StoryEditorOCM
DubrovnikNajesen odluka o posebnom režimu prometovanja

Pitali smo tko će od 1. siječnja 2023. voziti oko Grada, hoće li vam preko Ilijine glavice smjeti rođaci i prijatelji, što je s turistima koji odsjedaju u apartmanima i hotelima, dostavom...

Piše Silvia Rudinović
19. kolovoza 2022. - 07:29

Pravila prometovanja oko dubrovačke povijesne jezgre, od 1. siječnja 2023. godine značajno će se promijeniti, a za te promjene koje omogućuje novi Zakon o sigurnosti prometa na cestama, aktualna gradska uprava kaže kako će 'uvelike i na trajno održiv način riješiti probleme' prometnog opterećenja u toj zoni. Malo je toga dosad razjašnjeno tko će i na koji način imati pravo prolaska Zagrebačkom ulicom i dalje, osim što je rečeno kako nema straha za vlasnike vozila dubrovačkih registarskih oznaka, odnosno povlaštenih parkirališnih karata.

Građani su prioritet

- Glavni fokus će biti na potrebama građana, a cilj je postići ravnotežu između svakodnevnog života i gospodarskih aktivnosti te potreba turističkog sektora uz zaštitu zaštićene kulturno-povijesne baštine. Uz optimiziranje prometnih gužvi, sukladno smjernicama UNESCO-a i Plana upravljanja, na ovaj način smanjit će se i štetan utjecaj motoriziranog prometa na zaštićenim kulturno-povijesnim cjelinama. Istovremeno, jedan od ciljeva je i potaknuti posjetitelje na korištenje javnog gradskog prijevoza, zbog čega je usluga javnog prijevoza i uvrštena u jedinstveni turistički proizvod Dubrovnik Pass – kažu u gradskoj upravi.

Hoće li svi s dubrovačkim tablicama moći besplatno u tu posebnu zonu prometovanja, kako će stanarima povijesne jezgre, Ploča, Pila i ostalih zahvaćenih dijelova kontaktne zone moći dolaziti prijatelji i obitelji u posjet, gosti do hotela i apartmana, dostavna vozila, mnogo je nerazjašnjeih pitanja. Određeni uvjeti i pravila tko može ući u zonu posebnog režima definirat će se odlukom koja će obuhvatiti sve kategorije, gospodarske subjekte i privatne osobe, uvjeravaju iz gradske uprave.

image

.

Tonci Plazibat/Cropix

- Građani će imati prioritet i moći neometano prolaziti kroz ovu zonu. Implementiranje posebne zone prometa u skladu je i sa smjernicama UNESCO-a, Plana upravljanja, ali i strateškog projekta Poštujmo Grad. Grad Dubrovnik još je u lipnju 2020. godine u zonu posebnog prometnog režima oko povijesne jezgre ugradio potrebnu opremu za tzv. zonu zagušenja prometa. Ukupno je 10 kamera postavljeno na lokacije u Zagrebačkoj ulici, u Ulici II. Dalmatinske brigade, na Pilama, na dvije lokacije, i u Ulici branitelja Dubrovnika, sustav uključuje kompletno softversko rješenje te integraciju s postojećim BUS+ sustavom. Sustav omogućuje automatsku provjeru autobusa i osobnih vozila (8+1) koja podliježu naplati parkiranja na Pilama te daljnji postupak prema onima koji nemaju rezerviran termin za dolazak, tj. parkiranje. Kupnja vaučera online, prema raspoloživim vremenskim razdobljima, značajno ubrzava proces na terenu u zoni posebnog režima. Za ove kategorije vozila, aplikacijama se već koriste turističke agencije i hotelijerske kuće, a u idućoj fazi ista će biti nadograđena i za ostale kategorije vozila, odnosno osobne automobile. O detaljima nove Odluke gradska uprava će pravovremeno izvijestiti zainteresiranu javnost – navodi Doris Alavija iz Grada Dubrovnika.

Napominju kako je ovoj inicijativi komplementaran parkiraj i vozi, tzv. 'park&ride' sustav na Pobrežju. Sustav uključuje uređenje javnog parkirališta kapaciteta 624 mjesta za osobna i taksi vozila te autobuse s prometnim priključkom i javnim prijevozom do užeg središta grada. Završena je izrada glavnog projekta, a za realizaciju gradska uprava namjerava koristiti sredstva iz EU programa za oporavak. Dakle, još nije poznato kad će zaživjeti.

I taksisti se slažu

Odluka o posebnom režimu prometovanja oko povijesne jezgre očekuje se ove jeseni, a sa zanimanjem je iščekuju autobuseri i taksisti.

image

Božo Miletić: "Broj vozila na našim prometnicama, osobito oko spomeničke jezgre je abnormalan'

Ahmet Kalajdžić/

- Mislim da izmjene pravila prometovanja oko povijesne jezgre mogu biti dobre za sve, za građane ali i za one koji se bave prijevozom putnika, ukoliko ih se uključi u pripremu odluke. Važno je da se ništa ne lomi preko koljena! Broj vozila na našim prometnicama, osobito oko spomeničke jezgre je ogroman, bolje reći abnormalan. Nema smisla da tolika količina vozila zagušuje jezgru – kaže Božo Miletić, direktor Eko taxija za regiju Jadran.

I taksisti su svjesni kako bi od Zagrebačke ulice trebalo reducirati prometovanje svih vozila po uzoru na europske gradove u kojima ograničeni sustav prometa godinama uspješno funkcionira.

- Stanari koji žive na tom području, naravno, trebaju imati slobodan prolaz, a pitanje prolaska u tu zonu za one koji se bave nekom vrstom djelatnosti mora biti jasno regulirano i bez diskriminacije, bilo da je riječ o taksi ili dostavnim vozilima, autobusima, itd. Koliko sam obaviješten, rečeno je da će predstavnici taksista biti pozvani na razgovor. To je ispravan način pripreme nove odluke – kaže Miletić.

Poziv na javnu raspravu očekuju i u Gradskom kotaru Ploče iza Grada.

image

Srđan Obad iz Gradskog kotara Ploče iza Grada

Cropix/

- Prije nego što se prijedlog odluke uglavi, predlažem da se organizira javna rasprava kako bi se preduhitrili mogući problemi. Siguran sam da, osim upitnika koji se nama motaju po glavi, građani imaju različita kreativna pitanja i prijedloge koje treba usvojiti ukoliko su opravdani. Grad sada ima odriješene ruke organizirati promet u kontaktnim zonama kulturnog dobra. Pritom treba voditi računa kako organizirati prometovanje autobusa, transfera, dostavnih vozila i automobila stranih registracija. Sad imamo veliki problem s parkiranjem automobila stranih registarskih oznaka na mjestima koja nisu označena kao javna parkirališna mjesta, nepropisno su parkirana i stvaraju teškoće pješacima i drugim sudionicima u prometu. Polazišna točka je dobiti pravu sliku kapaciteta prometa domicilnog stanovništva – komentirao je Srđan Obad (Srđ je Grad), predsjednik Vijeća GK Ploče iza Grada.

Kakav je to terminal?

Katarina Doršner, predsjednica Vijeća Gradskog kotara Pile – Kono, ujedno i gradska vijećnika (HDZ) ističe kako Grad Dubrovnik ulaže napore uskladiti život građana s vrlo zahtjevnim prometom oko povijesne jezgre.

- Želimo omogućiti uredan život stanovnicima, odlazak na posao, pristup parkiranju, dolazak interventnih službi i druge svakodnevne životne aktivnosti poput obavljanja kupovine i iskrcaja tereta. Gradska uprava je u suradnji s Prometnim fakultetom u Zagrebu već razrađivala razna rješenja. Uveli smo povlašteno parkiranje sugrađanima s područja cijelog grada bez diskriminacije, tako da pomoću PPK kartice mogu samo oni parkirati na području kontaktne zone. Slijede nova rješenja za regulaciju prometa koja će biti upravo u interesu života građana – kaže Doršner.

image

Katarina Došner, predsjednica Vijeća Gradskog kotara Pile–Kono

Dv/

Iz gradske uprave ne odgovaraju što je s uređenjem putničkog terminala na javnoj garaži, na Ilijinoj glavici, jer je to privatni projekt. Iz tvrtke Best in Parking, vlasnika garaže, kažu kako još od zime nema novosti - čekaju odgovor gradskog odjela na podneseni zahtjev za dozvolu za rekonstrukciju objekta kojom je predviđeno uređenje terminala. Prema dostupnim podacima, zahtjev je podnesen u ožujku prošle godine. Autobusi koji neće imati dopuštenje ulaska u zonu posebnog prometovanja, svoje bi mjesto mogli naći na tom terminalu.

- Odluka o svakoj arhitektonskoj intervenciji u tako delikatnom prostoru kao što je površina iznad javne garaže na Ilijinoj glavici zahtijeva dobro promišljanje od strane struke i građana. Radi se o prostoru neizmjerne vrijednosti i prepoznatljivih vizura kontaktne zone povijesne jezgre, ambijentu stambenog područja kuća i vrtova, blizini škole, Bogišićevog parka, sportskog i dječjeg igrališta koji su iznimno posjećeni. Građani Gradskog kotara Pile-Kono izrazito su zainteresirani za te aktivnosti i bit će aktivno uključeni. Izazov je naći rješenje za dobru prometnu infrastrukturu, suživot građana i ovako velikog priljeva turista – kaže Doršner.

image

Iz javne garaže Dubrovnik zatražili su dozvolu za rekosntrukciju

Božo Radić/cropix/Božo Radić/cropix

Ostaju nejasnoće, kako riješiti pristup takvom terminalu kao i protok turista do povijesne jezgre, Božo Miletić napominje da bi u takvom projektu valjalo predvidjeti autotaksi stajalište za skupine turista koji iz različitih razloga nisu u mogućnosti otud pješke do povijesne jezgre i natrag.

image

.

Tonći Plazibat/cropix/

Tuneli, eskalatori i ostala čudesa

Još 2008. godine, IGH je izradio Studiju mogućnosti izvedbe pješačke veze između garaže na Ilijinoj glavici i Pila, pa su se, kako smo već pisali, spominjali tunel, eskalatori s nadstrešnicama kroz koje bi se donekle vidjele vizure grada, podzemni trgovački centar na četiri etaže i izmjene na krovu javne garaže na Ilijinoj glavici na način da se iz projekta uklanja košarkaško igralište te gradi 'manji autobusni terminal' pod egidom isplativosti poslovanja. Tadašnje Poglavarstvo Grada Dubrovnika, u gradonačelničkom mandatu Dubravke Šuice, nije prihvatilo ovu Studiju kao konačno rješenje nego ga tek primilo na znanje kao ideju. Njezin nasljednik, Andro Vlahušić imao je drugačiju ideju, pa je 2012. priređeno je svečano predstavljanje projekta "Dubrovnik Life Centar" - trgovačkog centra na postojećoj javnoj garaži, koji nije zaživio.

27. travanj 2024 21:26