Za vikend je isplovio iz Miamija, kum mu je najbolji živući nogometaš Lionel Messi, a zove se Icon of the Seas, plovi kao najveći kruzer ikad i prvi na LNG pogon u floti kompanije Royal Caribbean International. Duljine 365 metara, ‘Ikona’ ima 20 paluba i kapacitet od gotovo 8 tisuća putnika i 2 tisuće članova posade. Izgrađen u brodogradilištu u Finskoj, ovaj orijaš vrijedan 2 milijarde USD ima više od 40 restorana, barova i salona, 7 bazena i šest tobogana.
Ključna je snaga motora
Zasad se ‘mota’ oko Kariba, no s obzirom na to da je ljeto sezona kad cruiseri prelaze na Sredozemlje, brzo se povukla rasprava o tome što ako ‘Icon’ u itinerer jednom uključi i Dubrovnik. Umirovljenog kapetana s dugim stažem zapovjednika kruzera iz flote skandinavskog brodara Norwegian cruise line, Tea Grbića, pitamo jesu li utemeljene sumnje ekologa da je pogonsko gorivo ovog plovećeg diva prijetnja okolišu:
- Ne, LNG nije opasan. Ako tako gledate, danas je onda sve opasno, i benzin i nafta, a LNG je najčistiji. Jest da je ovo malo više strojarsko pitanje, ali sigurno je da je plin gorivo koje najmanje zagađuje. Intencija svih suvremenih kruzera i jest da prijeđu na liquid natural gas, LNG. Misli da je opasnost za okolinu manja nego kod drugih goriva - kaže kapetan Grbić. Na upit bi li, da mu ponude, stao za kormilo grdosije kakav je ‘Icon of the Seas’?
- Bih, nije to stvar veličine broda, već je do snage motora. Istina, ima dosta porata gdje je usko i opasno kad puše vjetar. Osnovna je stvar koliko vi imate snage u motorima da se možete suprotstaviti vjetru, kurentima i slično. Sve je to omjer snage i veličine, ako imate dovoljno snage u motorima da se izborite s vanjskim utjecajima, normalno manevrirate i držite kurs. Tako velik brod osobito je izložen vjetru, to je to veliko jedro. - tumači nam Teo Grbić i napominje da se ni malim brodom ne može dobro manevrirati bez snage u motoru po grubom vremenu.
- Manevriranje tako velikim kruzerom nije problem, ali postaje ako se nađe gdje je usko. Vidio sam da je on izašao iz Miamija, a tamo je kanal gdje su izradili nove terminale, viđam kruzere kao ove iz flote Royal Caribbean koji dosta ‘smanjuju’ širinu kanala. Brod takve veličine mora oprezno uplovljavati, ako se zapovjednik odlučio, uzet će tegljač, jedan, dva ili tri ako je loše vrijeme, a ako ima dovoljno snage u motoru može sam izmanevrirati.
Rekorder sa 330 metara
Naravno da ima i porata bez remorkera, tada zapovjednik je na zapovjedniku procjena hoće li u njih ulaziti. Ako je vrijeme lijepo, nema straha, no ako je samo 1 posto opasnosti za ljude i imovinu, neće riskirati - objašnjava sugovornik. A na upit može li ‘Icon’ pristati u Gružu, odgovara:
- Koliko mi je poznato, gruška luka ima dovoljno duljine rive i dubine, no ostaje pitanje kretanja. Mislim da bi mogao uploviti. Rekli su da je dug 360 metara otprilike, a tu je 330 metara. Svakako bi trebalo vidjeti kako je u akvatoriju, može li se taj kruzer normalno okrenuti, lučke vlasti i Kapetanija znat će koliko je sigurno jer mi nemamo remorkera a kad zapuše bura, dosta je grubo. Ali ponavljam, sve je pitanje snage motora - zaključuje kapetan koji je zadnjih 20 godina navigacije proveo na Norwegian cruise line.