StoryEditorOCM
DubrovnikUŠLI SU U UŽI IZBOR |

EKIPA IZ MUZEJA CRVENE POVIJESTI Obradovalo nas je pismo Europske muzejske akademije, ali nas je i nasmijalo zataknutih 100 dinara na našim vratima

Piše Bruno Lucić
9. rujna 2021. - 07:29
Krešimir Krešo Glavinić i Kristina Mirošević s pismom koje su dobili od Europske muzejske akademije  Božo Radić/Cropix

Ekipu Muzeja crvene povijesti u bivšem kompleksu TUP-a u Gružu ovih je dana obradovalo pismo Europske muzejske akademije (EMA) u kojemu piše kako je Muzej jedan od potvrđenih kandidata finalista za dvije nagrade - Nagradu Luigi Micheletti te Nagradu DASA. Muzej je vrata posjetiteljima otvorio 20. travnja 2019., a u njegovom stvaranju sudjelovali su Ivan Lujo, Tomi Šoletić, Marko Mijatović, Marko Soče, Marin Glavinić, Željko Henezi, Hrvoje Margaretić, Nino Glavinić, Krešimir Glavinić i Kristina Mirošević. Posljednje troje danas su 'kralježnica' ove mlade muzejske ustanove, a tim više veseli ovo priznanje EMA-e.

image
Krešimir Krešo Glavinić i Kristina Mirošević u dvorištu TUP-a
Božo Radić/Cropix

- Mi smo se prijavili početkom 2020., slali smo cjelokupnu dokumentaciju kako bi našu kandidaturu uopće uzeli u razmatranje, a onda su zbog korone odgađali dodjelu pa su je prebacili za ovu godinu. Nakon toga, trebao je doći predstavnik EMA-e pregledati Muzej, ali kako to nije bilo moguće, opet smo ima trebali slati sve detalje Muzeja: slike, videe… U svibnju je bio opsežni i dugi online evaluacijski intervju s predstavnicima EMA-e Henrikom Zipsaneom i Dirkom Houtgraafom. Njih posebno zanima na koji način Muzej i postav Muzeja utječu na zajednicu, zanimali su ih dodatni programi, kako se odvija interakcija s publikom jer vremena se mijenjaju, sve postaje brže i posjetitelji nemaju više toliko koncentracije kao prije pa im treba dodatni stimulans kako bi lakše primili znanje, ističe Mirošević te nastavlja:

- Nagrada Luigi Micheletti usmjerena je na suvremenu europsku povijest i njenu znanstvenu, industrijsku i društvenu baštinu, a Nagrada DASA fokusirana je na kvalitetu i mogućnost učenja u toj sveobuhvatnoj perspektivi, dakle, muzeološki koncept, kvaliteta priče, kreativnost dizajna izložbe, program obrazovnih aktivnosti, a posebna pozornost posvećuje se i interaktivnom sudjelovanju javnosti u tom spoju obrazovanja i zabave, a naš cijeli koncept bio je taj spoj jer ljudima je drago da u Muzeju sve mogu dirati, istraživati. Eksponate smo zaštitili, ali napravili smo ih dostupnim da bi ljudi mogli sami otkrivati priču iza tih predmeta, nisu tu samo neki izlošci i vitrini, nego se posjetitelji mogu više uživjeti, dodaje sugovornica.

image
Posjetitelji i dalje dolaze
Božo Radić/Cropix

Muzej crvene povijesti postao je certificirani kandidati za dvije nagrade, a 18. rujna bit će obznanjeni imena dobitnika. Svake godine proglašenje bude uživo, ali ove će godine biti online. Uglavnom, svake godine se za nagradu prijave brojni muzeji diljem Europe. Zadovoljni su dosadašnjim skoro dvoipolgodišnjim djelovanjem Muzeja.

- Korona nas je malo unazadila kao i sve, ali ove godine sve to dobro ide. Sad smo još više zadovoljni zato što smo napokon uspjeli otvoriti dvorište u TUP-u i dodatnu malu galeriju u kojoj će u petak u 20 sati biti otvorena izložba „Okoliš sjećanja - umjetnost protiv represije“. Primjerice, redatelj Darko Bavoljak predstavit će jedan svoj videouradak. Prvi dio izložbe će u četvrtak biti otvoren u Art radionici Lazareti, također u 20 sati. Izlažu suvremeni umjetnici koji su nakon posjete logoru na Golom otoku i Svetom Grguru u razdoblju od 2016. do 2020. priredili svoje radove, performanse i instalacije. Tako smo dodatno uključili lokalnu zajednicu jer bi prije domaći ljudi došli jednom, maksimalno dvaput u Muzej i to je to, a htjeli smo da se tu stvori sinergija, da se rađaju neke nove ideje. Nismo toliko usmjereni na prošlost koliko na to da iz prošlosti crpimo neke nove vrijednosti i pouke za sadašnjost, komentira Mirošević.

image
Pismo iz Europske muzejske akademije
Božo Radić/Cropix

Dosad je Muzej posjetilo oko 30 tisuća posjetitelja. U međuvremenu je proširena ponuda muzejske suvenirnice, a na samom ulazu u Muzej uz Yuga dodan je Tomos moped i  brodska penta, svaki eksponat prati i tekst, a taj dio s velikim eksponatima zamišljen je kao 'trg'.

- Stalno dobivamo nove eksponate, ne možemo više primati one velike, na primjer, bilo je onih koji su nam htjeli donirati sobu ili ormar, ali jednostavno nemamo gdje s tim, imamo dva depoa gdje držimo stvari. Jedna gospođa s Korčule poslala nam je žutog meda, to je poznata jugoslavenska igračka i u savršenom je stanju. Jedan čovjek nam je poslao stare bonove, nevjerojatno je koliko su te stvari izvrsno sačuvane. Netko nam je neki dan zataknuo 100 dinara na vratima Muzeja, ujutro kad smo došli zatekli smo novce, priča Mirošević s osmijehom.

Reakcije su i dalje odlične.

- Domaći koji dođu oduševe se. Neki ne žele doći, ali vjerojatno je to neka predrasuda koja bi bila 'razbijena' da dođu tu. Možda misle da je ovo kolekcija starih stvari iz Jugoslavije bez nekog konteksta ili misle da je to neko 'veličanje' tog vremena i Tita. Stranci kad dođu žele više saznati o povijesti mjesta u koje su došli, često se spominje povijest Dubrovačke Republike, a ovdje imaju pregled što se dogodilo prije Domovinskog rata i dalje ih upućujemo u Muzej Domovinskog rata Dubrovnik jer tu završava razdoblje koje obrađujemo, pojašnjava Mirošević.

image
Sam ulaz u Muzej zamišljen je kao 'trg'
Božo Radić/Cropix

Jako su zadovoljni suradnjom s Društvom arhitekata Dubrovnik, s arhitektom Božom Benićem radili su s njim prostorne instalacije „Tragom modernističke arhitekture“. U samom dvorištu bivšeg kompleksa TUP-a organizirali su dosad razne aktivnosti, za Praznik rada podjelu prvomajskog graha, predstavljala je tu spisateljica Staša Aras (Kulturni centar Jadran) roman prvijenac „Horror vacui“, organizirali su se kvizovi, gledanje Eurovizije, talijanska večer…

- Kad smo ovo pripremali, stariji su se pitali što ćemo ovdje raditi, ali u biti odlično je što je prostor takav kakav jest, s nekim manjim intervencijama. Ovo je kao malo 'skriveni' dio, ali si opet na otvorenom, baš je pozitivna atmosfera, naglašava Mirošević.

Inicijatori su i kulturno-turističke manifestacije „Ljeto u Gružu“ koja je u Gruž dovela brojne sadržaje: od čitanja knjiga, dječjih radionica, izložbi do povijesne ture kroz ovaj često zaboravljeni dio Dubrovnika.

image
Pripreme u izložbenom prostoru
Božo Radić/Cropix

- To je bio pilot projekt koji smo realizirali u suradnji s našim 'susjedima' Dubrovačkom pivovarom, budućim klubom Dubina, Kulturnim centrom Jadran i drugima (institucije, organizacije civilnog društva, zainteresirani pojedinci…), a uz potporu Turističke zajednice grada Dubrovnika i Grada Dubrovnika. Ovo je tek prva godina, ali ima tu još puno mjesta za rast i za proširenje ponude. Nadam se da će se to nastaviti, ali to ovisi o drugim faktorima. Ako mi to i ne nastavimo, pokazali smo smjer drugima, dosta ljudi je time dobilo platformu za provesti neke svoje ideje. Na primjer, dosta tih radionica su naknadno dogovorene, kad su institucije i ustanove vidjele da u Parku Luja Šoletića u Gružu mogu napraviti neku aktivnost. Park dosad nitko nije toliko doživljavao, a prekrasan je i upravo nudi brojne mogućnosti. Umjetnici Iris Lobaš Kukavičić i meni cilj je da cijeli park bude oslikan i da trajno postane Art Park koji bi sam po sebi bio atrakcija, ali sve to ovisi o financijama, zaključuje Mirošević.

image
Dvorište TUP-a postalo je pravo mjesto druženja
Božo Radić/Cropix

Bez obzira na budućnost „Ljeta u Gružu“, povijest u Gružu nastavlja živjeti u Muzeju crvene povijesti.    

28. travanj 2024 08:04