StoryEditorOCM
ZabavaMUZIKOLOGINJA, SKLADATELJICA, UMJETNICA

HELENA SKLJAROV Dok šetam Arboretumom, maštam o mojoj operi na Igrama

Piše Tea Stjepović
20. travnja 2018. - 12:28

Helena Skljarov se profesionalno bavi glazbom od devete godine, kad upisuje osnovnu glazbenu školu. Iako sa zagrebačkom adresom, Helena korijene vuče iz Trstenoga koje je za nju simbol mira i odmora.

'Djed je rođen i odrastao u Trstenome. Ovdje ljetujem otkad znam za sebe. Nisam ljubitelj kupanja - najviše volim Arboretum! Imam ondje ''svoja'' mjesta gdje šećem ili čitam, znam tamo boraviti satima. U zadnjih godinu dana sam se nekoliko puta pridružila mami koja tamo odlazi slikati, što mi sada postaje nova smirujuća dodatna aktivnost u Trstenome', poručuje Helena koja već sedam godina studira na Muzičkoj akademiji u Zagrebu.

'Prvo sam upisala studij Muzikologije koji sam zavšila lani, a paralelno sam 2014. upisala studij kompozicije na kojemu sam trenutno četvrta godina. Iako sam do upisa u Muzičku akademiju bila pijanistica, prvo sam upisala Muzikologiju zbog želje da dobijem što širu sliku o glazbi i zbog ljubavi prema čitanju. S vremenom odlučujem upisati i kompoziciju na koju me, osim moje unutarnje želje, potaknulo i nekoliko profesora s Muzičke akademije', priznaje Helena.

Dobitnica si stipendije fonda ''Rudolf i Margita Matz''. Koliko ti znači što su baš tebe odabrali?

Stipendija mi puno znači, baš kao i kompozicija. Ulažem puno truda u skladanje, a stipendiju shvaćam kao tip priznanja da je ono što radim dobro. Za natječaj sam poslala baš sve svoje radove i bila sam jako sretna kada sam doznala rezultate. Sav materijalni iznos uložit ću isključivo u edukaciju: za studij kompozicije izrazito je važno upoznavati različite stilove u različitim državama zbog čega, prije svega, želim pohađati što više inozemnih seminara.

Putuješ u Moskvu, kakva su očekivanja?

Svakako planiram posjetiti Moskvu, ona je veliki kandidat za put, zbog prijatelja iz Moskve koji također ljetuju u Trstenome. Privlači me njihov konzervatorij, ali još nisam sa sigurnošću odlučila hoću li tamo nastaviti studij. Putavanja su mi u planu: baš sam nedavno dobila poziv u Sofiju gdje će mi se izvoditi jedna skladba, tamo putujem ovaj tjedan na nekoliko dana. Također sam pozvana na ljetni seminar iz kompozicije u Austriju, kandidirala sam se i sad čekam rezultate.

Koliko si već skladbi skladala, imaš li neku za izdvojiti?

Dosad sam ih skladala 16. Teško mi je izdvojiti neku posebno jer mi je uvijek najdraža skladba koju trenutačno pišem ili koju sam posljednju završila. Ipak, svjesna sam da su mi neke skladbe uspjelije od drugih, ali svaka ima svoj razlog nastanka i razlog zašto je baš takva kakva jest što je njezin neodvojiv dio.

Pripremaš se za diplomsku skladbu - veliku operu?

Ogromna mi je želja napisati veliku operu za diplomski rad, međutim skladanje takve skladbe donosi puno problema kao npr. potraga za libretistom, promišljanje o tipovima uloga zbog moguće vizije o izvođačima i slično. Zbog želje za što većim usavršavanjem, namjerno neću diplomirati u roku, odnosno upisat ću još jednu apsolventsku godinu tako da do pisanja diplomske radnje imam još puno vremena.

Kakve te opere privlače? Koje ti je omiljeno glazbeno razdoblje, koji skladatelj?

Najviše slušam glazbu 20. i 21. stoljeća: volim uvijek tragati za novim i pronaći nešto novo u skladbama. Svakako su mi među najdražim skladbama one koje uključuju i ljudski glas jer im on daje novu dimenziju i, vrlo često, veću osobnost. Bez obzira što preferiram suvremenu glazbu, kod kuće vrlo često slušam Mozarta i gledam njegove opere: za mene je on svevremenski skladatelj!

Radiš i na glazbenim predstavama, vidiš li se možda u režiji jednog dana?

Trenutačno radim na projektu koji objedinjuje nekoliko umjetničkih pravaca. To me svakako privlači jer volim i ostale umjetnosti. Komponiranje kao proces stvaranja obuhvaća sličan način promišljanja kao i ostale umjetnosti: estetika, forma, drama... Ne mogu reći da se vidim u režiji jednog dana, ali pri skladanju glazbeno-scenskih djela (poput opere) skladatelj mora promišljati i o dramaturgiji, imati što jasniju viziju režije i scene. Svi ti elementi čine operu umjetničkim djelom i neodvojivi su od glazbe.

Kad si otkrila ljubav prema glazbi i skladanju? Što smatraš najvažnijim u skladanju?

Moji su roditelji, iako nisu glazbenici, počeli slušati klasičnu glazbu baš u vrijeme kada sam se rodila, zbog čega me ona okruživala još u najranijem djetinjstvu. Primjetili su moj interes, pa su me upisali prvo u glazbeni vrtić, a zatim i u osnovnu glazbenu školu. Ljubav prema skladanju otkrila sam vrlo rano: imam sačuvane kratke radove napisane u prvom i drugom razredu osnovne škole. Kao dijete sam uvijek imala potrebu umjetnički se izražavati, bilo slikanjem, izrađivanjem nakita ili pisanjem pjesama. Po meni je upravo to najvažnije i u skladanju: to je još jedan od mnogobrojnih načina umjetničkog izražavanja, a medij mu je glazba.

Što je za tebe glazba, pratiš li redovito koncerte i opere?

Glazba za mene predstavlja odraz ideja, misli ili osjećaja svojeg stvaratelja. Osim što me slušanje glazbe opušta, često razmišljam o idejama i porukama putem kojih upoznajem skladatelja na osobnoj razini. Pratim i redovito pohađam koncerte i druga glazbena događanja, a najviše volim koncerte na kojima su praizvedbe ili skladbe koju su toliko nove da su još nedostupne na internetu. Suvremena glazba nudi najnovija rješenja za izražavanje ideja, zbog čega mi je ona i najzanimljivija.

Na koji način skladaš, odakle crpiš inspiraciju?

Inspiraciju crpim ovisno o tipu skladbe koji pišem ili čak raspoloženju. Ponekad to može biti neki zamišljeni početni zvuk koji sam po sebi zahtijeva nastavak skladbe, a ponekad nešto što nema veze isključivo s glazbom, poput knjige ili slike. Nakon toga, iz neke od početnih ideja nastaje skladba.

Imaš li još skrivenih talenata?

Ne bih rekla da imam posebnih talenata, ali već sam spomenula koliko me interesiraju i ostale umjetnosti. Zbog toga što u njima vidim povezanost sa skladanjem, povremeno se usudim i u njima okušati, no to je dio mojeg slobodnog vremena. Najčešće se radi o slikanju, nešto rjeđe o pisanju.

Gdje bi voljela da se jednog dana izvodi neka od tvojih skladbi, primjerice Dubrovačke ljetne igre?

Sada ne razmišljam o tome što bi moglo biti u budućnosti: i dalje sam student i svaku izvedbu svoje skladbe prihvatila sam s velikim oduševljenjem! Konkurencija je velika i za sada (kao student) još nemam veliku mogućnost izbora. Svakako je ponekad lijepo maštati da mi se skladba izvodi u nekoj velikoj poznatoj dvorani ili na nekom poznatom festivalu kao npr. na Dubrovačkim ljetnim igrama koje redovito posjećujem cijeli život.

Budući planovi?

Nemam planova za daleku budućnost: u profesionalnom području razmišljam po principu ''jedno po jedno''. Ovaj tjedan idem u Sofiju, a nadam se da ću na ljeto otići i na seminar u Austriju i za sada je to to! Svako putovanje, praizvedba ili naravno - dobitak stipendije - otvaraju nekoliko novih mogućnosti i prilika koje je nemoguće predvidjeti. Iako imam veliku želju za nastavak studija u Moskvi na svojoj apsolventskoj godini, do tada ću puno putovati, pohađati inozemne seminare i iskoristiti prilike koje će mi se otvoriti. Zato ne mogu sa sigurnošću reći gdje će me to odvesti.

26. travanj 2024 18:29