StoryEditorOCM
DubrovnikČEKALI SU 30 GODINA

Stanovnici Bosanke o proširenju puta: ‘Ovo je nama ostvarenje snova! Dva kilometra smo od Ilijine glavice, a nekad nam treba 45 minuta do grada‘

Piše Kristina Filičić
28. siječnja 2024. - 11:38

Stanovnici Bosanke idućih dva do tri mjeseca do grada će preko susjedne općine Župa. ‘Preko Brgata je deset minuta duži put ali za nešto bolje se isplati strpit’, kaže nam Ružica Lalić, stanovnica ovog gradskog naselja. Sredinom siječnja počeli su radovi na cesti za Bosanku, koja će se djelomično proširiti te nanovo asfaltirati u dužini od 640 metara.

’Neće biti puni profil dvotračne ceste ali dva auta će se moći mimoići. Nekih 600 metara će biti moguć prolazak dva vozila. Skretač za Bosanku je poseban projekt koji vode Hrvatske ceste, nadamo se da će se i s tim projektom što prije krenuti’

- Ovo je nama lutrija, ispunjenje snova, za sada najbolje što smo mogli dobit. Čekalo se to ovdje 30 godina – kaže Ružica i dodaje:

- U sezoni bi nam nekad trebalo i pola sata od magistrale do doma, a kad se auti budu mogli mimoilazit, skratit će se vrijeme dolaska. Neće biti takvih gužvi i čepova kad ne može nitko ni naprijed ni nazad pa je bilo i intervencija policije, svađa i nesuglasica. Mi s Bosanke smo naučili kako se mimoići, onaj koji se spušta taj propušta, vraća se unazad. Taksisti su s nama naučili, ali uberovci baš i nisu – kaže sugovornica i opisuje situaciju koja se za toplijih mjeseci događa na ovoj šestotinjak metara dugoj dionici od magistrale do Bosanke.

Gdje se sklonit’?

Nema tog turista koji ne poželi poći do Srđa zbog panoramske slike Dubrovnika. Kad taksisti, kombiji, čak i turisti osobnim vozilima krenu ovom jednosmjernom prometnicom koja služi kao dvosmjerna, stanovnici Bosanke nađu se u problemu. Ružica je majka četvero djece pa zbog vrtića, škole i izvanškolskih aktivnosti dnevno do grada ide i pet, šest puta. U vozilu provodi poprilično vremena, sada rutom preko Brgata još i više ali ‘nije teško kad znam koji je cilj’.

image

Jelica Paskojević

Božo Radić/Cropix

I alternativni pravac, cesta prema Brgatu je jednosmjerna, na pojedinim dijelovima toliko uska da veće vozilo jedva prolazi.

- Prije nego su ovu počeli radit trebali su barem malo popravit i pripremit onu od Brgata prema Bosanki. Tuda idu veliki kamioni s ovog gradilišta, a nema proširenja, nema se čovjek s autom gdje sklonit, slaba je i vidljivost, ljudi koji ne znaju voze jako brzo, nema nikakvog ograničenja, nemoguće je vozit. Puno djece ide u školu autobusom, jako je grubo, ne daj Bože kakve prometne nesreće. Prije par dana vozila sam prema Brgatu, išla se sklonit, kamen se odvalio a dole velika međa, sreća što je bio dan, mogla sam i ja poletit s autom – priča nam Jelica Paskojević i nastavlja o cesti u rekonstrukciji:

image
Božo Radić/Cropix

- Sezona je kritična, promet tu bude ko da živimo na Pilama, ta jednosmjerna cesta je neprimjerena za toliki promet u dva pravca. Tada kad se radila, napravljena je za desetak auta koliko ih je bilo na Bosanki, mještani su je napravili. Sve se razvijalo, mjesto se izgradilo, došao nemogući promet, a cesta je ostala ista.

Direktno stranputicom

- Mještani su napravili put koji se sad širi. Sjećam se ko sad, imo sam staru Škodu, susjed starog Fića i prošli smo prvi tuda. Pa smo onda betonirali dvije trake samo kuda voze rote od auta, a onda traži preko Mjesne zajednice da bi se asfaltiro cijeli put – kaže Luko Paskojević pa se prisjetio Bosanke iz vremena djetinjstva:

- Samo dvojica iz mjesta su bili zaposleni u državnim službama, jedan šumar i jedan bibliotekar, drugi su se svi bavili poljoprivredom. Imali smo doma tri tovara i deset krava. Ujutro bi, jer išlo se s Bosanke do Ploča pješke u školu, ja, brat i sestra svak po bročicu mlijeka i pomozi snijet do Grada, pa bi baba po Pločama i Pilama podijelila mlijeko. Do dole 15 minuta, a nazad uzbrdo 40 sigurno. Danas da im kažeš da idu pješke diže im se kosa na glavi. Ili nakrcaj tovare drvom i putem ispod Srđa, jer nije bilo magistrale pa se išlo direktno stramputicom, i oćeraj drva na Kono i na Pile. Koliko je poljoprivrede bilo, ma ne možeš ni zamislit. Da se danas toliko radi, sve bi cvjetalo!

Dok budno motri unuka u dječjem parku, Luko Paskojević nam zadovoljno komentira radove:

image

Luko Paskojević i Konstantin Žitinski

Božo Radić/Cropix

- Da prošire i dvije okuke bit će bolje, još da pokrpaju asfalt na par mjesta, baš se izjelo, ogromni je saobraćaj ovih što idu gore prema Srđu. Imaju dva, tri proširenja ali tu se može sklonit jedno auto, ako ih stane više, začepi se proširenje i bude kolona u oba pravca. Ko će se sad vraćat!? Meni je najbolje jer ja se nikad niđe ne žurim – kaže kroz osmijeh. Sumještanin Konstantin Žitinski predlaže kako bi na alternativnom pravcu koji trenutno koriste (onom preko Žarkovice prema Brgatu) trebalo staviti table da je ta cesta isključivo za stanovnike jer ‘put je preuzak’.

Voda do koljena

- Bilo bi idealno da nakon proširenja ceste do Bosanke u kasnijim planovima proširenja ceste prema Srđu taj cijeli promet ne ide sadašnjom trasom kroz naselje, nego lijevo izvan njega, da se cesta izmakne 50 metara niže i prolazi ispod naselja, a ovaj put kroz mjesto da (p)ostane šetnica. To ne bi bilo nikome na štetu, a svakome na korist. Uostalom, ova trasa kroz Bosanku desetljećima je bila šetnica, ne samo za mještane nego za cijeli grad. A sada nemate gdje doći. Pa majke s Bosanke moraju ići u šetnju s djecom u Lapad, Orašac, Trebinje, Cavtat, jer ovdje ne mogu – ističe Žitinski i napominje kako se svi u mjestu ‘užasavaju prometa koji je malo manji nego po magistrali’.

image
Božo Radić/Cropix

Ukazuje i na dio ceste kroz mjesto gdje za jače kiše dođe do plavljenja, ‘vode na tom dijelu bude do koljena’. Spominje i ‘nemoguću cestu prema Srđu koju ne treba popravljati nego napraviti novu’ koja je opet priča za sebe.

Svi sugovornici su, kad je njihovo mjesto u pitanju, u jednom složni: ‘ođe je raj na zemlji, bolje nego iđe drugo’. Hvale se, a imaju i razloga, kako je u mjestu više djece nego odraslih, ‘u svakoj kući po troje, četvero’. Zato im i nedostaje jedno dječje igralište gdje bi se moglo (za)igrati nogometa. Kiosk s osnovnim namirnicama bi dobro došao ali ‘to nije realno očekivati’. U ovom mjestu gdje turizma ne nedostaje ‘imamo tri, četiri bazena ođe’, najvažnije je ipak da im se omogući ‘normalan pristup prema gradu’.

Realno, zbog ‘najezde’ vozila tijekom sezone koja doslovno zakrče put od magistrale do Bosanke najviše pate stanovnici ovog gradskog naselja.

- Dva kilometra smo od Ilijine glavice, a nekad nam treba 45 minuta za doći do grada – kaže Velibor Puzović, predsjednik Mjesnog odbora Bosanka i ne krije zadovoljstvo, kao i sumještani, što je napokon krenulo proširenje prometnice, čime će se osigurati bolja protočnost prometa do mjesta.

image

Velibor Puzović, predsjednik MO Bosanka

Božo Radić/Cropix

Skretač na čekanju

- Gradonačelnik je pokazao veliko razumijevanje za nas i osigurane su financije, što je najvažnije. Napokon se može na velikom dijelu te dionice proširiti cesta. Bit će samo dva suženja do zadnje okuke, što bi značilo puno protočniju situaciju. Neće biti puni profil dvotračne ceste ali dva auta će se moći bez problema mimoići. Nekih 600 metra će biti moguć prolazak dva auta, što je fenomenalno. Svi živimo od turizma ali kad osam mjeseci imate takvu količinu prometa to je veliki problem za ljude s Bosanke – kaže Puzović pa spominje kako ovi radovi ne uključuju skretač za Bosanku.

- To je poseban projekt koji vode Hrvatske ceste, bio je pred ishođenjem građevinske dozvole međutim konzervatori su projekt vratili na početak. Prema našim saznanjima, potrebna je Studija utjecaja na okoliš odnosno HIA, financije postoje za projekt. Nadajmo se da će to biti što prije gotovo kako bi se konačno pristupilo rješavanju problema skretanja.

image

Ružica Lalić

Božo Radić/Cropix

U naselju nema kanalizacijskog sustava, ali taj problem bi se trebao riješiti jer su ušli u projekt Aglomeracije. Pješačka staza do Bosanke, omiljena brojnim sugrađanima, će se obnoviti u ovoj godini preko projekta participativnog budžetiranja. Problem Bosanke je i povezanost javnim prijevozom.

- Zbog ceste kojom Libertasov autobus ne može proći, s gradom smo povezani preko druge općine. To je ogroman đir. Nadamo se da će se s proširenjem ceste i to poboljšati jer će moći proći manji autobus, pa više linija dnevno, posebno u sezoni, ne bi trebao biti problem – smatra Puzović.

image

I alternativni pravac prema Brgatu je preuzak pa se vozila jedva mimoilaze

Božo Radić/Cropix

Mjesni odbor predložio je promjene GUP-a i PPU-a kako bi se neizgrađeni dio naselja Bosanka odvojio od dijela na kojem se ne smije graditi ‘pa bi vlasnici zemlje tu mogli graditi kuće za svoju djecu jer u Bosanki više nema mjesta za nove objekte’. Potrebno je, dodaje Puzović, obnoviti dječji park, postaviti novi asfalt kroz mjesto. Problem Bosanke je i velika brzina vozača jer mnogi ne poštuju ograničenje kroz naselje puno mališana. No trenutno, svi se nadaju samo jednom, da se rok izvršenja radova na spojnoj cesti koji koštaju 364 tisuće eura plus PDV ispoštuje, ‘samo da ne zahvati sezonu’.

26. travanj 2024 11:50