Pelješki most je spojen, a kako stojimo s pristupnim cestama? Stručnjaci za cestogradnju uvjeravaju nas da će austrijski Strabag na vrijeme završiti dionicu od Komarne do Zaradeža (Sparagovića) i da će s dovršenjem mosta promet vozila ići tom dionicom do križanja s Pelješkom cestom (D-414). Potvrđuju i da je grčki AVAX ubrzao radove te će u roku završiti dionicu Zaradeže- Prapratno. No, upozoravaju kako je zasad sporno dovršenje dionice Prapratno- Doli, odnosno spoj s magistralom, zbog čega će vozila privremeno prolaziti Pelješkom cestom kroz Ston koji će u sezoni 2022. biti prometno zagušen.
Dvojbe o AVAX-ovu kalendaru radova pojačane su nakon najave te tvrtke da će, pod izgovorom poskupljenja repromaterijala, Hrvatskim cestama kao investitoru, uskoro dostaviti korigirani cjenik. Iz Strabaga i China road and bridge corporation (CRBC) nema takvih najava, što pak potiče nagađanja o zahtjevu AVAX-a. S jedne strane stručnjaci vele da su armaturno željezo, bakarni kablovi i aluminij skuplji 50 do 130 posto, drvna građa još i više. Drugi ističu nelikvidnost AVAX-a zbog odnosa s bivšim partnerom i sumnjivim angažmanima u Kataru. Bilo kako bilo, Grci će svaku dodatnu kunu morati dobro obrazložiti, a moguće je da se njihov zahtjev ne bude ni uzet u razmatranje jer je tijekom prve tri faze pandemije gorivo kao najveća stavka rashoda značajno pojeftinilo.
Skuplje zbog COVID-a
Sve to je bio razlog za posjet gradilištu, gdje nas AVAX-ov voditelj radova, inženjer Antonis Mavridis uvjerava kako duž najvećeg dijela trase radovi teku prema utvrđenoj dinamici:
- Kritičan je most Ston gdje ćemo zaostatke riješiti dodatnim angažmanom ljudi i strojeva da stignemo rokove. Trenutačno je na svim objektima 350 radnika a angažirat ćemo novih 150, uglavnom iz hrvatskih tvrtki- kooperanata i raditi do završetka projekta. No, problem su inflacija i eskalacija cijena materijala zbog pandemije. Cijena čelika je od natječaja za dobivanje posla porasla 60 posto! Problem su i nabava PVC-materijala, osobito cijevi, a skuplja je i drvna građa. To neće utjecati na dinamiku posla, ali se razlika cijena još izračunava. Već znamo da je cijena porasla za više od 30 posto u odnosu na ugovorenu - govori Mavridis.
Podsjetimo, ugovorena vrijednost materijala i radova od Zaradeža do Dola je 511,5 milijuna kuna bez PDV-a. No, Mavridis uz postotak ne ističe i novčani iznos koji bi AVAX investitoru morao detaljno argumentirati. Umjesto toga, nastavlja o preostalim radovima:
-Na mostu Ston treba na jednom stupu dovršiti kampadu i naglavnicu, svaku po 3 metra visine. Početak montaže mosta dugog 495 i visine 40 metara između tunela Polakovica s zapadne i Supava s istočne strane, očekuje se do 15.listopada. Za iskrcaj čeličnih segmenata mosta gradimo privremenu operativnu obalu koja se, zbog zaštite okoliša, uklanja i sve vraća u prijašnje stanje. Stručnjaci Brodosplita su već načinili snimak morskog dna i smatraju da barža može proći kanalom kojem je najveća dubina 4,5 metra, a na kritičnim mjestima samo 2,5 m. Tunel Polakovica od 1240 m je već prokopan, a nakon iskopa šahtova i kanala za elektroopskrbni kabel od Broca do mosta Ston i trafostanice, asfaltira se oštećena cesta. Od 1290 metara dugog tunela Supava preostalo je iskopati još 285 metara. U dosadašnjim smo iskapanjima tog tunela imali neočekivani problem s tzv. raspucalom stijenom slabe kategorije koja je usporila radove- priča Mavridis koji vjeruje da će, prema planu, tunel Supava prokopati do sredine listopada.
Doznajemo da će radovi betoniranja oplate tunela i izrade kolnika u već iskopanoj Polakovici trajati do siječnja 2022. godine. Isti zahvati u Supavi bit će okončani dogodine u lipnju, istodobno s dovršenjem čvora Doli, spoja s državnom cestom D- 8. Naš domaćin, u društvu voditelja sekcije za gradnju inženjera Stavrosa Stavropulosa i suradnika voditelja projekta Pelješkog mosta inženjera Davora Perića iz Hrvatskih cesta, vodi nas do vijadukta Prapratno, visokog 35 i dugog 200 metara. Kažu nam kako tu treba stići još 400 tisuća "kubika" tampona, ali su već završeni svi armiranobetonski radovi i montirana čelična rasponska konstrukcija, inače izgrađena u splitskom škveru koji je zadužen i za rasponsku čeličnu konstrukciju mosta Ston:
Zahtijevni čvor Prapratno
- Sljedećeg tjedna nam stiže oplata za betoniranje armirano- betonske ploče ovog vijadukta. Montaža bi trebala trajati dva tjedna dok za završne zahvate treba 20 tjedana. Sve bismo trebali završiti oko Nove godine. Inače, za novu prometnicu Sparagovići- Prapratno svi objekti, pa i potporni zidovi, završeni su 90 posto. Trenutačno se radi na odvodnji, a na početku trase je krenulo nasipanje tampona, tako da će po okončanju svih zahvata, u lipnju 2022., uslijediti asfaltiranje cijele trase- priča Mavridis i priznaje da će im poseban izazov biti čvor Prapratno, gdje već traju pripremni radovi.
Za čvor Prapratno treba reći kako je to tzv. denivelirano raskrižje. Uskoro, već od sredine rujna, na tom dijelu gradilišta uspostavit će se privremena regulacija prometa,te kreće gradnja dijela trase prema trajektnom pristaništu za Mljet. Na čvoru Prapratno se "križaju" izvoditelji koji grade ceste, postavljaju kabelsku instalaciju te objekte opremaju elektroinstalacijama. Na relativno malom prostoru gradilišta bit će više izvođača, što donosi velike zahtjeve od izvoditelja. No, prema planiranoj dinamici i taj čvor bi trebao biti okončan tijekom svibnja iduće godine.
Na opasku kako iz dosadašnjeg iskustva s hrvatskih gradilišta znamo da uvijek ima kašnjenja gdje je više tvrtki- izvoditelja, inženjer Perić odlučno ističe:- Svi su izvođači, službeno, već uvedeni u posao. Ne strahujemo od kašnjenja jer su svi dužni raditi u koordinaciji i uz nadzor Hrvatskih cesta.