StoryEditorOCM
DubrovnikS policijom u kontroli na Boninovu

Na skuteraše su već navikli, sad ih izluđuju romobili i segway. Neki se švercaju bez kacige, drugi im pred nosom skrenu za Pile...

Piše Ahmet Kalajdžić
18. rujna 2022. - 17:24

- U prevenciji nesreća puno su pomogle kamere za mjerenje brzine na magistrali. Od istoka prema zapadu dubrovačkog dijela županije nalaze se u Grudi, Cavtatu, Platu, Kuparima, ulici Pera Bakića, Nuncijati, Rožatu, Mokošici, Brsečinama i Zaton Dolima. Vozači koče i smanjuju brzinu već kada vide upozorenje o mjerenju brzine. Tako se povećava prometna sigurnost. Službenici Postaje prometne policije Dubrovnik u kolovozu su zabilježili 65 prometnih nesreća od kojih je u 40 nesreća 14 osoba teško, a 52 su lakše ozlijeđene. Zbog brzine smo izrekli 1806 kazni, 59 zbog alkoholiziranosti, 93 zbog nekorištenja sigurnosnog pojasa i 42 zbog uporabe mobitela tijekom vožnje.

image

Načelnik Postaje prometne policije Dubrovnik Andrija Margeta

Ahmet Kalajdžić/

Govori nam to na Boninovu načelnik Postaje prometne policije Dubrovnik Andrija Margeta dok pratimo kontrolu prometa koju obavlja njegov kolega, prometni policajac na motociklu Josip Markota. Potvrđuje nam dobro poznate sezonske probleme s motociklistima koji su noćna mora svim vozačima automobila:

- Sankcionirali smo i ukupno 42 vozača mopeda, motocikla i osobnih prijevoznih sredstava,romobila i segwaya - kaže.

Relativno niska cijena i još lakša dostupnost raznoraznih tehnoloških izuma upalila je alarm u cijeloj Hrvatskoj, osobito uzduž obale Jadrana gdje prometnice, izgrađene većinom do početka 20. stoljeća, danas pucaju od opterećenja. Zbog novih prijevoznih sredstava kolnici će postati još uži, čime se povećava mogućnost teških prometnih nesreća s kobnim posljedicama.

image

Prometni policajac Josip Markota tijekom kontrole prometa

Ahmet Kalajdžić/

Zakon kaže kako od sumraka do potpunog svanuća vozači romobila moraju nositi reflektirajući prsluk ili oznaku, a njihov romobil ili drugo prijevozno sredstvo sprijeda mora imati upaljeno bijelo, a straga crveno svjetlo, vozač na glavi mora imati zaštitnu kacigu i nikako ne prevoziti drugu osobu. Nažalost, svjedoci smo suprotne prakse jer vozači romobila voze gdje i kako žele, sa slušalicama na oba uha, prema slobodnoj procjeni, brzinom znatno iznad dopuštenih 25 kilometara na sat i naveliko ometaju ostale sudionike u prometu.

Ludiraju se i nečujni kakvi jesu, prave pomutnju na cesti. Dokaz smo vidjeli dolazeći u postaju na Ilijinoj glavici: vozeći romobil iz ulice Andrije Hebranga, jedna je tinejdžerica, kad se već upalilo žuto svjetlo, dijagonalno projurila raskrižjem prema Gradu, s kolnika "skočila" na nogostup i brzo zamaknula prema parku Baltazara Bogišića. Bez kacige, lijevim je ramenom uz uho pritiskala mobitel i pričala. Vozači, već spremni da pojure u željenom smjeru, naglo su smanjili gas dok je ona nastavila ćakulati na mobitel...

Dok traje prometna kontrola na Boninovu i prometnik zaustavlja dio vozila, u Viber grupi "Radari- kontrole Dubrovačka županija" munjevito se proširila vijest o tome gdje je kontrola pa su svi počeli voziti uočljivo opreznije. Jedno strano vozilo sumnjivo je vrludalo, ali je alkotest bio negativan jer se ispostavilo da stranac nije bio siguran u održavanju pravca na uzbrdici. Kacigu nije imao mladi motociklist jer ju je velikodušno prepustio djevojci iza sebe. Policajac je pak velikodušno izašao ususret vozaču auta zadarskih registracija dozvolivši mu iskrcaj te ukrcaj novih gostiju kod cvjećarnice na skretanju za groblje. No, dok je on provjeravao dokumente motociklista, izvan njegova vidokruga Zadranin je skrenuo u pravcu Pila!

image

Prometni policajac Josip Markota: Najviše pozornosti posvećujem prekršajima teške ugroze života

Ahmet Kalajdžić/

- Već tri godine sam u PU dubrovačko-neretvanskoj prometni policajac, od čega pola godine u patroli, a ostatak na motociklu. Najviše pozornosti posvećujem prekršajima teške ugroze života sudionika u prometu, što osobno i profesionalno najteže doživljavam. Bio sam na intervencijama teških nesreća s vanjskim prijelomima i sličnim ozljedama te poginulim osobama. Takve prizore nastojite što prije zaboraviti i nastavljate raditi profesionalno. Svim sugrađanima mogu samo preporučiti da se pridržavaju propisa i posebno paze na ostale sudionike u prometu. Jer, nisu sami na cesti, a promet je kao živo biće: ako zakaže jedan kotačić, slijedi lančana reakcija u kojoj ljudi stradavaju ili čak postaju invalidi. Posebni su problem nova prijevozna sredstava, električni romobili i segwayi jer vozači tih vozila nisu svjesni u što se upuštaju. Uglavnom, rijetko koriste zaštitnu kacigu i ako padnu, imaju veliku šansu da ozlijede glavu. A svaki takav udarac može biti koban te preporučujem da se propisno ponašaju i ne ugrožavaju pješake. Jer, uvijek je bolje spriječiti nego liječiti - kaže Markota i vraća se uobičjanim zadacima kontrole prometa.

image

Veliki problem su biciklisti: voze bez kaciga i suprotnim smjerom

Ahmet Kalajdžić/

Njegov nadređeni najavljuje kako će i početkom ove školske godine djecu educirati o prometu:

- Ovaj put nije naglasak samo na vrtićku i dobi prvih razreda nego pazimo i na učenike starijih razreda koji praktički već uveliko koriste mopede. Imamo dobru suradnju s Centrom za socijalni skrb: izvijestimo ih kad zateknemo malodobnog prekršitelja te oni kontaktiraju roditelje i pozovu dijete na razgovor, a nas izvijeste o obiteljskom stanju. Ove je godine bilo desetke takvih slučajeva, a samo prošlog tjedna registrirali smo četiri maloljetnika zbog vožnje motocikla.

Doznajemo da je i suradnja s gradskim Prometnim redarstvom izvrsna. U postaji hvale njihov doprinos u sezoni tijekom velikih gužvi, posebno na Pilama gdje ubrzavaju promet. No, dojam je da "kaubojština" počinje u 22 sata, sa završetkom radnog vremena redara i to je nešto na čemu će se vjerojatno usmjeriti pozornost:- S Prometnim redarstvom smo u stalnom kontaktu i ako zapne, svi guramo da se problem što prije riješi, a promet ubrza- kaže nam sugovornik.

image

Prometni policajac Josip Markota tijekom kontrole prometa

Ahmet Kalajdžić/

Što kaže zakon?

Dok gradski kolnici stenju pod teretom tisuće vozila, automobilisti uz prešutni deal voze "centar, malo udesno", skuteri ih pretječu uz rub lijeve strane kolnika, zakon predviđa da se vozači osobnih prijevoznih sredstava (vozilo koje se može samo uravnotežiti, monocikl s motornim ili električnim pogonom, romobil s motornim ili električnim pogonom i sl.), ako ne postoji traka ili staza za bicikle, mogu kretati po površinama namijenjenim za kretanje pješaka i zonama smirenog prometa, pod uvjetom da vode računa o sigurnosti drugih sudionika u prometu. Iznimno, kad je nemoguće kretanje osobnih prijevoznih sredstava po biciklističkim stazama ili trakama te drugim površinama za kretanje pješaka (ako nisu izgrađene, označene ili se ne mogu koristiti), osobna prijevozna sredstva mogu se kretati dionicama županijskih, lokalnih i nerazvrstanih cesta na kojima je brzina kretanja ograničena na 50 km/h ili manje i gdje je to dopušteno postavljenim prometnim znakom, krećući se što bliže desnom rubu kolnika.

image

Prometni policajac Josip Markota tijekom kontrole prometa

Ahmet Kalajdžić/
image

Prometni policajac Josip Markota tijekom kontrole prometa

Ahmet Kalajdžić/
image

Prometni policajac Josip Markota tijekom kontrole prometa

Ahmet Kalajdžić/
image

Prometni policajac Josip Markota tijekom kontrole prometa

Ahmet Kalajdžić/
image

Dok je prometni policajac provjeravao motocikliste, izvan njegova vidokruga provukao se romobilist

Ahmet Kalajdžić/
image

Prometni policajac Josip Markota tijekom kontrole prometa

Ahmet Kalajdžić/
03. svibanj 2024 18:33