StoryEditorOCM
Turizam i gospodarstvoPOVRATAK KRUZERA U PUNOM KAPACITETU

Dubrovnik očekuje pola milijuna putnika s kruzera i uplovljenje čak 10 novogradnji

Piše Maja Rilović Koprivec Foto:
24. siječnja 2023. - 19:07

Dubrovnik bi prema najavama ove sezone trebalo imati 343 ticanja brodova na kružnim putovanjima i oko pola milijuna putnika!  To je u odnosu na prošlu godinu 10 posto više ticanja i 30 posto više putnika. U skladu s time, očekuju se redovite ljetne gužve u povijesnoj jezgri  i gradskim cestama kada će nastojanja gradske uprave i projekta Respect the City  da sve to stavi pod kontrolu, doći do punog izražaja.  

Respect the City

Zamjenica gradonačelnika Dubrovnika Jelka Tepšić kaže kako se raspored dolazaka kruzera temelji na pravilniku koji je dvije godine prije početka primjene upućen brodarskim kompanijama kako bi na vrijeme prilagodile svoje rasporede.

- Odnosno, držimo se mjera projekta ‘‘Respect the City‘‘ i toga da u isto vrijeme u gradu mogu biti dva broda, ili oko 4.000 putnika. Zahvaljujući izvrsnoj suradnji Grada, Lučke uprave i CLIA-e to je prošle godine odlično funkcioniralo. Vidljiva su značajna poboljšanja u prohodnosti prometa i gužvi u povijesnoj jezgri u odnosu na pretpandemijske godine i očekujemo jednako za sezonu pred nama. Tome svakako doprinosi i uključivanje Libertasovih shuttle buseva na relaciji Luka – Pile, koji su s obzirom na kraću rutu putovanja ujedno i održivije rješenje.

image

Jelka Tepšić, zamjenica dubrovačkog gradonačelnika

Bozo Radicb.kasica 720236 Mokosica/

I ravnatelj Lučke uprave Dubrovnik Blaž Pezo ističe  kako su u prošloj turističkoj sezoni ostvarena  značajna poboljšanja putem različitih mjera i aktivnosti projekta „Respect the City“ te pažljivog planiranja dolazaka i odlazaka brodova na dnevnoj, tjednoj, mjesečnoj i godišnjoj razini.

Inauguralna plovidba

- Iz utvrđenog rasporeda ticanja za 2023. godinu razvidno je da je Dubrovnik jedna od najvažnijih destinacija na Mediteranu, što potvrđuje i činjenica da su ticanja raspoređena tijekom cijele godine.   Vesele nas ponovni dolasci kompanija koje se vraćaju u Dubrovnik nakon pandemije, primjerice povratak Carnival Cruise Linesa i broda Carnival Pride te inauguralni dolazak broda Lady Ship 3 kompanije Virgin Voyages, kao i prvi dolazak broda Evrima kompanije The Ritz-Carlton YC. Najavljeno je 16 dolazaka brodova koji će po prvi put posjetiti Dubrovnik, od kojih 10 novogradnji, i to Lady Ship 3, Celebrity Beyond, Ocean Odyssey, Evrima, Emerald Sakara, Norwegian Viva, Seven Seas Grandeur, Vista, Viking Saturn i World Navigator  - navodi ravnatelj Lučke uprave Pezo. I on podvlači važnost partnerske suradnje Lučke uprave Dubrovnik s Gradom Dubrovnikom i udruženjem Cruise Lines International Association (CLIA), koja je rezultirala brojnim značajnim pozitivnim promjenama u Dubrovniku po pitanju upravljanja i uspostave održivog turizma od dnevnih limita u broju istovremenih dolazaka brodova, uvođenju cruise taksi do povećanja kvalitete pružene usluge svim posjetiteljima. U Lučkoj upravi Dubrovnik, gdje su prvi kruzeri u Gruž stigli već za Novu godinu ističu da gotovo nijedan brod neće biti u Dubrovniku manje od osam sati, a dosta njih i  12 sati.

image

Ravnatelj Lučke uprave Dubrovnik Blaž Pezo

Ahmet Kalajdžić/

Povratak kruzera s punim kapacitetom putnika i bez izlaska u obilazak u karantenskim mjehurićima, ali i uvođenje eura i ulazak u šengenski prostor, Pelješki most sve su to plusevi koje upućuju na to da će turistička sezona 2023. u Dubrovniku biti uspješna unatoč tome što nitko nije proglasio prestanak pandemije COVID-a i što još traje rat u Ukrajini.  Sve to dodatni je izazov za destinacijski menadžment.   

Pristojbe

No dvije pandemijske godine promijenile su i svjetsku turističku industriju  pa su u trendu drugačiji načini putovanja.   Vesna Lukić, predsjednica udruge autobusera „Croatiabus” kaže kako se zasad najave čine odličnima, pa i članove udruge veseli vidljiv pomak u bookingu.

 - Nadamo se da će se najavljeni  kapaciteti prodati jer i tu kao i za stacionirane goste još  postoji velika bojazan putovanja u grupi. Nema promjena po pitanju odnosa udruge autobusera i  Grada Dubrovnika, i  dalje se naplaćuje svako zaustavljanje autobusa na Pilama, no oko nove regulacije prometa na Pilama još nemamo novosti – govori Lukić. Udruga autobusera s gradskom  upravom Dubrovnika je na Upravnom sudu zbog naplate prolaska turističkih autobusa preko Pila svima osim Libertasovim autobusima.    

image

.

Tonci Plazibat/Cropix

Autobusi inače zaustavljanje na Pilama plaćaju 800 kuna, mini busevi do 29 putnika plaćaju 400, a kombiji 200 kuna, naravno u eurima. Kruzeri ovisno o kapacitetu plaćaju  turističku pristojbu koja u Dubrovniku iznosi od 265 do 5308 eura kad se nalazi na vezu u luci ili lučkom sidrištu, a prikupljena sredstva raspoređuju se u omjeru 85 posto općini ili gradu, a 15 posto županiji. Ta se sredstva, navodi se odluci, dalje koriste za poboljšanje javne i turističke infrastrukture te projekte i programe održivog razvoja.

Ove godine od turističke pristojbe od kruzera Grad Dubrovnik očekuje prihod od oko 4,5 milijuna kuna. Od naplate zaustavljanja i parkiranja turističkih autobusa u 2023. godini planira se uprihoditi oko 11 milijuna kuna!

image

.

Bozo Radic/Cropix

Sezona 2023: Manje grupa, više autogosti

Kakva će biti sezona 2023. u kojoj je mnogo novosti, točnije će se moći procijeniti nakon objave ljetnog reda letenja, no već sada zaposleni u turizmu vide bitne promjene u turizmu južnog Jadrana i u trendovima, a i zbog ulaska u šengenski režim graničnih kontrola.     

Vesna Lukić, predsjednica Udruge autobusera i dugogodišnja je turistička vodičica i tvrdi kako se stvari razvijaju i u drugačijem smjeru od onog na koji smo naviknuli.  -  Imamo puno više autogosti koji putuju rent a carom, ima dosta incentiva, no što se tiče grupa turista na boravku u Dubrovniku, onih klasičnih grupa koje smo imali nekad u Dubrovniku, ili ima jako malo, ili nikako. U skladu s time i izleta na kakve smo mi bili naviknuli  prema Crnoj Gori gdje je išlo i po 50 autobusa  dnevno,  više nema. Ljudi puno više bookiraju izravno, online s prijevoznicima, s vodičima, pa zato i ne očekujemo kolone autobusa na granici. Ulaskom u ‘šengen‘ gdje bi se naše granice trebale puno više kontrolirati,  situacija se jest zakomplicirala, ali individualnim gostima koji kombiniraju odmor u Crnoj Gori i Hrvatskoj, ili polijeću ili slijeću na tivatski aerodrom, a ljetuju ovdje i obratno. Imamo i  goste koji se sad vraćaju na naše područje, Amerikanci, Australci, gosti iz Azije  kojima je  najvažnije da imaju što više pečata u putovnici, pa će ih to i privući.  Zbog ‘šengena‘ više će problema biti i u špediciji, nabavkama itd. sve je to ‘šengen‘ značajno zakomplicirao.

05. studeni 2024 12:36