Srce je turističke sezone, na cijeloj obali gotovo da nema prazne turističke postelje. Ipak, u Luci Šipanskoj, nekadašnji Hotel Šipan već treću sezonu ne radi – četvrtu godinu od kada je u vlasništvu tvrtke Ombla-Ragusa d.o.o. koju je osnovala Ines Grosse iz Leipziga. Razlog više ne može biti pandemija COVID-a, nego vlasnik ne vodi računa o tome da hotel posluje, Šipanci ne kriju nezadovoljstvo. Hotel usred mjesta, na rivi zapošljavao je nekada u sezoni desetke domaćih ljudi, a sad je njegov okoliš neuređen, započeti pa prekinuti građevinski radovi prije nekoliko godina nisu dovršeni, no Šipance najviše 'boli' to što vlasnici hotel koriste kao privatnu ljetnu rezidenciju, koriste taracu i rivu, a mjesto im je sa zatvotvorenim hotelom mrtvo, nema posla, niti ljetne turističke vreve. Hoteli u Suđurđu i oni na drugim Elafitima bili su otvoreni i u koronakrizi.
Mjesto je stalo
O Hotelu Šipan, već smo pisali kao i o brojnim nedaćama koje nedovršeni radovi i imovinsko pravni problemi na česticama oko hotela, tište stanovnike Luke Šipanske. U više su navrata tražili od gradske uprave da reagira, no teško je djelovati kada je u pitanju privatno vlasništvo, znaju i oni. Njihova ljetna sumještanka i gradska vijećnica Olga Muratti pitala je i na Gradskom vijeću više puta može li Grad nešto učiniti, mada je govori nam i sada, bila svjesna da govori uzalud jer u privatno vlasništvo gradske služe ne mogu intervenirati. – Ne znam više što bi mogli učiniti jer cijelo je mjesto stalo! Taj je hotel značio život mjesta, puno je značilo što bi bilo 160 gostiju u hotelu, netko bi nešto prodao od svojih proizvoda, nešto bi se događalo – govori Muratti. Sumnja da je koronavirus vlasniku bio dobrodošla izlika da ne otvara hotel, a otpusti ljude. – Više smo puta i na Facebooku lani pisali kako vlasnik dovodi ljeti prijatelje u hotel, pali roštilj svaku večer, vatru na otvorenom, o čemu smo obavještavali i vatrogasce. Ne znam plaća li vlasnik zadnjih godina više išta od komunalija, koncesijsko odobrenje ili javnu površinu, ali činjenica je da kad su tu, sve koriste – kaže Muratti.
Njene riječi potvrđuje i predsjednik Mjesnog odbora Zvonimir Koporčić.
– Vlasnici koji su zadnji puta otvorili hotel za sezonu 2019. obećavaju kako će sve radove završiti i hotel otvoriti, ali ništa se ne događa, a mi nemamo načina da na to utječemo. Nama je to veliki problem, nema turista, ne rade ni ugostitelji niti drugi sadržaji. Hotel je plaćao koncesiju na taracu, a sad više ne plaćaju, a nema nekoga tko bi to uzeo u najam – govori Koporčić. Potvrđuje kako u zadnjih godinu dana ništa na hotelu nije urađeno. - Kad vlasnici povremeno dođu nešto se 'raducka', imali su poteškoća s postavljanjem protupožarnih skala i još nekih drugih radova, a ljeti dođu obiteljski na ljetovanje s prijateljima u hotel, no ne mislim da se radi o iznajmljivanju na crno - govori Koporčić.
Obiteljsko ljetovanje
U Dubrovačko neretvanskoj županiji potvrdili su kako je ispred Hotela Šipan u Luci Šipanskoj određeno područje javnog pomorskog dobra, i to već prije desetak godina, pa se točno zna što je ispred hotela privatno, a što javno vlasništvo. Proces određivanja granice pomorskog dobra pokrenula je tvrtka koja je bila raniji vlasnik Hotela Šipan prije desetak godina. Zadnjih godina nitko nije iskazao interes da uzme u koncesiju taj dio šipanske rive, a kako bi Županija raspisala natječaj za koncesionara toga područja, odgovaraju iz Županije dubrovačko neretvanske.
Što je tome razlog, i kako to da se lokalni ljudi ne jave za koncesiju na tom području, teško je odgovoriti. Olga Muratti kaže kako je razlog vjerojatno taj što svi misle da i taj dio pripada Hotelu Šipan i da su ljudi u zabludi. Istina, sve je u Luci Šipanskoj vezano uz taj hotel usred mjesta, sva seoska infrastruktura i sav život nekada se vrtio oko Hotela Šipan. Hotel je godinama radio kao dio poduzeća Dubrovačko primorje, zatim je prodan tvrtki "Petral projekti", gdje su ga prije desetak godina, 2012. kupili tadašnji vlasnici Vrtova Sunca, fond Jupiter Adria. Hotel Šipan tada je poslovao pod upravom Vrtova Sunca, gdje su im bile zajedničke službe i prodaja. Upravo je ta tvrtka doznajemo u Županiji provela određivanje granice pomorskog dobra. Tijekom tih ljetnih sezona sam hotel je zapošljavao 35 radnika, radila je plaža, bar, restoran, sve do 2018. kada hotel kupuje Ombla Ragusa d.o.o. koja je uspjela odraditi samo sezonu 2019.
– Od šokova i načina na koji se radilo u Hotelu Šipan te sezone, s novim vlasnicima još se nismo oporavili – kažu nekadašnji zaposlenici koji su u Hotelu Šipan odradili desetke sezona ranije. - Ovi novi vlasnici uvijek će naći neke razloge koje navode zašto hotel ne radi, uvijek je kriv netko drugi, a ne oni; država, Grad, Županija, loša infrastruktura, pandemija, kriza… Uvijek je kriv netko drugi, ali u stvari pitanje što se želi s time i žele li hotel uopće otvoriti – dodaju nekadašnji zaposlenici koji pamte ljetnu vrevu u mjestu.
Javno dobro određeno
Tvrtki Ombla-Ragusa uputili smo upit vezano uz situaciju s hotelom, poteškoćama na koje su naišli za započetih radova, odnosima s lokalnom zajednicom, korištenju pomorskog dobra, a napose oko dovršetka okoliša hotela i njegova otvaranja.
Vlasnici su se inače ranije žalili na oscilacije napona struje zbog kojih hotel ne može raditi, pa na nedostatak protupožarne zaštite i nepostojanje funkcionalnog uređaja za otpadne vode u Luci Šipanskoj zbog čega zasad ne dovršavaju poslove kako bi hotel doveli u funkciju. O svemu tome već smo pisali, zadnji puta u siječnju kada nam je tadašnji direktor hotela Darko Ampić, odgovorio da hotel ne radi zbog pandemije, a da novi vlasnici hotela razdoblje dok hotel ne radi koriste za rješavanje svih tih problema.
- Hotel nikada nije radio profitabilno, to je i razlog zašto je stalno zapadao u financijske probleme i mijenjao vlasnike, nakon dubinske analize problema hotel se priprema za novi početak – naveo je tada Ampić koji je najavio kako bi hotel mogao otvoriti svoja vrata gostima već ove godine. Naveo je tada da Grad Dubrovnik nije još riješio kanalizaciju koja je neophodna za poslovanje te da će krenuti sami u izgradnju vlastitog bio pročistača, a da će hotel krenuti sa sezonskog na cjelogodišnje poslovanje. Ništa evo, nije ostvareno, a nema ni novosti.
- Za dan dva, nakon konzultacije s vlasnicima moći ću odgovoriti na vaš upit - kaže nam sada u telefonskom razgovoru Ampić, na slična pitanja. Potvrdio je kako hotel ove sezone neće raditi, ali da ga vlasnik svakako želi staviti u funkciju jer od njega, kaže, najmanje koristi ima dok je zatvoren. – Vlasnik ne želi otvoriti hotel napola, pa da sve probleme s kanalizacijom i ostale probleme rješava dok su u hotelu gosti, i stvori nove probleme, nego to želi učiniti na najbolji mogući način, kada hotel bude mogao uredno poslovati – kaže sada Ampić. Dodaje kako je čitav niz problema s kojima se vlasnici tamo suočavaju, o čemu će poslati pisani odgovor, te da je vlasnik upravo u hotelu zaposlio spremačicu.
Jasno je kako vlasniku Hotela Šipan, 'ne gori' kako bi Hotel Šipan osposobio, a kod nas nitko nema pravne snage da natjera vlasnika da to učini koliko god lokalna zajednica trpjela zbog toga. Nije Hotel Šipan nažalost, niti jedini takav primjer na području Grada Dubrovnika, a ni u Hrvatskoj. Čudno je kako se još nitko od Šipanaca nije našao poduzetnički aktivan da ugovori koncesiju na pomorsko dobro usred Luke Šipanske, pa da mjesto živne dolaskom jahtaša i drugih turista.