StoryEditorOCM
DubrovnikRIJEČ STRUČNJAKA

Tomislav Paviša o trebinjskom aerodromu: Za istraživanje Omble napisano je 20 tisuća stranica elaborata, a sad odlučuje netko tko nije pročitao nijednu! Političari su se upetljali u priču pa neka je vode do kraja, ali neće uspjeti!

Piše Maja Rilović Koprivec
4. travnja 2022. - 14:52

- Stvari su jasne, u tri države, u Hrvatskoj, BiH i Srbiji izričito je zabranjeno graditi aerodrome na takvim terenima gdje su brzine podzemnih voda izuzetno velike. Brzina ovdje je oko 10 metara u sekundi, a ako ona prelazi 3 metara u sekundi, već se ne smije ništa graditi.

Kaže to ing. Tomislav Paviša,  stručnjak za pitanja hidrografije i nekadašnji član uprave u HEP-u koji je vodio projekte istraživanja podzemnih voda za gradnju Hidrocentrale Ombla, koja je svojedobno planirana  u špiljskom sustavu Omble.

image

BiH kod Trebinja u blizini izvorišta pitke vode Ombla želi graditi zračnu luku

Tonči Plazibat /cropix

- Ovo je sada stvar političara, a s njima se ne želim 'natezati'. Političari su se upetljali u priču pa neka je vode do kraja. Budite sigurni, da neće uspjeti – kaže Paviša nakon što je dubrovački gradonačelnik  Mato Franković, zatražio od  Vijeća Ministara Bosne i Hercegovine zaustavljanje projekta gradnje aerodroma u Trebinju. Buduća zračna luka kod Trebinja trebala bi biti smještena  na  samo 8,5 km od izvora Omble i to u krškom izrazito vodopropusnom terenu, pa je Franković je u pismu također podsjetio je da su osim Republike Hrvatske, Bosna i Hercegovina i Srbija potpisnice Konvencije o procjeni utjecaja na okoliš preko državnih granica, tzv. ESPOO Konvencije kao i Protokola o strateškoj procjeni okoliša uz Konvenciju o procjeni utjecaja na okoliš preko državnih granica (SEA protokol).

- Ovo je pitanje Zakona, i zaštitnih  zona izvorišta koja propisuju da se tamo gdje je brzina voda veća od 3 metra po sekundi nema gradnje. Isto se odnosi i na Županijski Centar za gospodarenje otpadom u Bistrini. To su činjenice. Na Ombli je samo hrvatska strana za istraživanje terena u slivnom području Omble potrošila 20 milijuna eura i napisano je 20 tisuća stranica elaborata, a sada odlučuje netko tko nije pročitao nijednu stranicu – govori inženjer  Paviša.

image

Serbia Airbus A319 zrakoplovne kompanije Air SErbia

AFP

Dodaje i kako je Grabovica, dubrovačko odlagalište otpada koje treba sanirati također u drugoj zoni zaštite izvorišta, mada je na  tamošnjem terenu, kaže on kod Grabovice hidrološki džep gdje se voda cijedi  tri dana nakon kišovita vremena, pa onda stane.  

Franković je, dodajmo, zatražio obustavljanje projekta dok se ne ispita utjecaj na okoliš preko državnih granica i utvrdi nepostojanje utjecaja na izvorište rijeke Omble.

Na pitanje da prokomentira Frankovićevo pismo Predsjedavajući Vijeća ministara Zoran Tegeltija je rekao da „ne razumije zašto se gradonačelnik Dubrovnika ne raduje izgradnji aerodroma u Trebinju s obzirom na ekonomski značaj koji njegova izgradnja ima ne samo za Trebinje, već i za BiH”.

Član Predsjedništva Bosne i Hercegovine Milorad Dodik izjavio je da  izgradnja zračne luke u Trebinju mora biti u skladu s ekološkim i ostalim kriterijima, a da su sugovornici o tome institucije Hrvatske, a ne grad Dubrovnik.

01. svibanj 2024 16:53