StoryEditorOCM
NeretvaZatvoren HŽ Cargo Ploče!

Iako su bili najbolji u regiji, radnicima nije jasno kako su se na natječajima konstantno gubili poslovi. Hoće li se odazvati pozivu iz Njemačke?

Piše Ante Šunjić
17. siječnja 2022. - 20:24

Kada je, prije nekoliko dana, po prvi put, transport cisterni s gorivom iz pločanske luke na odredište u BiH, umjesto HŽ Carga Ploča obavila Enna trans, bilo je jasno da se bliži kraj toga trgovačkog društva u Pločama. I zaista, u utorak, 11. siječnja 2002., Uprava HŽ Carga donijela je Odluku o zatvaranju organizacijske jedinice Regionalno područje HŽ Cargo Jug – službeno mjesto Ploče.

Izgubili utakmicu

Odluka je obrazložena promjenama na željezničkom tržištu i ulaskom privatnih prijevoznika na liberalizirano tržište željezničkih usluga, što je rezultiralo većim troškovima rada, osoblja i ostalim troškovima HŽ Carga u Pločama u odnosu na ostvarene prihode od prijevoza tereta na pločanskom području, što je, opet, iziskivalo veliko financijsko opterećenje na poslovanje Društva.

image
HŽ Cargo Ploče
Ante Šunjić

Naime, ulaskom Hrvatske u EU, društvo HŽ Cargo d.o.o. se ne financira iz državnog proračuna, već prihode ostvaruje u tržišnoj utakmici s ostalim željezničkim prijevoznicima. U toj utakmici, ističe Uprava Društva, HŽ Cargo d.o.o izgubio je preko 60 posto prijevoza. Promet HŽ Carga na VC koridoru, odnosno otprema i doprema iz Ploča, u razdoblju od 2016. do 2018. godine značajno je smanjena. U 2016. ukupno je pretovareno 1,9 milijuna tona robe za kupce Gikil Lukavac, Arcelor Mittal Zenica i Aluminij d.d. Mostar i ostvaren prihod od 4,5 milijuna eura, da bi već 2018. godine pretovar bio smanjen na 0,3 milijuna tona, što je predstavljalo pad od 85 posto. Nakon što je 2019. mostarski Aluminij završio u stečaju silazni trend se nastavio, te je 2020. godine pretovareno svega 42 tisuće tona i ostvaren prihod od 338 tisuća eura. To je bio pad od 97 posto u tonama i 92 posto u prihodima. Analiza pokazuje da je u 2016. godini u ukupnom prijevozu HŽ Carga udio prijevoza na dijelu koridora VC bio gotovo 22 posto, da bi se nakon gubitka prijevoza smanjio na samo 0,69 posto.

image
HŽ Cargo Ploče
Ante Šunjić

Počelo je smanjivanjem plaća

Istina, HŽ Cargo Ploče u posljednje je vrijeme prevozio zanemarive količine staroga željeza, nešto goriva i po potrebi B-materiju. No, prema riječima djelatnika u Pločama nije problem ni u liberalizaciji tržišta ni u konkurenciji. I sami su pobornici tržišne utakmice u kojoj će posao dobiti onaj tko ponudi najbolje uvjete. No, ogorčeni su ponašanjem odgovornih ljudi u samome HŽ Cargu, konkretno u HŽ Cargo prodaji. Nikako im nije jasno kako su se na raspisanim natječajima konstantno gubili poslovi za prijevoz tereta unatoč činjenici da su imali svoje lokomotive i vagone, za razliku od konkurencije koja je dobivala poslove, a lokomotive i vagone je iznajmljivala. A ne tako davno, HŽ Cargo – Područni centar Ploče postizao je najbolje rezultate u Regiji jug, kojoj još pripadaju Knin, Šibenik i Split. Godišnji promet kretao se oko 2,5 milijuna tona, a otpremali su rasute terete za Lukavac, Kakanj i Zenicu, pšenicu, žitarice i slične proizvode za hrvatsko tržište i za inozemstvo, opskrbljivali su glinicom Aluminijski kombinat u Mostaru i zvornički Birač, prevozili su kontejnere, gorivo i druge terete.

image
HŽ Cargo Ploče
Ante Šunjić

Radnicima su u međuvremenu smanjivane plaće, uskraćivane božićnice i uskrsnice i ponuđena su im tri opcije zbrinjavanja. Danas ih je ostalo 13. Od toga 11 u Vuči vlakova, od kojih jedan dio već godinama poslove obavlja u Rijeci, te dvojica u Tehničkom pregledu vlakova i vagona. U Odluci Društva stoji kako će se njihov radno pravni status rješavati sukladno internim aktima i zakonskim odredbama.

image
Njemačke željeznice
Christof Stache/AFP
Mi otpuštamo, Njemci zapošljavaju

Njemački željeznički operater Deutsche Bahn priopćio je da u ovoj godini namjerava zaposliti najmanje 21 tisuću radnika, uključujući 5.200 pripravnika.

Državna kompanija traži oko 770 dispečera, 740 strojovođa i oko 740 tehničara, rekao je u razgovoru za Bild predstavnik Deutsche Bahna, donosi Jutarnji list. 

"Primjećujemo da je konkurencija na tržištu rada sve žešća pa ćemo obučiti i kvalificirati još više ljudi", naveo je član uprave Deutsche Bahna Martin Seiler.

Glasnogovornik tvrtke potvrdio je brojke za agenciju dpa.

Deutsche Bahn zaposlio je prošle godine 22 tisuće radnika, ali svake godine ostaje bez nekoliko tisuća njih, uglavnom zbog odlaska u mirovinu.

Godišnje je kompaniji potrebno oko 2000 novih vozača motornih lokomotiva, priopćili su.

Broj zaposlenika Deutsche Bahna u Njemačkoj porastao je u prošloj godini za 2.000, nakon što se u 2020. povećao za 5.000. Samo u Njemačkoj grupa zapošljava oko 220.000 radnika.

25. travanj 2024 00:09