Državni ured za reviziju danas jeHrvatskom saboru dostavio izvješća o obavljenoj financijskoj reviziji, među ostalim, u Općini Orebić, u Dubrovačko-neretvanskoj županiji. Prema mišljenju Državnog ureda, financijski izvještaji Općine za 2021. sastavljeni su u svim značajnim odrednicama u skladu s odredbama Zakona o proračunu, ali u konačnici izražavaju uvjetno mišljenje. Utvrđene su nepravilnosti koje se odnose na djelokrug i unutarnje ustrojstvo, planiranje, računovodstveno poslovanje, financijske izvještaje, prihode i potraživanja, rashode te javnu nabavu.
Proračunom nisu planirani izdaci za dane zajmove. Tijekom 2021., Općina je trgovačkom društvu za komunalnu djelatnost u svom vlasništvu odobrila zajmove u iznosu od 580 tisuća kuna, a zaključenim ugovorima nije određena namjena danih pozajmica. Trgovačko društvo vratilo je 315 tisuća pa su potraživanja za dane zajmove koncem 2021. iznosila 265 tisuća kuna.
Dospjela potraživanja na koncu 2021. godine iznosila su 15.958.821 kunu. Gotovo sve se odnosi na potraživanja za prihode poslovanja, od čega su vrijednosno značajnija ona za komunalnu naknadu, u iznosu od 7.829.487 kuna, potraživanja od naknade za uređenje voda u iznosu od 2,6 milijuna te potraživanja za općinske poreze u iznosu od 1.9 milijuna kuna. U 2021., kao ni u prethodnim godinama, mjere prisilne naplate nisu poduzimane. Općina je tijekom 2021. uputila 55 opomena za naplatu potraživanja od komunalnog doprinosa u ukupnom iznosu od 875 tisuća kuna, dok za ostala potraživanja nije upućivala opomene, piše u nalazu Državnog ureda za reviziju.
Među ostalim, u nalazu stoji kako je Općina otpisala potraživanja od prodaje nefinancijske imovine u iznosu od 151.403 kune koja su bila evidentirana na temelju kupoprodajnog ugovora iz 1999., a zaključili su ga Općina, kao prodavatelj stambenog objekta i fizička osoba kao kupac. Ugovorena je kupoprodajna cijena u iznosu od 159.750 kuna koju je kupac trebao otplaćivati u mjesečnim ratama do konca 2025. Od zaključenja ugovora u kolovozu 1999. do ožujka 2021., fizička osoba je Općini otplatila osam mjesečnih rata, od ukupno 300 ugovorenih. Općina je navedenu nekretninu u 2021. prodala drugoj fizičkoj osobi za 351.000 kuna, a prethodno nije poduzimala mjere za naplatu dospjelih potraživanja niti je poduzimala radnje za raskid spomenutog ugovora. Prije donošenja odluke o ponovnoj prodaji stambenog objekta, Općina je trebala poduzeti aktivnosti u vezi s ispunjenjem ugovornih obveza prijašnjeg kupca kako bi se izbjegao rizik mogućeg spora u vezi s ponovnom prodajom, navodi revizija.
Nadalje, zaposlenica Općine, viša referentica naplate općinskih poreza, od travnja 2019. obavlja poslove izrade prijedloga proračuna, polugodišnjeg i godišnjeg izvještaja o izvršenju proračuna, financijskih izvještaja, evidentiranja dugotrajne imovine, ulaznih računa, obračuna i isplate plaća i naknada, sudjeluje u izradi plana nabave te obavlja i ostale poslove iz područja računovodstvenog poslovanja na temelju ugovora o djelu. Za spomenute poslove ugovorena je naknada u mjesečnom bruto iznosu od 10.691 kunu i jednaka je iznosu mjesečne bruto plaće za radno mjesto voditelja odjela za financije i proračun. Također, na temelju zaključenog ugovora o djelu povjereni su poslovi tajnice Općinskog vijeća. Revizori navode kako, prema propisima koji uređuju djelokrug i ustrojstvo jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, poslove u tijelima lokalnih jedinica obavljaju službenici i namještenici na temelju ugovora o radu, i to kao redovito zanimanje, iz čega proizlazi da se navedeni poslovi ne mogu obavljati na temelju ugovora o djelu.
‘Rashodi za financiranje javnih potreba u sportu ostvareni su u iznosu od 895.142,00 kn, socijalnih potreba u iznosu od 357.122,00 kn te javnih potreba u kulturi u iznosu od 143.452,00 kn. Programi javnih potreba u djelatnosti sporta, socijalne skrbi i kulture nisu doneseni. Tekuće donacije u iznosu od 1.116.493,00 kn dodijeljene su udrugama na temelju zahtjeva udruga i odluka koje je donio općinski načelnik. Javni poziv, odnosno natječaj za financiranje programa i projekata od interesa za opće dobro u 2021. nije proveden. Ugovori o financiranju programa/projekata s udrugama kojima su tijekom 2021. doznačena sredstva nisu zaključeni. Na mrežnim stranicama Općine nisu objavljene informacije o dodijeljenim bespovratnim sredstvima‘, stoji u nalazu revizije.
Izravnim ugovaranjem, piše u nalazu, od istog dobavljača tijekom godine nabavljeno je materijala i dijelova za održavanje građevinskih objekata u vrijednosti od 266.433 kune bez poreza na dodanu vrijednost, što nije u Planu nabave. Izravnim ugovaranjem nabavljena je roba za održavanje javne rasvjete, radovi proboja i tamponiranja lokalnog puta te usluga zaštite palmi, u ukupnom iznosu od 433.010 kuna. Za nabave je trebalo uputiti poziv na dostavu ponuda najmanje troje gospodarskih subjekata, u skladu s Pravilnikom o provođenju postupaka jednostavne nabave.
Inače, Općina ima tri proračunska korisnika (razvojnu agenciju, pomorski muzej i dječji vrtić) u kojima je koncem godine bilo 46 zaposlenika, te dva trgovačka društva u stopostotnom vlasništvu (za gospodarenje otpadom i komunalne usluge te za javnu vodoopskrbu i odvodnju).
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....