StoryEditorOCM
DubrovnikISKUSTVA S JUGA

U većini dubrovačkih škola mobiteli su zabranjeni, a s time se slažu roditelji pa i sami učenici: ‘Ako smo im ih dali, onda ih naučimo kako da ih koriste‘

Piše Ahmet Kalajdžić
21. rujna 2023. - 19:58

Rezultati nedavnog istraživanja o zabrani mobitela u školama, kojeg je na razini države proveo Institut za društvena istraživanja, velika većina učitelja i škola podržava zabranu uporabe mobitela u školama. Dapače, većina dubrovačkih škola koje smo kontaktirali već je uvela zabrane te, prema riječima ravnatelja, imaju potporu znatnog dijela roditelja koji su uvidjeli kako uslijed učestale uporabe mobitela, a posebno aktivnosti na društvenim mrežama, slabo ili uopće ne paze tijek nastave. Također, zbog gledanja video-klipova ili igranja videoigara do kasno u noć dio je djece tijekom školske nastave bilo pospano ali i pokazivalo umor i otežanu koncentraciju.

image

Roditelji i učitelji suglasni s zabranom uporabe mobitela u školi 

Duje Klaric/Cropix

I ogromna većina roditelja podržava odluke ravnatelja i školskih odbora te provode dobivene sugestije o ograničavanju vremena kojeg provode uz mobitele, odnosno internet i društvene mreže. Mnogi su naveli kako su svjesni da djeca previše fotografija objavljuju na Instagramu, ali da najviše strahuju od podložnosti djece komentarima na Facebooku te naveli i bojazan od lošeg utjecaja i moguće manipulacije djecom s ”glupiranjem na Tik-toku” gdje strahuju od brojnih izazova koji im se postavljaju te dio djece spremno reagira samo da bi se istaklo iz mase vršnjaka. Međutim, iz razgovoru s dijelom očeva i majki može se zaključiti kako su im mališani ”previše slaba točka” te na sve vezano djecu još uvijek preemotivno reagiraju. Inače, kako drugačije objasniti tvrdnju jedne majke koja ističe kako se ”oduzimanjem mobitela djeci ugrožavaju njihova prava”!? Ipak, dio roditelja samokritički naglašava da i njihovi mališani osjećaju loš utjecaj od toga što previše vise na društvenim mrežama te navode pravdanja djece kako se bez interneta i mobitela ne može, da im ”vrijeme uz mobitel brzo proleti, ali ne znaju kako i kad stati”. Jedan je otac to čak nazvao ”pojavom koja graniči s pravom ovisnošću”, ali i naveo bojazan da će zabrane izazvati inat.

image

Ravnateljica Osnovne škole Cavtat Kate Kukuljica

Cropix/Cropix

Prema istraživanju više od 85 posto učitelja podržava zabranu uporabe mobitela, pri čemu prednjače učitelji predmetne nastave u odnosu na učitelje razredne nastave. S izrazitom potporom prednjače dalmatinski učitelji, što se može zaključiti i iz odgovora koje smo dobili od kontaktiranih ravnatelja dubrovačkih osnovnih škola. Samo je ravnateljica OŠ Cavtat Kate Kukuljica navela kako je ta ”škola u fazi donošenja procedura za nekorištenje mobitela i pametnih satova u školi” ali i da od početka ove nastavne godine, tijekom nastavnog procesa i odmora učenici ne koriste mobilne uređaje te uređaj kojeg donesu sobom treba biti u torbi i isključen:- Kroz uvedenu promjenu uočili smo suglasje između roditelja i učitelja, očigledno je da su svi poželjeli ovakvo postupanje. Svakodnevno dobivamo osjetnu podršku roditelja, te je kod učenika također uočeno prihvaćanje promjena u dogovorenim postupanjima- istaknula je Kukuljica.

image

Ravnateljica Osnovne škole Mokošica Petra Đapić Caput

Tonči Vlašić/

Ravnateljica OŠ Mokošica Petra Đapić Caput kaže kako je školskim Pravilnikom o kućnom redu navedeno da učenici trebaju isključiti mobitel i ostale tehničke uređaje prije ulaska u školu i tijekom boravka u školi, uključujući male odmore i veliki odmor:- Mobitelima i ostalim tehničkim uređajima mogu se koristiti za potrebe nastave uz suglasnost učitelja. Učenici su s tim upoznati, a osobno smatram da se učenicima, kao i za sve ostale aktivnosti tijekom boravka u školi treba jasno objasniti korisnost odnosno štetnost njihova utjecaja.

image

Vedrana Elez, ravnateljica OŠ Ivana Gundulića

Tonći Plazibat/cropix/

I ravnateljica Osnovne škole Ivana Gundulića Vedrana Elez ističe da je školski Pravilnik o zabrani uporabe mobitela, MP3 playera i slične aparata:- Učenike potičemo na odgovorno ponašanje i pridržavanje tih pravila, ukazujemo im na štetnost prekomjernog korištenja mobitela te ih potičemo na igru i druženje tijekom velikog odmora ”bez mobitela“. Nismo uveli zabrane korištenja mobitela.Trudimo se učenicima kroz različite edukacije približiti kako se mobitelima služiti korisno i s dogovorenim pravilima. Ako smo mi odrasli već mobitele dali u ruke djeci onda ih moramo naučiti i usmjeriti kako ih koristit.

image

Ravnateljica Osnovne skole Lapad Nikolina Soko.
 

Bozo Radic/Cropix

Najdetaljnije je odgovorila ravnateljica OŠ Lapad Nikolina Soko ustvrdivši da učenici mogu mobitele u odgojno-obraznovnom procesu koristiti isključivo uz izričiti nadzor i upute učitelja u svrhu edukacije:- Skoro 80 posto sudionika Vijeća roditelja je prosinca 2022. suglasilo se da je mobitel nepotreban u školskoj zgradi. Tog je mjeseca o tome raspravljalo i Učiteljsko vijeće povodom zabrane mobitela u školama Francuske, Njemačke pa i Hrvatske, posebice zbog stavova roditelja te je zaključeno da učenici smiju koristiti mobitel tijekom velikog odmora jer je to njihovo slobodno vrijeme, da su njihovo privatno vlasništvo te Škola ne smije ulaziti u to što će učenici raditi preko odmora i s kim će se družiti. Dio učitelja traže da tijekom nastave učenici mobitele odlažu u za to predviđene kutije, a pravilo je da moraju biti ugašeni i stišani te spremljeni u njihovim torbama. Mislimo da je škola ustanova u kojoj se i educira, a ne zabranjuje te da škola i roditelji mogu učenike naučiti dobrim i korisnim stranama mobitela i općenito IT tehnologije te upozoriti na negativne strane prekomjernog uporabe mobitela- kaže Soko te naglašava:

image

Roditelji i učitelji suglasni s zabranom uporabe mobitela u školi

Duje Klaric/Cropix

-U našoj smo svjesni napretka tehnologije u 21. stoljeću. Kao odgojno-obrazovna institucija ne želimo joj okrenuti leđa. Radimo na prevenciji zloupotrebe mobitela i nije cilj isključiti ih, već pretvoriti u ”alate” učenja i socijalizacije. Primjerice, kroz radionicu ”Pravo ja-moj stvarni selfie” učenicima smo proširili njihov poznat pojam, a to je selfie, naučili ih kako da kroz dobro poznat pojam razviju pozitivne slike o sebi i samosvijesti. Držimo da mobiteli mogu biti pozitivni, produktivni i kreativni mediji u razvoju vlastitog identiteta, ali kako je to ”alat”, dužni smo djecu naučiti kako ga sigurno koristiti. Stoga je održan ciklus radionica ”Sigurnost na društvenim mrežama” te smo učenicima ukazali na većinu ”zamki” društvenih mreža koje najviše koriste posredstvom svojih mobitela, dok je poticanje informatičke pismenosti dio školskog programa te smo proveli i radionice medijske pismenosti. Također, djecu učimo kako se nositi s uznemirujućim i neugodnim događajima iz svakodnevice te kako sigurno koristiti internet i mobitel te kako prepoznati moguću opasnost i rizična ponašanja.

28. travanj 2024 10:45