StoryEditorOCM
DubrovnikKAD DISPLAY ‘ZABLESI‘

Poraduješ se da si ‘osvojio‘ slobodno parking mjesto, a ono ‘šipak‘! Saznali smo zašto se to događa i kako će još turiste obavještavati da se oko Grada smiju parkirati samo domaći

Piše Kristina Filičić
18. svibnja 2022. - 11:42

Pametan je ovaj naš parking. Već tri godine. Smart tehnologija vlada dubrovačkim parkirališnim prostorom. Putem aplikacije za mobilne uređaje građani imaju uvid u raspoloživost slobodnih mjesta po parkirnim zonama, javni display pokazivači vozačima ukazuju koliko je praznog prostora na pojedinom (izvan)uličnom parkiralištu.

Priča nam sugrađanin, a nije jedini, inače stanovnik povijesne jezgre, baš jučer poslijepodne vraćajući se doma na ulazu na parkiralište Tabor dočeka ga na displeyu broj 3. Obraduje se onako kako to samo malo dijete zna. 'Danas je neki sretan dan' misli u sebi jer teško je poslije posla još pola ure 'odgulit' čekajući parking. Zagužvalo se, sezona zahuktava, korone nema, ustvari ima ali kao da je nema. Ali zato stvarno nema ona tri parkirna mjesta sa displaya. Sve puno, vozilo do vozila, nitko se u tom trenutku ne parkira ili barem zaključava automobil pa da bi čovjek pomislio 'uletio je prije mene'. Kako to?

Sustav dubrovačkog Smart parkinga vrijedan 3,2 milijuna kuna s održavanjem na tri godine i ugrađenih dvije tisuće parkirnih senzora na parkirališna mjesta koja su u sustavu naplate gradskog Sanitata, pokrenut je 10. srpnja 2019. godine. To je, rečeno je tada, Dubrovnik svrstalo u sam svjetski vrh po primjeni pametnih rješenja parkinga.

Koliko često zakazuje 'parking tehnologija', koliko se učestalo održava, jesu li problem displayi koji znaju 'zablesiti' ili je pak nešto treće u pitanju, pitali smo u gradskoj upravi.ž

image

.

Tonči Plazibat/Cropix

- Ponekad dolazi do grešaka koje uočavamo praćenjem sustava, a na isto nas upućuju i sami korisnici. Do pogrešnih prikaza dolazi ponajprije zbog prekida u radu pojedinih senzora uslijed kvarova/pražnjenja baterija, gdje se senzori za koje je utvrđeno da je došlo do prekida u radu zbog pražnjenja baterija zamjenjuju se senzorima novije generacije. Jedan od razloga netočnosti podataka na displayevima su i pogrešno parkirani osobni automobili koje stoga senzor nije u mogućnosti registrirati. Sanitat redovito nadgleda i održava sustav, a pokvareni senzori zamjenjuju se senzorima nove generacije koji imaju dulji vijek trajanja baterija – poručuju iz Gradske uprave te naglašavaju kako će se po isteku postojećeg Ugovora o održavanju sustava, raspisati postupak nabave za uslugu održavanja u narednom periodu. Podsjećaju kako je projekt Smart parking Dubrovnik jedan je od najvećih projekata pametnog parkinga na NB-IoT mreži (Narrowband Internet of Things) u svijetu te kako je 'u Dubrovniku postavljena najveća količina senzora ove tehnologije na svijetu u jednom gradu'.

Kada je sustav implementiran rečeno je kako to Sanitatu omogućuje 'učinkovitije upravljanje gradskim prostorom, utječe na aktivni promet i smanjenje prometnih gužvi u Gradu'. Zanimalo nas je i jesu li, tri godine nakon uvođenja sustava, uočeni benefiti i koji?

- Projekt Smart Parkinga zamišljen je i funkcionira na način da građanima i našim posjetiteljima daje uvid u slobodna parkirališna mjesta na području Grada Dubrovnika. Benefiti su itekako vidljivi, obzirom da se korištenjem aplikacije Dubrovnik Smart Parking u svakom trenutku može vidjeti u kojem dijelu Grada ima slobodnih parkirališnih mjesta i u kojem broju – kažu iz Grada.

Pitali smo i bi li trebalo postaviti vidljivije oznake, barem na Ilijinoj Glavici, da je parking oko povijesne jezgre osim na izvanuličnom parkiralištu Žičara donji plato i parkiralištu Pile, isključivo za stanovnike. Naime, u 'moru' tabli na kojima su informacije o parkirališnim zonama, načinu naplate, kaznama, turistima često ova manja tabla nekako prođe neprimjetno. Može li ih se uočljivije informirati gdje mogu, a gdje ne mogu parkirati?

- Na području kontaktne zone oko stare gradske jezgre, postavljen je znatan broj prometnih znakova koji obavještavaju korisnike da je riječ o zoni parkiranja namijenjene isključivo stanovnicima, kao i obavijest o iznosima višesatnih parkirnih karata. Također, Sanitat Dubrovnik upravo je pokrenuo izradu dvojezične web stranice, što bi trebalo olakšati korištenje svih njihovih usluga kako našim sugrađanima tako i posjetiteljima Grada. Promišljajući daljnji razvoj i urbanizaciju Dubrovnika, gradska uprava nastavlja s razvojem infrastrukturnih projekata s ciljem rasterećenja gradskog središta opterećenog prometnim zagušenjima. Jedna od ključnih investicija je Park 'n' Ride sustav na području Pobrežja, administrativno rubnog gradskog područja. Uključuje uređenje javnog parkirališta za osobna i taksi vozila te autobuse s javnim prijevozom do užeg središta grada, dok za realizaciju gradska uprava namjerava koristiti sredstva iz EU programa za oporavak The Recovery and Resilience Facility – zaključuju iz Gradske uprave.

image

.

Sanitat/Sanitat

Naplati se polovica

Višesatna parkirna karta izjednačena je za sve korisnike usluga parkinga a ovisi o parkirnoj zoni i periodu godine. Primjerice u nultoj i drugoj zoni, što se odnosi na dio oko povijesne jezgre, ta karta iznosi tisuću i pol odnosno tisuću kuna.

- Što se tiče izdanih višesatnih parkirnih karata, u 2021. godini u parkirnim zonama 0., 2., i 4. (residents only) izdano je 2860 višesatnih parkirnih karta od čega se 871 odnosila na inozemne korisnike, dok su u 2022. godini izdane 872 višesatne parkirne karte, od čega se 198 izdanih karata odnosi na inozemne korisnike. Točnim podatkom o iznosu naplaćenih višesatnih parkirnih karata za 2021/2022 u ovom trenutku ne raspolažemo, no u periodu 2014.-2020. prosječno je naplaćeno 54,43% inozemnih izdanih višesatnih parkirnih karata – podaci su iz Gradske uprave.

26. travanj 2024 15:17