Viđamo ih i (pre)često po gradu. Mikseri, teški kamioni za prijevoz šuta, dostavu građevinskog materijala, svega tu bude na štetu asfaltnih traka od Kantafiga do Belvederea i dalje dokle god sežu administrativne granice Dubrovnika. Na udaru teretnih vozila jačih gabarita koja svakodnevno gumama ‘ruju’ po asfaltu posebno su nerazvrstane ceste nad kojima nadležnost za upravljanje, gradnju i održavanje ima isključivo Grad Dubrovnik. A takve se, prema posljednjih podacima, prostiru na čak 300 kilometara:
Nema gratis vožnje
- Za sva teretna vozila iznad 7 i pol tona ukupne mase potrebno je ishoditi rješenje za prekomjernu uporabu nerazvrstanih cesta na području Grada Dubrovnika. Za svaki podneseni zahtjev plaća se upravna pristojba u iznosu 9,29 eura ili 70 kuna, dok za naknadu za prekomjernu uporabu postoje tri kategorije. Primjerice ako ukupna ‘tonaža’ vozila iznosi od 7,5 do 20 tona, dnevna naknada je 600 kuna, tjedna 2 tisuće, mjesečna 6 tisuća, dok je za tromjesečno korištenje plaća 15 tisuća kuna ili 1.990 eura – ističu iz dubrovačke gradske uprave i objašnjavaju za koju se namjenu koristi taj novac:
- Novac koji Grad Dubrovnik uprihodi od navedenih naknada koristi se za održavanje komunalne infrastrukture, a tu se ponajprije misli na održavanje cesta i parkirališta. Što se tiče nastanka oštećenja kolnika zbog prometovanja teretnih vozila, ukoliko se nedvojbeno utvrdi uzrok, odnosno da su nastala uslijed prometovanja teretnih vozila, komunalno redarstvo Grada Dubrovnika naložit će vlasniku vozila sanaciju oštećenja – potvrdili su iz Grada Dubrovnika i najavili kako se uskoro spremaju na uvođenje sustava za digitalizaciju evidencije i nadzora prekomjerne uporabe nerazvrstanih cesta putem kamera, koji bi ujedno omogućavao i digitalno izdavanje rješenja, online plaćanje naknada, ali i evidenciju prekršaja.
Tko ošteti, sanira
Kod nadzora i ograničavanja prolaza određenim kategorijama vozila postupa se sukladno Odluci o nerazvrstanim cestama te se naplaćuje ulaz vozila iznad 7,5 tona u Grad. No bilo je na terenu i problema u zemljišniku:
- Grad Dubrovnik se u prošlosti puno puta susretao s imovinsko-pravnim problemima duž trasa nerazvrstanih cesta. Međutim, stupanjem na snagu Zakona o cestama takvih je problema višestruko manje, jer je za sve ceste koje su postojale i koristile se za promet motornih vozila do dana stupanja na snagu ovog Zakona 2011. omogućena uknjižba u zemljišne knjige sukladno odredbama ovog Zakona.
Iz gradske uprave ističu kako putem nadležnog komunalnog redarstva prate stanje ceste i izvođenja radova, a u slučaju oštećenja nalažu investitoru (izvođaču) sanaciju eventualnih oštećenja, što je regulirano i kroz izdavanje dozvola za prekomjernu uporabu javnih prometnih površina.
- Ograničavanje prolaza određenoj kategoriji vozila bez evidentnog uporišta u vidu možebitnog štetnog događaja dovodimo u nepovoljan položaj Grad Dubrovnik, a i druge uključene strane - pojašnjavaju iz Grada Dubrovnika.