StoryEditorOCM
Dubrovnik‘VIJEĆE MUDRACA‘ |

DOAJENI DUBROVAČKOG TURIZMA UPOZORAVAJU Juha na pantarulu, to će biti sezona ako virus ne stavimo pod kontrolu!

Piše Maja Rilović Koprivec
20. ožujka 2021. - 07:12

Higijena, distanca i disciplina – to je sve čega se trebamo držati kako bi ostvarili kakvu-takvu turističku sezonu. Mi se trebamo pridržavati epidemioloških mjera da bismo imali sezonu, sve o nama ovisi. Kažu to četvorica doajena dubrovačkog turizma Đuro Market, Neven Jerković, Lovro Misir i Lukša Lucianović, gospari od poslovnog i životnog iskustva, još vrlo aktivni u javnom životu, mada su vjerojatno što se tiče turizma, prodaje, marketinga, agencijskog posla više zaboravili nego što su mlađe generacije koje su ih zamijenile na vodećim pozicijama velikih hotela i agencija dosad naučile.

Fokus je turista na zdravlju i zato jedino što se sada može učiniti, pridržavati se epidemioloških mjera i cijepiti se što više i brže. Treba se prilagodit svakoj situaciji, zaključuju, turizam je takva branša.

Tijekom bogatih karijera u turizmu više su puta 'isplivali' iz ozbiljnih kriza, pa smo ih pitali što bi oni danas napravili da prebrode pandemiju i pripreme sezonu? Ne znam kad sam čuo ovako ludo pitanje, kaže Lukša Lucianović, no luda su vremena pa tako i pitanja, kaže nam. Gospari Market, Misir i Jerković koje smo s obzirom na epidemijske mjere uspjeli okupiti u zatonskom hotelu Lovra Misira, vlastitim primjerom pokazuju što je sad najvažnije – svi su već primili prvu dozu cjepiva protiv koronavirusa.

image
Đuro Market: Prioritet je virus staviti pod kontrolu, ako to ne postignemo, propadamo! 
Tonći Plazibat/Cropix

Cjepivo obavezno

- Treba se cijepiti. To je sada važno, a čim to bude moguće, cijepit ćemo osoblje hotela i to jasno pokazati svim gostima - praktičan je Lovro Misir, koji još neiscrpnom energijom upravlja turističkim biznisom od Zatona do Essena, gdje je još šezdesetih godina prošlog stoljeća osnovao Misir Sonnenlandreisen, agenciju koja je u ratu, krajem 1994. godine, dok je još pola zemlje bilo okupirano, dovela u Dubrovnik prve njemačke turiste kruzerom La Palma. Za njega ni rat nije bio prepreka.

- Osim da budemo disciplinirani, cijepimo se i čekamo, ništa drugo ne možemo učiniti. Dok ne 'proradi' Njemačka i Engleska, nemamo mi što raditi. Kada se otvore te granice, gosti će sigurno doći. Promijenit će se atmosfera među ljudima. Evo, ja pripremam hotel da bude spreman, a gostiju nemamo. Čuo sam da Turistička zajednica radi neku promociju i u Americi, pa ih kritiziraju. Sad se 'kopa' gdje se može, ali što i možeš učiniti? Cijeli svijet je u ovome. Što god mi poduzmemo, neće biti rezultata – govori Misir pa nam podastire izvješća i podatke koje su pripremili u njegovoj agenciji u Njemačkoj. Broj dnevno zaraženih po županijama mora pasti ispod 20 u dva tjedna da bi imali preporuku putovanja. Druga važna stvar bit će procijepljenost, odnosno postotak prokuženog stanovništva u Županiji. Važni podaci bit će i oni o slobodnim bolničkim kapacitetima. Nužan je napredak u testiranju turista na ulasku i osobito pri povratku iz Hrvatske. Naša tradicionalna tržišta u Europi, Austrija, Njemačka i Češka polako ublažavaju svoje mjere, ali će učiniti sve da ove godine stanovništvo ostane doma, podaci su Misir Sonnenlandreisen.

image
Neven Jerković: U koži onih koji danas odlučuju u turizmu se ne bih rado našao jer ne bih znao od čega pacijent boluje i kako ga liječiti. 
Tonći Plazibat/Cropix

- U stalno sam kontaktu sa sinovima u Njemačkoj. Tamo očekuju da će se koncem mjeseca otvoriti restorani, a nadamo se poslije toga i da će moći putovati pa onda možda nešto turizma i bude kod nas jer turisti žele putovati. To nam je prednost. Jedino što možemo je stalno pratiti tržišta i na to reagirati. Čekati i čim nešto započne, biti spremni. Drugo ne možemo ništa jer su nam ruke svima vezane, nitko nam ne može pomoći. Čujem ovih dana da neki kritiziraju turističku zajednicu, da ništa ne rade. A što će raditi, sad je sve kontrapropaganda!? Ja sam u ovom poslu 55 godina, snašao sam se i u ratu, ali mogu reći da se u ovom poslu sada teško snaći, jer je cijeli svijet u ovome. Tko god napada turističku zajednicu nema pravo – kaže Misir.

Disciplina najvažnija

Suglasan je s tim i Đuro Market koji ističe kako se svaka preporuka može sažeti u jednoj riječi:

- Disciplina! To je rješenje što se tiče sezone i turizma. Virus staviti pod kontrolu! To je prioritet i ako ga ostvarimo stvar je kako-tako OK. Ako to ne postignemo, propadamo. Virus staviti pod kontrolu. Inače će sezona biti „juha na pantarulu!“ - govori gospar Market koji je godinama upravljao nekima od najprestižnijih dubrovačkih hotela, a i danas je uključen u rad Turističke zajednice.

image
Tonći Plazibat/Cropix

- Ako virus stavimo pod kontrolu, bit će nešto od sezone i u Dubrovniku i u Županiji i u Hrvatskoj, a odnosi se to i na cijeli svijet. Vidim u novinama da dubrovački aerodrom najavljuje da očekuje milijun putnika. To je trećina prometa iz 2019. godine. I iz moga Društva prijatelja dubrovačke starine očekuju 300 tisuća ljudi na zidinama ove godine. Daj Bože i sveti Vlaho! – kaže Market. I on ističe procijepljenost i pad broja oboljelih kao osnovu za pripremu sezone, te presudnim za dubrovački turizam drži testiranje na zračnoj luci.

- Ovo je sada treća kriza koju smo doživjeli, prebrodili smo velike boginje i rat pa ćemo i ovu - govori Neven Jerković, koji je tijekom impozantne karijere u turizmu radio poslove od voditelja agencija, upravljao tržištima i velikim hotelima, bio predstavnik HTZ-a, surađivao na brojnim međunarodnim turističkim projektima, a koji još redovito surađuje s Dubrovačkim vjesnikom kada su u pitanju teme koje se tiču turizma naročito brodarstva.

image
Doajeni dubrovačkog turizma živo raspravljaju kako bi se mogla organizirati predstojeća turistička sezona 
Tonći Plazibat/Cropix

Koji lijek dati kad ne znaš dijagnozu?

- Nekad smo znali kako se postaviti u vezi pandemije kakve su bile velike boginje. Onda se znalo o čemu se radi i bilo je dovoljno cjepiva. Tako se onda moglo reagirati, a danas se ništa ne zna. Ne znam iskreno, što bi se moglo bolje i pametnije učiniti nego se danas radi. Jednostavno, kad ne znate od čega bolesnik boluje, kako ćete dati lijek? Kakvu god sada akciju poduzmete, ne znate jeste li bacili pare, ili ste učinili pravu stvar. Što god poduzmete i pametno i ludo, niste sigurni jeste li učinili dobro. U koži onih koji danas odlučuju u turizmu se ne bih rado našao jer ne bih znao od čega pacijent boluje i kako ga liječiti. Što god danas urade, naći će se puno ljudi koji će to kritizirati, to je vrlo teško. Smatram da svi, posebno ljudi po turističkim zajednicama, rade odgovorno svoj posao, bez obzira koliko netko galamio na njih. Nisu oni neodgovorni i sigurno vode računa o svemu, ali što će učiniti u ovoj situaciji, a da ne baci novce kojih ionako nema? Jednostavno nema pametnog odgovora – govori Jerković i podvlači da se treba držati mjera i ne smije biti sprovoda, misa i drugih okupljanja gdje plane zaraza.

Opasni za goste kruzera

Jerković dodaje kako će se kruzeri vratiti i u Dubrovnik, no tek kada mi na kopnu ne budemo predstavljali zdravstvenu opasnost za goste na kruzerima. – Kruzing kompanije su toliko podignule svoje zdravstvene mjere na brodovima da su kruzeri MSC-a koji plove od Italije prema Malti imali već više od 50 tisuća putnika, a nisu imali nijedan slučaj zaraze. Zdravstveni protokoli na brodovima su takvi da je cijela jedna paluba broda ostavljena prazna da u slučaju zaraze bude izolacija. Više nisu putnici s kruzera opasnost, nego mi u lukama moramo postići da broj zaraženih dnevno padne na osam da bi nas uopće uključili u rutu. To su protokoli brodarskih kompanija da uopće počnu razgovarati s nekom lukom – govori Jerković.

image
Lovro Misir: Jedino što možemo je stalno pratiti tržišta i na to reagirati. Čekati i čim nešto započne, biti spremni.
 
Tonći Plazibat/Cropix

Fokus je turista na zdravlju, suglasni su naši sugovornici, i zato jedino što se sada može učiniti jest pridržavati se epidemioloških mjera i cijepiti se što više i brže. Treba se prilagoditi svakoj situaciji, zaključuju, turizam je takva branša.

Lucianović: Treba se pripremiti, ali hoćeš li pogoditi tu je teško išta reći

Zbog zdravstvenih razloga, a i pridržavanja epidemioloških mjera, svoje viđenje pripreme sezone gospar Lukša Lucianović, iznio nam je telefonom. Iako nam je na početku rekao kako ne se sjeća kad je dobio ovakvo ludo pitanje?

- Da sam sada direktor nekoga hotela, recimo, direktor nekoga hotela kakav je Excelsior, isključio bih staru kuću i ostavio minimalne prostore otvorenima i jednu dežurnu ekipu ljudi koja bi radila. Pretpostavljam da bi turizam ove godine mogao pokrenuti negdje s otvaranjem Ljetnih igara pa bih prema tome imao jedan plan do otvaranja Igara, a drugi poslije. Ovo je isto kao neki vojni događaj gdje moraš planirati, a hoćeš li pogoditi ili ćeš izgubiti, to se tek na kraju može vidjeti. Meni se čini da bi se negdje početkom srpnja moglo nešto značajnije krenuti u Dubrovniku. Naravno, da to neće biti u onom opsegu kao nekad kad se tražila soba više, ali bi sigurno hoteli bili donekle popunjeni. To bi bila neka strategija, ali hoćeš li pogoditi tu je teško išta reći. Iz iskustva znam da smo mi u ovo vrijeme nekada pravili planove za sljedeću godinu i sezonu, davali kapacitete u alotmanima, a evo sad je tako ne možeš biti siguran što će biti za mjesec dana, a kamoli za godinu. Vrlo je teško išta prognozirati – govori gospar Lucianović.

image
Lukša Lucianović: Ovo je isto kao neki vojni događaj gdje moraš planirati, a hoćeš li pogoditi ili ćeš izgubiti, to se tek na kraju može vidjeti.
Priavtni album
30. travanj 2024 20:25