StoryEditorOCM
MišljenjaENGLEZ U DUBROVNIKU

Hoće li ovog ljeta apartmani zjapiti prazni?

18. ožujka 2019. - 11:45
Svemu dođe kraj, sunce uvijek mora zaći. Da, sve dobre stvari jednom se završe, možda ne do kraja, ali se jednostavno drugačije poslože. U ovom slučaju ne govorim o sitnoj prepreci na cesti, već o neizbježnom ishodu. I sami znamo da nikako ne možemo uliti litru pive u bocu od pola litre.

Nakon što je turistička industrija u Hrvatskoj više od deset godina uspješno "jahala" na samom vrhu turističkog vala, došlo je vrijeme u kojem se val počeo obrušavati prema dole. Za Hrvatsku, a posebno za Dubrovnik, krunski dragulj hrvatskoga turizma, predstojeća turistička sezona donosi velike izazove.

Rezervacije su u laganom padu, predviđanja pokazuju minimalni rast turističkih dolazaka. Stvar nije tako drastična da kažemo "od turističkog buma do propadanja", više je stvar "od turističkog buma do ravnoteže".

Što je dovelo do toga da ovogodišnje turističko tržište baš i ne obećava, radi li se o savršenoj (ili možda ipak nesavršenoj) oluji, prouzročenoj kombinacijom mnogih faktora koji su se poklopili u ovoj godini? Ukratko, rekao bih da se radi o kombinaciji tri B: Bodrum, Brexit i Berlin. S velikim povratkom Turske i Grčke na nekadašnje pozicije na turističkoj karti svijeta, uz atraktivna odredišta Sjeverne Afrike, koja su neko vrijeme bila van dosega turista, u igru ponovno ulazi nova/stara, dobra konkurencija, donoseći sa sobom nove izazove.

Dok Turska snižava cijene, a Grčka ih u tom trendu prati u stopu, hrvatski hoteli i agencije sporo reagiraju te se suočavaju sa sve većom rupom u rezervacijama za ovogodišnju turističku sezonu.


Zabrinuti vlasnici apartmana svakodnevno me bombardiraju pitanjima hoće li njihovi apartmani u ljetnoj sezoni zjapiti prazni? Jasno je da bi ovakav razvoj situacije predstavljao ogroman financijski problem za sve one koji su se "zakopali" u kredite kako bi sagradili, kupili i adaptirali prostore za najam turistima. Prošli tjedan jedan mi je ekonomski stručnjak objasnio cijelu situaciju:

"Turizam je vrlo osjetljiv i fluidan posao; istraživanja kroz povijest turizma dosad su pokazala da ulaganje u turizam ima komercijalni efekt, ali isto tako ponekad se pokaže da je sve bila lažna nada!" Ako svemu ovomu dodamo Brexit, kaos oko sezone doseže novu razinu.

Iako znamo da će britanski turisti koji su preko agencija rezervirali svoje mjesto pod suncem na našoj obali zaista doći k nama i to, prema brojkama iz dubrovačkih hotela u skoro jednakom broju kao i lani, vidljiv je pad rezervacija individualnih dolazaka britanskih turista. Ukoliko se zbog Brexita dogodi pad vrijednosti funte, jasno je da će se to odraziti na platežnu moć turista na ljetovanju u Hrvatskoj.

Ove godine svjedočimo zanimljivim brojkama kod rezervacija: mali broj rezervacija iz Engleske, uobičajeni broj Iraca te dosta rezervacija iz Sjedinjenih Američkih Država popunjavaju rupe. Nije li inače u Dubrovnik dolazilo puno više britanskih turista, je li to rezultat Brexita? - upitao me je jedan vlasnik apartmana. Da! Kratko i jasno! To je rezultat Brexita. Nestabilnost donosi nesigurnost.


Treći B u mom nizu je Berlin: vijesti s najvećeg turističkog sajma u Europi, ITB-a, nedavno završenog u Berlinu, ponovno su otvorila neka bolna pitanja hrvatskog turizma, kao npr. primjedbu agencije TUI da treba sniziti cijene hotelskog smještaja.

Naravno, da to za sobom povlači i snižavanje cijena privatnog smještaja. Iako je ova vijest zabrinula mnoge, mene uopće nije iznenadila. Zapravo bio bih vrlo iznenađen kada bi rast ovogodišnjeg turističkog prometa bio iskazan dvoznamenkastim brojem. Ne mogu se uvijek rušiti rekordi, za sve postoji granica. Rast je, naravno, ograničen mogućnostima.

Korekcija cijena i očekivanog broja turista, nije nikakvo iznenađenje, bila je vrlo izvjesna i bilo je samo pitanje trenutka kada će se dogoditi. Godinama živimo na visokoj nozi, a sada je došlo vrijeme za veća očekivanja i davanja vrijednosti za novac.

Pokušati prodati Fiat pod cijenu Ferrarija može kratkoročno "upaliti", ali nakon nekog vremena budete okruženi s hrpom neprodanih Fiata. Dubrovnik je na turističkom tržištu Ferrari i takav treba i ostati. Ova 2019. godina trebala bi turističkoj industriji donijeti svježi dah zdravog razuma, tako potrebno buđenje, "probudi se i namiriši kafu" efekt. Nisam pesimističan, samo sam realan.




Piše: Mark Thomas
16. studeni 2024 09:17