StoryEditorOCM
DubrovnikStvarnost ili mit?

Isteklo jamstvo, kreću kvarovi: evo što o programiranim greškama kažu serviseri, a što u obrtničkoj školi

Piše Gabrijela Bijelić
30. siječnja 2024. - 07:32
Marko Bešker, Alessandro Radojičić i profesor Marko Radojičić u učeničkom servisu MUNJA u Obrtničkoj školi DubrovnikBozo Radic/Cropix

Ako jaja, mlijeko i maslac na ambalaži imaju otisnut datum dokad traju, zašto ne bi to mogli imati u kućanski uređaji? U Bruxellesu se već mjesecima ozbiljno raspravlja o sumnjivim praksama proizvođača koji navodno ugrađuju u tehniku i datum kvarenja, kako bi prisilili naivne kupce da odmah po isteku jamstva kupe novi uređaj.

Rezultat je uvođenje roka trajanja u sve uređaje najkasnije do 2026. Ima li istine u toj ‘teoriji zavjere’ propitali smo se kod dubrovačkih meštara i stručne javnosti:

Neće ozbiljni riskirati

- Programirani kvarovi jednostavno ne postoje. Kad političari pričaju o nečemu o čemu nemaju pojma pojave se ovakve priče, novinari koji isto ne znaju ništa o popravcima uređaja dalje prenose njihove izjave i tako dođe do dezinformacija. Evo vam primjera: kupite kućanski aparat iste marke i modela vi i vaša susjeda, neka je to perilica za robu u kojoj vi perete prosječno dva puta na dan a ona jedanput tjedno. Što mislite, komu će se prije potrošiti aparat u dvije ili u pet godina? Onda vam krene priča da se makinja pokvarila čim je isteklo jamstvo jer je ugrađena greška, zavjera proizvođača. Da je to tako, zar mislite da bi se renomirani proizvođači izlagali riziku od tužbi? - kroz smijeh komentira iskusni meštar Antun Marković na najave uvođenja roka trajanja za perilice, hladnjake, televizore i ostalu tehniku koja se često spominje zbog navodnih podvala proizvođača.

Europski je parlament, podsjetimo, upravo je na inicijativu hrvatske europarlamentarke Biljane Borzan nedavno usvojio zakon kojim se zabranjuju ugrađeni kvarovi, uvode oznake trajanja uređaja te povećavaju mogućnosti popravka.

image

Ne postoji čip za kvar uređaja, kaže nam serviser Antun Marković

Bozo Radic/Cropix

- Ozbiljne su to firme, ja radim za četiri, Electrolux, Miele, Bosch i Whirpool. Za druge ne mogu govoriti, ali one se sigurno ne bi bavile nekakvih programiranim kvarovima. Ciklusi rada su bitni, nečija perilica u 5 godina napravi 10 tisuća ura, nečija tisuću...programirano jedino može biti na cikluse rada, o tome koliko nešto odvrti ovisi kad će se taj materijal potrošiti. Kao gume na automobilima, netko vozi 10 tisuća, a netko 50 kilometara. Naravno da ovaj zadnji mora dvaput mijenjati gume, a vi jednom. U ovom sam poslu 30 godina i mislim da barem nešto znam. A još se učim, idem na seminare non-stop. A priče o kvarovima me nasmijavaju - priznaje serviser iz Mokošice. Dodaje kako, dakako, mnogo toga ovisi o kvaliteti aparata:

- Recimo, ogromna je razlika između Mielea i Whirpoola. Jedan srednji model Mielea i Whirpoola možete kupiti za tri naprema jedan, samo je u pitanju materijal od kojeg je uređaj napravljen, hoće li napraviti triput više ili triput manje ciklusa. I sve to bez priče o programiranom kvaru. Ali očito političari misle da netko smišljeno u elektroniku ubaci čip zbog kojeg će se nešto pokvariti godinu ili dvije dana po isteku garancije. Nisam inženjer, nego serviser ali isto mislim da nema tu nikakve zavjere. Da ima, već bi neki potrošač tražio milijunsku odštetu - smatra Marković.

Jesu li osnovane priče o programiranim kvarovima, pitali smo i nastavnika u Obrtničkoj i tehničkoj školi Marka Radojičića koji više od deset godina predaje strukovna zanimanja elektroinstalater i elektromehaničar. U okviru praktične izobrazbe prije tri godine sa suradnicima je pokrenuo volonterski učenički servis MUNJA uz potporu ravnatelja Dinka Mandića.

Gratis popravci

U servisu učenici elektro zanimanja uz nadzor mentora popravljaju besplatno električne uređaje naših sugrađana.

- Dubrovčani nas putem Facebook stranice kontaktiraju zbog problema s različitim kućanskim uređajima i alatima, poput bušilica, brusilica, miksera, fenova, usisivača. Nerijetko nam se obrate i za popravak bijele tehnike koju nažalost zbog prostora u učionicama ne možemo fizički primati i popravljati, iako se nadam da ćemo u budućnosti biti na raspolaganju.

- Kroz praksu se počinje pojavljivati jedan jasan uzorak ponavljanja problema - velika većina uređaja počinje otkazivati taman nedugo nego je garancija istekla, usprkos pravilnom korištenju. Primjećujem da su stariji uređaji koji dolaze do nas lakše popravljivi i dužeg vijeka trajanja. Kao zaključak uzimam kako se u današnje doba jako gleda ekonomičnost i zarada na uređaju, naspram kvalitete i dugovječnosti koja bi trebala biti cilj - kaže nam nastavnik Radojičić.

image

Hoće li se ove perilice pokvariti dan, dva nakon isteka garancije?

Vojko Basic/Cropix

Uređaji se, ističe, “dizajniraju” kako bi bili što jeftiniji u izradi:

- Sastavljeni su tako da ih je teško popravljati, nisu predviđeni za otvaranje i ponovno zatvaranje, i prilikom otvaranja cesto plastike pucaju koje se ne mogu sklopiti nazad, sve u cilju da kad prestanu raditi ne budu popravljene, nego zamijenjene novima. To pak stvara problem odlaganja kroz zbrinjavanje bijele tehnike na svjetskoj razini - govori naš sugovornik koji drži kako bi deklariranje vijeka trajanja na uređajima uvelike pomoglo i kupcima i proizvođačima:

- Kupac bi znao točno sto može očekivati za svoje novce, a prodavač bi mogao proizvoditi i kvalitetnije i možda skuplje uređaje sa pokrićem dužeg vijeka trajanja - ocijenio je Radojičić.

Prihvaćanje novog zakona europarlamentarka Borzan usporedila je s krajem dugog i teškog procesa, borbe s industrijom, borbe s trgovcima...

- Danas smo industriji rekli dosta! Danas smo stavili ljude ispred profita! Čak 94 posto građana vjeruje da su uređaji koje su kupovale naše mame i bake trajali dulje od ovih koje možemo kupiti danas. Istraživanja pokazuju kako se uređaji najviše kvare između druge i treće godine upotrebe, taman kada istekne obavezno zakonsko jamstvo. U Hrvatskoj se građanima najviše kvare mobiteli i tableti, slijede ih printeri, sušilice, perilice za rublje i laptopi. Kupovina takvog uređaja je veliki financijski udarac za naše građane!, rekla je nakon izglasavanja Borzan i dodala kako se novim zakonom uvodi i oznaka koja će pokazivati koliko godina proizvođač jamči da će proizvod trajati.

- Neće nam više prodavati mačka u vreći! Budući da čak 60 posto građana EU ne zna da imaju obvezno zakonsko jamstvo od minimalno dvije godine na svu robu bez obzira na proizvođača, podsjetnik će biti istaknut u svim trgovinama, obećala je Borzan.

Već teče rok industriji za prilagodbe na promjene koje moraju zaživjeti do 2026. godine.

25. travanj 2024 12:29