StoryEditorOCM
DubrovnikNakon novog zakona o prometu

Provjerili smo kako se ponašaju vozači električnih romobila i biciklisti u Dubrovniku: ‘Zastrašujuće! To kad se pojavi nit‘ zuji ,nit‘ svira...‘

Piše Ahmet Kalajdžić
10. kolovoza 2022. - 07:29

- Da odlučujem, ja bih sve to zabranio! Potpuno! Oni su opća opasnost na dubrovačkim ulicama! I ne samo romobile, nego i bicikle a strancima i motocikle! Kazno bih rent-a-car tvrtke koje iznajmljuju strancima skutere, a zbog zarade ni ne provjeravaju imaju li vozačku dozvolu! Dosad je već bilo svega, ali su sačuvali zdravu glavu!- negoduju taksisti na Pločama koji su, kažu, već svašta iskusili:

image

Dječak koji još nije ni u pubertetu iznenada je iskrsnuo vozeći uz Boninovo

Ahmet Kalajdžić/

-Najteže je kad dođu kruzeri jer turisti s romobilima doslovce izlijeću iz Grada i kolnikom, kontrasmjerom, voze prema Excelsioru i Argentini- govori mlađi taksist. Kaže da nije protiv takvog prijevoza iz straha da neće imati posla:

- Romobil bih rado i ja vozio, ali Dubrovnik nema uvjete za to! Ceste su preuske, jedva smo se prilagodili na suživot sa skuterima i motociklima. Pa vidite da sva vozila, kao po dogovoru, voze malo udesno a romobili bi, kao, trebali ići uz desni rub kolnika! Neminovno to izaziva nesreću!

Taksisti svakako najčešće susreću romobile, za njih su opasnost broj 1. Čelnik dubrovačke udruge autotaksi obrtnika Mišo Miloslavić hvali nove izmjene zakona:

- Jutros sam čuo da u gradu postoji romobil koji vozi i 90 na sat! Ne znam tko je, ali me strah: to kad se pojavi nit' zuji niti svira... Dnevno nam ”iskaču” na kolnik, voze s obje strane kolnika. Oni su opasnost na cesti!

Đir ulicama: ”iskaču” i mladi i stari

image

Stranci- biciklisti nehajno voze kontra smjerom

Ahmet Kalajdžić/

Đir dubrovačkim ulicama daje za pravo zebnjama taksista: tijekom polusatnog predaha pored autobusnog stajališta kraj Villa Čingrije na Boninovu uvjerili smo se kako „izlijeću” i mladi i stari vozači elektroromobila. Prvo se niotkud, bez zaštitne kacige pojavio dječak ne stariji od 12 godina, a ubrzo i stariji sugrađanin koji je na glavi nosio platneni ljetni šešir a la dotur Luigi iz Smojina ”Našeg malog mista”. Dječak je vozio nogostupom, a sugrađanin kolnikom da bi se tek na raskrižju popeo na nogostup i nastavio prema Kunejima i Bellevueu.

Svojevrsni rekorderi nepoštivanja propisa bili su strani biciklisti koji su, vozeći od Pila do vidikovca Boninovo, skrenuli u lijevu traku prema Čingriji i vozeći u kontrasmjeru skoro se sudarili s autobusom Libertasa, pa izletjeli ispred začuđenih vozača koji su u dvije trake čekali da im se upali zeleno i nastavili do Bourbona. Što još reći: imali su više sreće no pameti.

Neslužbeno, od prometnih smo redara doznali kako najviše pritužbi građana na vozače romobila ima prometovanje od Bonionova do Pila i nogostup ulice Iva Vojnovića, ali i na Šetalište Nika i Meda Pucića.

image

Stariji je sugrađanin vožnju kontrasmjerom završio naglim prenjanjem na nogostup

Ahmet Kalajdžić/

Pomoćno prijevozno sredstvo

Mnogo konkretniji je predsjednik udruge ”Sigurnost u prometu” Denis Pavela koji kaže da je elektroromobil pomoćno prijevozno sredstvo bez sjedećih mjesta i (teoretski) bez mogućnosti postizanja brzine veće od 25 kilometara na sat:

- Stvarno jure mnogo brže! Vrlo su opasni i problem jer su nevidljivi i nečujni, najčešće nemaju propisnu svjetlosnu signalizaciju (bijelo svjetlo sprijeda a crveno straga), često voze u kontrasmjeru, rijetko voze nogostupom a kad prelaze kolnik moraju se spustiti na tle i s pješacima preći kolnik preko ”zebre”, što ne rade nego nastavljaju vožnju! Prvenstveno bi se trebali kretati biciklističkim stazama (koje nemamo) ili nedovoljno širokim nogostupima, često užim od 1,60 m. Ako nema nogostupa moraju voziti uz desni rub kolnika, a u grupi jedan iza drugog. Brzina ne bi smjela biti veća od pješačkog hoda, ali je pitanje: kako izmjeriti prekoračenje brzine jer ne postoji uređaj za mjerenje brzine kretanja elektromobila na nogostupu. Vozač uvijek može pitati kako samo izmjerili brzinu njegova kretanja. Mnogi romobili nemaju propisna svjetla, vozači ne koriste kacigu, a moraju- kaže Pavela te dodaje:

-Gradske su prometnice nedovoljne i za osobna vozila i svjedočimo čestim gužvama zbog slabe protočnosti prometa. Ovisno o prekršaju romobilista, kazne su od 300 do tisuću kuna: za neuporabu kacige, za uporabu slušalica na oba uha te vožnju više od jedne osobe na romobilu kazna je 300 kuna, dok je kazna za alkoholiziranost veću od 0,5‰ 500 kuna! Posebni problem je što ih roditelji kupuju djeci od 14- 16 godina i puštaju na cestu! To je opasnije od motora jer su kotači romobila mali te je vozilo nestabilno, a bilo koji nagli pokret romobilom rezultira nezgodom. Na gradskom području smo već imali nekoliko nesreća u kojima su sudjelovali romobili. Prije izmjene Zakona o sigurnosti cestovnog prometa nesreća je zabilježena između Boninova i Pila u Ulici branitelja Dubrovnika.

image

Oko podneva smo na Pilama našli parkiran samo jedan elektroppromobil

Ahmet Kalajdžić/

Pavela pojašnjava da je romobil pomoćno pješačko sredstvo i da su izmjene zakona definirale odgovor za moguću nesreću: kad vam dođe takvo prijevozno sredstvo na ”zebru”, faktički ste udarili u pješaka! Navodi kako razmišlja suprotno od dijela prometnih stručnjaka koji ističu da bi, kao vozači romobila i pješaci morali nositi zaštitne kacige:- Osobno mislim da su romobili vrsta prijevoznog sredstva i ako bilo što može pomoći da vozač pri padu s romobila trpe što manje posljedice, posebno ozljede glave, kacige su svakako dobrodošle!

Iz udruge ”Sigurnost u prometu” ističu kako romobili kao alternativni prijevoz imaju dobrih strana jer je manje vozila na cesti i manje eko- zagađenje, a veća protočnost prometa. Ali, trebat će vremena, a upitno je koliko je u ovim uvjetima protočnost veća u Dubrovniku? Naglašavaju kako je bitno vozače elektro- romobila pozvati da koriste nogostupe i zebre za prelaz kolnika, da se kreću uz desni rub kolnika te da noću i u uvjetima smanjene vidljivosti moraju nositi reflektirajući prsluk.

Policija: Dosad bez kažnjavanja, ali...

Sve su nam mnogo stručnije pojasnili iz PU dubrovačko- neretvanske ističu da Zakon o sigurnosti prometa na cestama propisuje da da su vozači osobnih prijevoznih sredstava dužni kretati se biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom u smjeru kretanja:

- Iznimno ako biciklistička staza ili traka ne postoje, vozači osobnih prijevoznih sredstava mogu se kretati površinama namijenjenim za kretanje pješaka, te zonama smirenog prometa pod uvjetom da vode računa o sigurnosti drugih sudionika u prometu.

Za povredu tih odredbi propisana je novčana kazna u iznosu od 500 kuna. Kada ne postoji mogućnost kretanja osobnih prijevoznih sredstava biciklističkom stazom ili trakom, ili površinom za kretanje pješaka tj. ako navedene površine nisu izgrađene, označene ili se ne mogu koristiti, osobna prijevozna sredstva mogu se kretati dionicama županijskih, lokalnih i nerazvrstanih cesta na kojima je brzina kretanja ograničena na 50 kilometara na sat ili manje i gdje je to dopušteno postavljenim prometnim znakom, krećući se što bliže desnom rubu kolnika- ističu iz dubrovačke PU i dodaju:

-Dosad nije bilo poduzetih represivnih mjera prema vozačima osobnih prijevoznih sredstava. Zakon propisuje da zaštitnu kacigu za vrijeme vožnje na glavi moraju nositi vozači osobnih prijevoznih sredstava. Predviđena novčana kazna za nekorištenje zaštitne kacige je 300 kuna, kao i za nepoštivanje odredbe prema kojoj se osobnim prijevoznim sredstvom smije se prevoziti samo osoba koja upravlja tim vozilom

 

 

01. svibanj 2024 11:01