Stiže li dubrovačkim taksistima nova prijetnja? Sezonsku najezdu konkurencije s kontinenta, poplavu raznih platformi i kaos na cestama već dogodine bi mogla pojačati i tzv. autonomna taksi vozila. Riječ je o robotskim automobilima bez vozača koje bi putnici mogli naručiti putem e-aplikacije u kojoj se unaprijed vidi ruta putovanja i maksimalna cijena usluge.
’Navođeno’ je skupo
Boji li se da bi im autonomna taksi vozila mogla ‘oteti’ posao, pitali smo čelnika i jednog od osnivača Plavog taksija Ivicu Smoljka:
- Robotski taksiji u Dubrovniku? Ničem se više ne bih čudio. Da mi je prije 20 godina netko rekao da ćemo mobitelima naručivati vožnju, ne bih mu vjerovao. Ili da ćemo putnike našim taksijima GPS- om voziti točno do mjesta naručene vožnje? Ako i kad dođu do nas ti robotski-taksiji, neću se brinuti za posao. Naprotiv, možda to donese i neke prednosti. Radio bih od doma, sjedio u fotelji i upravljao poslovanjem iz kuće – kaže nam Smoljko koji ipak sumnja da će taksiji bez vozača tako skoro na ceste.
- Takva vozila su preskupa za današnje uvjete. Pogledajte samo cijene e-vozila, ni njih većina ne može sebi priuštiti, a kamoli robotska, koliko bi tek koštala ta tehnologija – ističe šef Plavog taksija koji uživo dosad još nije vidio robotsku konkurenciju, ali je na televiziji gledao kako se ‘navođeno’ vozilo bez vozača glatko kreće autocestom.
- Kad bi mi netko uz sufinanciranje ponudio na prodaju takvo vozilo, prihvatio bih. Sačuvao bih živce i poštedio se nervoze koja je najgora baš u prometu. Ako ljudi danas sa zemlje mogu upravljati avionom, što i mi ne bismo tako s robotskim taksijima? Na ionako preuskim dubrovačkim cestama bilo bi manje prometnih nesreća, ne bi se prekoračilo brzinu, a pazilo bi vozilo i na pješake koji su nama svakodnevna opasnost jer svuda pretrčavaju cestu. Moje auto već sad koči kad prepozna rizik, a kako bi tek robotsko? - nalazi Smoljko dobre strane prometne inovacije koja se upravo razmatra kroz izmjene Zakona o prijevozu u cestovnom prometu.
Slični su ‘običnima’
Božo Miletić, direktor Eko taksija za Dalmaciju nešto je oprezniji kad su posrijedi ‘self driving’ konkurenti.
- Taksiji bez vozača zasigurno su naša budućnost, na nama je da se prilagodimo. Pratimo tržišne trendove, u igri su različiti modeli rada, vidjet ćemo koji će prevladati kad dođe vrijeme. I sad smo suočeni s nelojalnom konkurencijom pa odolijevamo – zaključuje Miletić.
Ministarstvo prometa, podsjetimo, planira zakonski omogućiti uvođenje autonomnih taksi vozila u svakodnevnu upotrebu. Pravila za autonomni taksi ne bi se razlikovala od onih za ‘obični’, pa bi se i taksi bez vozača mogao komotno naručiti putem elektroničke aplikacije.
Poduzetnik i inovator Mate Rimac već se mjesecima zauzima za uvođenje ovakve usluge u javni promet, a zaživi li zakonska podloga, prve bismo taksije bez vozača mogli ‘testirati’ već potkraj 2024. godine.