StoryEditorOCM
DubrovnikPRIJEDLOZI I STAVOVI |

SRĐ JE GRAD - Gradonačelnik se povukao u uski krug suradnika, ima strah od zajedničkog rada i odlučivanja

Piše DV
31. ožujka 2020. - 16:20
Gradonačelnik je u petak 27. ožujka, predstavio prijedlog mjera za pomoć socijalno ranjivim skupinama i gospodarstvenicima. Prije nego se izjasnimo o predloženim mjerama želimo javnosti poslati jasnu poruku da je ovakvo donošenje odluka o mjerama, o kojima saznajemo putem medija, apsolutno neprimjereno i ne odgovara slici odgovorne politike koju promovira Srđ je Grad. Vjerujemo da je svima već jasno da ova situacija zdravstvene i gospodarsko-ekonomske ugroze nadilazi razinu pojedinačnog i stranačkog odlučivanja.

Gradonačelnik Franković koji se zatvorio od predstavnika građana koji sjede u Gradskom vijeću, zapravo se sakrio od samih tih građana. Ovo njegovo skrivanje, njegov strah od izazova zajedničkog rada i odlučivanja njegov je veliki minus. Činjenica da se gradonačelnik Dubrovnika u kriznoj situaciji povlači u krug najbližih suradnika, kontaktira predstavnike samo nekih gospo-darskih grana, u potpunosti gasi financiranje udruga i iz odlučivanja isključuje manjinu u vijeću, svjedoči o latentnoj sklonosti konzervativnih političara da na krizu odgovore suspenzijom demokracije i pluralizma. Izglasavanje ovih mjera na budućoj elektroničkoj sjednici Gradskog vijeća bit će samo legitimiranje nedemokratski donesenih odluka. U predloženim mjerama ne prepoznajemo političku odluku da se učini zaokret, nego odluku da se pomogne preživljavanju dosadašnjeg rentijerskog modela iskorištavanja Grada, iscrpljivanja resursa i monoprivrede.

Da bismo se ispravno postavili spram krize u kojoj smo se trenutno našli potrebno je razmišljati u dva smjera – kratkoročno i dugoročno. Nedostatak vizije i dugoročne strategije grada Dubrovnika i njegove okolice zrcali se i u kratkoročnim mjerama koje predlaže Franković i njegova „ekipa“. Dalekosežnije razmišljati o modelu gospodarskog razvoja značilo bi usmjeriti se prema ideji što je više moguće samoodrživih lokalnih jedinica u području proizvodnje hrane i energije kao temelja, zatim u području izgradnje i jačanja lokalnh kapaciteta i pameti koje će biti sposobno pokrenuti i proizvodnju i uslužne djelatnosti kojima se stvara dodana vrijednost. Ova „dodana vrijednost“ nije ekstra profit poduzetnika i vlasnika, već je ravnopravna mogućnost za sve socijalne skupine, stvaranje grada poželjnog za život svim stanovnicima, a ne grad kao sredstvo za stvaranje ekstra profita.

No, trenutna je uprava Grada Dubrovnika miljama daleko od ovakvog razmišljanja i već je sad jasno da će se zadovoljit samo kratkoročnim ustupcima – do nove krize koju ćemo dočekati, dakako, nespremni! U nastavku navodimo nekoliko prijedloga koje smo bili pripremili kao prijedloge prije donošenja konačne odluke o mjerama pomoći, a koje nismo bili u prilici komunicirati – zbog Gradonačelnikova straha od zajedničkog rada i odlučivanja. Naime, između socijalno osjetljivih skupina i gospodarstvenika, Gradonačelnikove mjere su zaboravile – radnike. Njih se stavilo u potpuno neizvjesnu situaciju na granici između socijalnih mjera za elemen-tarni opstanak i slobodne volje poslodavca da im daju otkaze.

I umjesto da Grad Dubrovnik posreduje u ovoj situaciji tako da istodobno rješava sve tri skupine; gospodarstvenike, radnike i socijalno osjetljive skupine, on radnike – isključuje. Stoga Srđ je Grad predlaže:

•U svim mjerama olakšice prema gospodarstvenicima u kojima se navodi odgoda ili ukidanje plaćanja, kao uvjet se mora definirati obveza poslodavcu da postojeće ugovore o radu - ne raskida, a da zauzvat poslodavci budu oslobođeni za 100% iznosa u slijedeća tri mjeseca. Dak-le, nema otkaza ugovora o radu uvjetovanih ovom krizom za one poslodavce koji će koristiti pogodnosti mjera. Ako su poslodavci već sami odlučili „olakšati“ svoje troškove tako da otkazi-ma prebacuju svoje radnike na socijalne mjere (koje opet pokriva Grad Dubrovnik i RH), nema razloga da im još dajemo ikakve olakšice.

•Trajanje krize i konačni efekat još ne možemo sagledati. Stoga je razumno sve mjere primijeniti u modelu odgode plaćanja do 30.6.2020, a nakon toga sagledati stanje i uz informacije o očeki-vanoj dinamici donijeti odluku o stvarnom ukidanju obaveza.

•Do tada je potrebno osmisliti model ukidanja obaveza koji se može temeljiti na razmjernoj razlici prihoda u odnosu na prošlu godinu

•Kao većinski vlasnik u trgovačkim društvima pokrenuti ukidanje plaćanja članstava u nadzornim odborima sukladno dobrom prijedlogu ukidanja plaćanja članovima upravnih vijeća ustanova kojima je Grad Dubrovnik osnivač

•Iz ovako smanjenih očekivanih prihoda za koje su iskazani konkretni novčani efekti donijeti od-luku o smanjenju rashoda. U prijedlogu naime nije definiran novčani efekt rashoda niti su rashodi konkretizirani osim smanjenja plaća zaposlenika gradske uprave

•Odustati od kapitalnih projekata i sredstva prenamijeniti u borbu protiv širenja bolesti, a potom u mjere gospodarskog oporavka

•Odmah započeti rad na programu jačanja gospodarskih djelatnosti koje gradu osigurava-ju elementarne potrebe (proizvodnja hrane, zdravstvo, energija) uz posebnu pažnju oču-vanja okoliša.
26. travanj 2024 07:44