StoryEditorOCM
DubrovnikNajveća kolekcija u Europi

Zavirili smo u novi dubrovački Muzej starih motora Indian: ‘Najstariji je model iz 1904., boje motora birale su poglavice indijanskih plemena, a danas su san svakog kolekcionara oldtimera‘

Piše Gabrijela Bijelić
6. kolovoza 2023. - 12:29

Muzeji čokolade, prekinutih veza, starinskog oruđa i oružja, vina i rata...što god čovjeku padne na pamet, može se pretvoriti u stalan postav. Tako je i Dubrovnik upravo dobio Muzej povijesnih motora marke Indian, mjesto na koje će sigurno hodočastiti bikeri i drugi zaljubljenici u jurilice na dva kotača.

image
Božo Radić/Cropix

Muzej od početka kolovoza u kompleksu Samostana svete Klare nudi najveću kolekciju Indiana u Europi i jednu od najvećih u svijetu. Stalno je izloženo tridesetak vremešnih ljepotana koji kronološki prate tehnološki napredak kroz desetljeća, od običnog bicikla preko hibrida do motocikla kakve danas poznajemo. Svi su u voznom stanju, bez prepravaka koji bi im ugrozili izvornost i oku ugodni, kaže nam voditelj muzeja, Dubrovčanin Kristian Vrbanić.

- Najstariji model u zbirci je Camelback iz davne 1904., vrlo rijedak. Najmlađi model je iz 2001., no većina su oldtimeri iz dvadesetih, tridesetih i četrdesetih godina prošlog stoljeća, trkaći i ratni. Ima restauriranih modela i onih u originalnom stanju, kakvi su zatečeni u nečijoj garaži. Vidi se da nije ništa servisirano i mijenjano, motor je baš u originalnom stanju. No, za posjetitelje koji bi se željeli okušati u vožnji ne postoji ta opcija. Ovo su isključivo muzejski primjerci, dragocjeni i jako rijetki. Možda u budućnosti bude mogućnosti vožnje, ali bi to bile replike – ističe naš sugrađanin i otkriva kako je otvorenje stalnog postava rezultat sretnog spleta okolnosti:

image
Božo Radić/Cropix

- Ova kolekcija je u Dubrovnik došla sasvim slučajno. Kolekcionar koji je Indian motore skupljao četrdesetak godina iz svih dijelova svijeta prije dvije godine je, zatrpan motorima u garaži i kući, došao na ideju da otvori muzej posvećen njima. U razgovoru s tim gospodinom koji je želio ostati anoniman, dvije godine smo dogovarali gdje bismo mogli izložiti njegovu vrijednu zbirku. U opciji su bili Beč, Ljubljana i Dubrovnik za koji se on odlučio jer je povijesni grad koji posjećuje puno turista iz SAD-a i cijelog svijeta. Kad je odabran Dubrovnik, morali smo organizirati specijalni transport jer su to vrlo skupi motori koje se ne smije oštetiti, neki od njih su toliko rijetki da ih u svijetu možda ima dva primjerka – priča nam Vrbanić i otkriva kako je brand Indian nastao 1901. kao prva tvornica motocikala u Americi i najveća u tadašnje vrijeme.

Glavni suparnik postao mu je Harley Davidson koji su s proizvodnom počeo nešto kasnije, 1903. Indian u SAD-u posluje i danas, a u vlasništvu je velike američke korporacije Polaris.

- Kad su njihovi predstavnici čuli da postoji tako bogata privatna kolekcija Indiana, nisu mogli vjerovati. Odmah su poslali dva eksperta koji su došli do vlasnika, pregledali zbirku i potvrdili njezinu autentičnost. Rekli su da je ovo doista nešto posebno i dali maksimalan support za otvaranje muzeja u Dubrovniku. Indian je i danas Sveti gral za kolekcionare. Sakupljanje Indiana u moto svijetu izjednačeno je sa sakupljanjem Ferrarija i Rolls Royceova kod starih automobila – navodi Kristian i dodaje kako je ovaj inače jako popularan brend dobio ime po Indijancima:

image
Božo Radić/Cropix

- Daleke 1930. godine tvornica je odabrala četiri veća plemena američkih Indijanaca, poglavice svakog plemena pitali su da odaberu svoju boju za motore. Uz osnovnu Indianovu boju, crvenu, umogle su se naručiti još, zelena, plava, siva i cream, po odabiru američkih starosjedilaca kojima su u Indianu tako iskazali poštovanje – ističe naš domaćin i dodaje da je zapravo nemoguće procijeniti vrijednost dubrovačke kolekcije.

- Ti su motori tako jedinstveni da im je teško odrediti vrijednost. Kupuju ih kolekcionari. Recimo, trkaći motori na najvećim svjetskim aukcijama poput one u Las Vegasu, pojave se jedanput u tri godine, i to bude jedan komad koji se odmah proda. Posebnost Indiana je i u proizvodnji malih, tzv. bambino motora koje bi proizvođač ponudio očevima kupcima velikog motora. Očevi bi onda kupili i manju dječju verziju kako bi mališan od malih nogu postao ljubitelj Indiana i kupio svoj primjerak kad odraste. To je bila prodaja za cijel obitelj – govori Kristian koji je uz civilne motore, jako ponosan i na ratnu seriju, također dostupnu zaljubljenicima u dubrovačkom muzeju.

image
Božo Radić/Cropix

- Ne znam točno s kojih su bojišta Drugog svjetskog rata došli, ali znam koja im je bila namjena. Ovaj mali motocikl koristio se za snabdijevanje vojske dok je napredovala na terenu. Dopremali su ih avionima i potom bacali padobranima na tlo zajedno s municijom i hranom. Imamo i model proizveden isključivo za Saharu, za pustinjske ratne operacije. Taj je motocikl u to vrijeme trebalo brzinski proizvesti, pa je tvornica postojeći brodski motor ugradila na okvir motora za vojne svrhe. Imamo još jedan motocikl proizveden u velikoj seriji, dosta praktičan, s posebnim spremnikom za pušku – veli Vrbanić koji se u jednoj turističkoj agenciji bavi poslovima vezanim uz VIP prijem.

- Zašto smo za muzej odabrali prostor u sklopu Hard rock caffea? Tražila se neka poveznica sa starinom, Samostan svete Klare je bio idealan, u strogom je centru grada i pod svodovima, savršeno za posjetitelje. A važna je i blizina Hard Rock caffea, gdje dolazi dosta motorista iz cijelog svijeta, tako da je i to kompatibilno – zaključuje sugovornik.

 Nekad se vozilo bez kočnice

- Zanimljiv je osjećaj voziti Indiana, stariji modeli posebno su komplicirani za voziti. S vremenom se tehnologija poboljšavala, no prvi primjerci kao Camelback imali su pedale, vidi se da je to bio spoj između bicikla i motocikla. - kaže nam Kristian i dijeli s nama još jednu crticu iz povijesti:

- Trkaći motori vozili su se nekad na stazi sa drvenom podlogom, nisu tad imali kočnice, bili su jako brzi i opasni, dosta ljudi je nastradalo, ali se i proslavilo vožnjom. Čovjek upisan u Kuću slavnih moto sporta Bobby Hill upravo je s motorom marke Indian par godina zaredom pobjeđivao.Danas je jako teško doći do tih motora, a dijelova na tržištu uopće ne postoji jer su i prije bili jako rijetki. I da imate novac, teško ih je nabaviti, gotovo nemoguće – kaže Kristian.

Stručnjak za oldtimere

Koncept Muzeja Indian motora koji će u sezoni raditi od 10 do 22 sati, osmislio je Studio Rančigaj koji se bavi industrijskim dizajnom i arhitekturom, a tehničku je podršku dao Dubrovčanin Maroje Guca koji je pridonio svemu oko tehničkih stvari kao jedan od najvećih stručnjaka za motore oldtimere, kaže Vrbanić.

09. svibanj 2024 14:48