StoryEditor
NeretvaŽRTVE UVOZNE POLITIKE |

NERETVANSKA LUBENICA OVOG JE LJETA SLATKA SVIMA OSIM PROIZVOĐAČIMA KOJI SU U MINUSU: ‘Uništili su nas uvoz iz Albanije i akcijske cijene!‘

Piše Stanislav Soldo/SD
15. srpnja 2020. - 18:58
Lubenice na Neretvanskim poljima, tesko nalaze put do kupaca. Neretvanski poljoprivrednici nisu zadovoljini plasmanom i cijenom lubenice.CROPIX
Neretvanska lubenica ovoga ljeta slatka je svima osim proizvođačima, koji zbog loše prodaje i loše otkupne cijene zbrajaju gubitke. Ako se ovakvo stanje nastavi, na neretvanskim poljima propast će stotine tona kvalitetnih lubenica. Tržnice i trgovačke centre preplavile su jeftine uvozne lubenice iz Albanije, koje su značajno niže kvalitete od neretvanskih, piše Slobodna Dalmacija.

A da ovdašnjim poljoprivrednicima bude još i gore, pobrinuli su se trgovački lanci koji svojom politikom cijena i akcija srozavaju domaću lubenicu, pa neretvanski proizvođači, i kada prodaju lubenice, posluju na čistom gubitku bez da mogu podmiriti i troškove ulaganja u proizvodnju. Neretvanski poljoprivrednici smatraju da ih je upropastila korona-kriza, a dokrajčili trgovački lanci, koji lubenicu prodaju u bescjenje.

"Molimo Vladu da otkupi trenutačne viškove lubenica iz doline Neretve te ih donira bolnicama, vrtićima, socijalnim ustanovama. U protivnom će berba lubenica u Neretvi propasti, a ovdašnji poljoprivrednici, koji su u ovogodišnje nasade uložili enormna novčana sredstva, dovest će se na rub siromaštva."

Tim se dramatičnim apelom Vladi RH obratila udruga proizvođača voća i povrća iz doline Neretve "Neretvanska mladež", tražeći od državnih institucija razumijevanje i pomoć usred sezone berbe lubenica, koje se, nažalost, daju u bescjenje.

Lažni mamac

Korona-kriza učinila je svoje. Nema turizma, hoteli su prazni, pa tako i naretvanski voćari i povrtlari muku muče kako prodati svoje proizvode.

No, još veći problem od korona-krize im je ponašanje pojedinih trgovačkih lanaca, koji neretvansku lubenicu ovih dana stavljaju na akcije ispod svake cijene. To ne samo da ekonomski uništava domaću proizvodnju, nego i omalovažava i obezvrjeđuje rad ovdašnjih seljaka, koji su mukotrpnim radom proizveli lubenice.

Istina, teško je pomiriti interese trgovaca i proizvođača. Trgovac se vodi svojom ekonomskom računicom, proizvođač želi raditi i od svoga rada živjeti, a krajnjem potrošaču je glavni cilj kupiti što jeftiniju lubenicu, bez obzira na kvalitetu.
– Najoštrije kritiziramo trgovačke lance što domaću lubenicu u ovom slučaju koriste kao mamac proizvod u svojim trgovinama – poručuje agronom Željko Bjeliš iz Udruge proizvođača agruma i povrća "Neretvanska mladež".

Neretvanski proizvođači ljuti su na velike trgovačke lance koji stavljaju neretvansku lubenicu na akciju, primjerice, 1,99 kuna. U takvim uvjetima trgovac zaradi svoju maržu, otkupljivač svoju pa neretvanskom seljaku što ostane, a to nikako ne može biti više od osamdeset lipa po kilogramu, što ni približno nije dovoljno da bude na pozitivnoj nuli. Drugim riječima, neretvanski poljoprivrednici zbog ovakvih akcija na lubenici samo beru gubitke.

Ogroman uvoz

– Posljednjih dana možemo vidjeti da je lubenica u većini trgovačkih centara na akciji, a prodajna cijena se kreće od 1,99 do 2,49 kune za kilogram. Takvo stanje na tržištu je rezultat ogromnog uvoza, posebno iz trećih zemalja, izostanak turizma i gostiju na Jadranu te lošije vrijeme za njezinu potrošnju u unutrašnjosti – ističe Bjeliš, koji naglašava da je otkupna cijena nepoznata jer se lubenice iznimne kvalitete otkupljivačima predaju na otvoreni račun po načelu "daj šta daš".
– Proizvođači se nalaze u situaciji da "ne smiju" ni pitati kolike su otkupne cijene – rezolutan je Bjeliš.

S druge strane trgovci se prilagođavaju željama centara, prihvaćaju akcijske cijene i rade obrnutu kalkulaciju te tako formiraju otkupnu cijenu lubenica, koja je ispod svake razine rentabilnosti proizvodnje. Također, neretvanski proizvođači lubenica, ali i drugog voća i povrća, pozivaju kupce da svakako čitaju deklaracije na ambalaži te uvijek biraju domaće voće pored uvoznoga, koje je u pravilu niže cijene, ali i kvalitete.

– Smatramo nedopustivim "akcijanje" s domaćom lubenicom i najoštrije se protivimo takvoj trgovačkoj praksi, koja uništava neretvanske proizvođače lubenica. Lubenice se samo koriste kao mamac proizvod u trgovačkim lancima gdje trgovci niskim cijenama privlače kupce da usput kupe i nešto drugo – pojašnjava Bjeliš, koji traži od svih nadležnih, uključujući i trgovačke centre, da učine sve kako bi se maloprodajne cijene podignule na minimalno 2,49 kuna za kilogram.

U dolini Neretve sadnjom lubenica bavi se pedesetak obiteljskih poljoprivrednih gospodarstva. Lubenica je zasađena na oko 200 hektara i ove godine se očekuje urod od oko 15 tisuća tona. Riječ je o dobrom urodu i kvaliteti, samo kada bi se lubenice mogle prodati. No, trenutačna otkupna cijena i uvjeti prodaje nisu obećavajući, samo može biti gore, a nikako bolje.
– Lubenica je nacionalni proizvod koji je dobiven mukotrpnim radom i nedopustivo je da se trgovački lanci natječu koji će jeftinije prodavati lubenicu. Za takvu lubenicu koja u trgovini košta 1,99 kuna, proizvođač u Neretvi dobije tek osamdeset lipa, što je čisti gubitak, pa svaka daljnja proizvodnja postaje besmislena – zaključuje Bjeliš, piše Slobodna Dalmacija.
loading...

Izdvojeno

11. kolovoz 2020 09:47