StoryEditorOCM
Hrvatskapromjena trendova

Hrvatska i druge turističke zemlje imale su dobru sezonu iako su povećale cijene, samo je jedna država nezadovoljna

Piše Barbara Ban/JL
18. rujna 2023. - 13:18
Od siječnja do kraja kolovozau Hrvatskoj je u odnosu na isto razdoblje prošle godine ostvaren rast od 8 posto u dolascima i 2 posto u noćenjima, plaža u DubrovnikuMihael Barišić/Cropix

Prva "redovna" turistička sezona nakon pandemije pokazala se uspješnom i rekordnom u svim popularnim mediteranskim državama, ne samo u Hrvatskoj. Tako se izvanrednim rezultatima još od lipnja hvale u Španjolskoj, Italiji, Grčkoj, Turskoj. I svi su, baš poput Hrvatske, digli svoje cijene. Svima je predsezona bila jako u plusu, što pokazuje da će se sve više putovati u nešto"hladnijim" mjesecima, kada su i cijene niže.

Mnogi su turoperatori već produžili svoje letove do sredine studenoga prema omiljenim mediteranskim destinacijama jer su temperature i dalje visoke. No, teško je trenutno na temelju dostupnih podataka utvrditi gdje je na Mediteranu špica sezone bila najuspješnija, piše Jutarnji list.

Svi izvještavaju da su hit ove sezone bili Grčka, Španjolska i Italija, i to usprkos toplinskim valovima, šumskim požarima na grčkom otoku Rodosu, suši i redukciji vode. Španjolska je tako prvi put u srpnju primila ukupno 10,01 milijuna posjetitelja, pokazuju podaci Nacionalnog instituta za statistiku (INE). To je porast od 11,4 posto u usporedbi s istim razdobljem 2022., a u usporedbi s pretkorona godinom 2019. to je porast od 2,6 posto. Prema podacima INE-a, tijekom prvih sedam mjeseci ove godine Španjolska je imala 47,6 milijuna dolazaka, što je povećanje od 20,9 posto u usporedbi s prošlom godinom.

  Britanci vole Španjolsku

U isto vrijeme, ukupni prihodi od turizma dosegli su 59.864 milijuna eura, što je rast od 25,3 posto u usporedbi s lani, te 14,7 posto u usporedbi s 2019. godinom. Daljnji podaci INE-a također pokazuju da je u srpnju 2023. prosječni izdatak po turistu u Španjolskoj dosegao 1.367 eura, što predstavlja značajan godišnji porast od 4,4 posto. U Španjolsku je ove godine najviše putovalo Britanaca, njih čak dva milijuna, što je sedam posto više nego lani u srpnju. Slijede ih Francuzi i Nijemci. Francuska je imala 1,6 milijuna turista, što je godišnji porast od 11 posto, dok je Njemačka zabilježila više od milijun posjetitelja, što je povećanje od 4,8 posto.

image

Turisti u Madridu slušaju vodiča u dubokom hladu

Oscar Del Pozo/Afp

No, iako će španjolski turizam rekorde, zbog skupljih putovanja, Španjolci su ostali bez dobrog dijela domaćih gostiju kojima je ljetovanje u vlastitoj zemlji postalo preskupo. Prema podacima španjolskog statističkog ureda INE, cijene soba u hotelima na Costa del Sol porasle su za 33 posto u odnosu na 2019.. Poskupjeli su i automobili za iznajmljivanje, zrakoplovne karte, restorani i barovi na plaži te paket-aranžmani. Baš zbog toga mnoge će obitelji nakon ovog ljeta razmisliti o tome hoće li si tako skupo ljetovanje u Španjolskoj priušte i iduće godine kada se pojave jeftinije ponude u Grčkoj, Turskoj, Egiptu, Hrvatskoj ili Maroku, pišu njemački mediji. A ovakvi su rekordi pogubni i za španjolsku opskrbu vodom. Već ove godine imali su redukciju vode u nekim mjestima.

Grci nadmašili rekordnu 2019. godinu

Ovo će biti također odlična turistička godina za Grčku, a vjeruju da bi mogli premašiti 2019. kada su primili oko 33 milijuna gostiju te imali prihod od turizma više od 18 milijardi eura. Razna istraživanja upućuju na to da bi se ti rezultati mogli nadmašiti, poput podataka europskog tijela za sigurnost zračnog prometa Eurocontrola. Tako je broj dolazaka i odlazaka u drugom tjednu kolovoza bio za 9 posto viši u odnosu na usporedivi tjedan 2019. godine. Grčka narodna banka navodi da je u predsezoni bilo čak 10 posto više dolazaka nego u istom razdoblju 2019. godine. Analitičari te banke za tekuću godinu predviđaju porast broja gostiju od pet posto u usporedbi s rekordnom 2019. i potrošnju do 21 milijarde eura. Isto tako, aktualne brojke Fraporta, operatera zračne luke u Frankfurtu koji je povezan s 14 grčkih regionalnih zračnih luka, potvrđuju da je broj putnika u tim zračnim lukama od siječnja do srpnja 2023. bio je 10,5 posto veći nego u prvih sedam mjeseci rekordne 2019. godine, s ukupno gotovo 18 milijuna gostiju.

image

Grke veseli veći broj turista, ali ih plaše klimatske promjene i sve veći broj požara

Louisa Gouliamaki/Afp

Inače, dva su glavna turistička tržišta za Grčku - Njemačka i SAD, koje su već premašile razine prije pandemije. I dok Grke veseli veći broj turista, plaše ih klimatske promjene i sve veći broj požara. Tako je zbog ogromnog požara na Rodosu u srpnju u roku od nekoliko sati 20.000 turista evakuirano. Zato turistički stručnjaci Nacionalne banke Grčke ističi da će doći do "reorganizacije turističke karte" te da će se smanjiti ovisnost o visokoj sezoni jer će neki gosti izbjegavati srpanj i kolovoz i umjesto toga doći u Grčku u predsezoni i posezoni kada su hoteli i pansioni jeftiniji i kada su gužve manje.

Turska više nije jeftinija destinacija

U Turskoj su istodobno zadovoljni, ali i razočarani sezonom jer su nakon dobre 2022. očekivali više. Kako su poprilično podigli cijene zbog jako visoke inflacije, veće potražnje i troškova, posebno energenata, boje se da bi to moglo utjecati na iduću sezonu. Jer Turska, koja je kod europskih potrošača bila sinonim za odličnu vrijednost za novac, odnosno jeftinije paket-aranžmane, sada to više nije. Broj turista koji su posjetili Tursku u prvoj polovici ove godine porastao je za 17 posto u usporedbi s istim razdobljem prošle godine, dosegnuvši 22,9 milijuna. Prihodi iz sektora turizma dosegnuli su 21,7 milijardi dolara u prvih šest mjeseci 2023., što je porast od 27 posto u odnosu na prethodnu godinu. U srpnju je pak broj stranih putnika porastao 7,3 % na godišnjoj razini na 7,1 milijun. U srpnju je u Tursku došlo najviše njemačkih turista, njih 941 tisuća, a slijede Rusi, Britanci, Poljaci i Bugari.

image

Goste iz Turske otjerali su potres i previsoka inflacija

Afp

A plan je njihove Vlade da ove godine dosegnu 60 milijuna stranih dolazaka i prihode od turizma od 56 milijardi dolara, u što mnogi u tamošnjoj turističkoj branši sumnjaju. Jer unatoč tim optimističnim brojkama, stope popunjenosti u hotelima više kategorije su ispod očekivanja. Na rani buking utjecao je razorni potres u zimi ove godine u toj zemlji, a i uz inflaciju u Turskoj koja se približava gotovo 50 posto godišnje, cijene hotela su porasle u eurima i dolarima. Prema podacima pružatelja podatkovnih usluga STR Global, dnevna cijena hotelskih soba u Antalyji porasla je za 37,4 posto na godišnjoj razini na prosječnih 110 eura, a u Istanbulu sada se plaća čak 138 eura. Posebno žale za ruskim gostima kojima je sada Egipat povoljniji. Udruga turskih turoperatora upozorava na visoke cijene te da će one itekako utjecati na rezervacije sljedeće godine.

Italija se pak hvali svojim podacima još od svibnja kada je broj međunarodnih turističkih dolazaka u Italiju porastao je za 15 posto u odnosu na prethodnu godinu. Tog mjeseca broj dolazaka turista u zemlju iznosio je otprilike 7,7 milijuna, što je porast sa 6,7 milijuna u svibnju 2022., ali je ostao ispod brojke prijavljene u svibnju 2019., prije pandemije koronavirusa. U talijanske zračne luke u kolovozu je stiglo 702.500 putnika, što je povećanje od 1,1 posto u odnosu na 694.800 u kolovozu 2022., podaci su ENIT-a, talijanske nacionalne turističke organizacije koka očekuje rekordnu sezonu, piše Jutarnji list.

image

Venecija je jedna od uzdanica talijanskog turizma

Tiziana Fabi/Afp

Hrvatske turističke brojke

U Hrvatskoj je u kolovozu zabilježen nešto manji promet nego lani u istom mjesecu - ostvareno je 4,6 milijuna dolazaka i 31,5 milijuna noćenja, što je u odnosu na lani rast od 1 posto u dolascima i zaostatak od 2 posto u noćenjima. U srpnju je pak ostvareno 4,8 milijuna dolazaka i preko 29,5 milijuna noćenja, što je rast od 3 posto u dolascima i izjednačenje rezultata u noćenjima, odnosno rast od 2 posto u dolascima ako govorimo o srpnju 2019.

Od siječnja do kraja kolovoza, odnosno tijekom prvih osam mjeseci ostvareno je 16,2 milijuna dolazaka i 88,5 milijuna noćenja, što je u odnosu na isto razdoblje prošle godine rast od 8 posto u dolascima i 2 posto u noćenjima, dok navedeno u odnosu na 2019. znači izjednačenje rezultata.

Promjena klime i turističkih navika

Sve se više govori o tome da će klimatske promjene utjecati na putovanja. I ove godine je bila dobra predsezona, no pitanje je li to rezultat klimatskih promjena ili nižih cijena. Tako je Europska komisija objavila projekcije koje pokazuju da će povećanje temperature od tri do četiri Celzijeva stupnja smanjiti broj turista tijekom ljeta za gotovo deset posto u južnim primorskim regijama.

S druge strane, potražnja za sjevernim troškovima će porasti za pet posto i više će se ljudi odlučiti na putovanja prije službenog početka ljetne sezone. Ističu da će padati interes turista za srpanj, a da će istodobno rasti za travanj. Ukupno gledajući, turizam će i dalje rasti, bez obzira na pomake potražnje po mjesecima.

No, to se još ove godine nije dogodilo. Naime, prema podacima njemačke turističke udruge DRV i talijanskog ENIT-a više temperature u srpnju i kolovozu ove godine nisu utjecale na rezervacije. S druge strane, utječu na produženje sezone. Primjerice, veliki turoperater TUI nedavno je produžio sezonu u Grčkoj do sredine studenoga.

image

Natpis u Barceloni neće otjerati turiste

Afp
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
04. svibanj 2024 08:52