StoryEditorOCM
DubrovnikNelojalni konkurent?

Dubrovački taksisti o vozilima bez vozača: Nije loše kako izgleda, ima to i prednosti. Mogli bismo raditi od kuće!

Piše Gabrijela Bijelić
5. travnja 2023. - 21:11

Stiže li dubrovačkim taksistima nova prijetnja? Sezonsku najezdu konkurencije s kontinenta, poplavu raznih platformi i kaos na cestama već dogodine bi mogla pojačati i tzv. autonomna taksi vozila. Riječ je o robotskim automobilima bez vozača koje bi putnici mogli naručiti putem e-aplikacije u kojoj se unaprijed vidi ruta putovanja i maksimalna cijena usluge.

’Navođeno’ je skupo

Boji li se da bi im autonomna taksi vozila mogla ‘oteti’ posao, pitali smo čelnika i jednog od osnivača Plavog taksija Ivicu Smoljka:

- Robotski taksiji u Dubrovniku? Ničem se više ne bih čudio. Da mi je prije 20 godina netko rekao da ćemo mobitelima naručivati vožnju, ne bih mu vjerovao. Ili da ćemo putnike našim taksijima GPS- om voziti točno do mjesta naručene vožnje? Ako i kad dođu do nas ti robotski-taksiji, neću se brinuti za posao. Naprotiv, možda to donese i neke prednosti. Radio bih od doma, sjedio u fotelji i upravljao poslovanjem iz kuće – kaže nam Smoljko koji ipak sumnja da će taksiji bez vozača tako skoro na ceste.

image

Ivica Smoljko, čelnik Plavog taksija Ahmet Kalajdžić

Ahmet Kalajdžić

- Takva vozila su preskupa za današnje uvjete. Pogledajte samo cijene e-vozila, ni njih većina ne može sebi priuštiti, a kamoli robotska, koliko bi tek koštala ta tehnologija – ističe šef Plavog taksija koji uživo dosad još nije vidio robotsku konkurenciju, ali je na televiziji gledao kako se ‘navođeno’ vozilo bez vozača glatko kreće autocestom.

- Kad bi mi netko uz sufinanciranje ponudio na prodaju takvo vozilo, prihvatio bih. Sačuvao bih živce i poštedio se nervoze koja je najgora baš u prometu. Ako ljudi danas sa zemlje mogu upravljati avionom, što i mi ne bismo tako s robotskim taksijima? Na ionako preuskim dubrovačkim cestama bilo bi manje prometnih nesreća, ne bi se prekoračilo brzinu, a pazilo bi vozilo i na pješake koji su nama svakodnevna opasnost jer svuda pretrčavaju cestu. Moje auto već sad koči kad prepozna rizik, a kako bi tek robotsko? - nalazi Smoljko dobre strane prometne inovacije koja se upravo razmatra kroz izmjene Zakona o prijevozu u cestovnom prometu.

Slični su ‘običnima’

Božo Miletić, direktor Eko taksija za Dalmaciju nešto je oprezniji kad su posrijedi ‘self driving’ konkurenti.

- Taksiji bez vozača zasigurno su naša budućnost, na nama je da se prilagodimo. Pratimo tržišne trendove, u igri su različiti modeli rada, vidjet ćemo koji će prevladati kad dođe vrijeme. I sad smo suočeni s nelojalnom konkurencijom pa odolijevamo – zaključuje Miletić.

image

Božo Miletić, direktor Eko taksija Jadran
Željko Puhovski /Cropix

Željko Puhovski /Cropix

Ministarstvo prometa, podsjetimo, planira zakonski omogućiti uvođenje autonomnih taksi vozila u svakodnevnu upotrebu. Pravila za autonomni taksi ne bi se razlikovala od onih za ‘obični’, pa bi se i taksi bez vozača mogao komotno naručiti putem elektroničke aplikacije.

Poduzetnik i inovator Mate Rimac već se mjesecima zauzima za uvođenje ovakve usluge u javni promet, a zaživi li zakonska podloga, prve bismo taksije bez vozača mogli ‘testirati’ već potkraj 2024. godine.

image

Mate Rimac već godinama sanja o vozilima bez vozača
Željko Puhovski /Cropix

Željko Puhovski /Cropix

Mate Rimac - veliki pobornik

Mate Rimac do 2025. uz potporu Europske unijerazmatra mogućnost proizvodnje vozila nove mobilnosti i prateće infrastrukture. Planira razviti novi ekosustav urbane mobilnosti integriran s javnim gradskim prometom u Zagrebu. Tzv. e-vozila pete razine autonomije sposobna bi bila voziti bez čovjekove asistencije, a njima bi upravljala isključivo umjetna inteligencija, putem kamera i senzora. Kroz projekt bi se razvila i infrastruktura za održavanje i čišćenje voznog parka, a objekt bi kao dio multimodalnog terminala u Zagrebu Rimčeva vozila povezo sa ZET-ovim tramvajima i autobusima te prigradskom željeznicom.

Dio je projekta i razvoj softverskog rješenja za upravlajnje cijelim prometom. Ukupna investicija procjenjuje se na više od 3,4 milijarde kuna.

03. svibanj 2024 13:28