StoryEditorOCM
DubrovnikPAZITE KAD NARUČUJETE

Par iz Dubrovnika naručio navlake za stolice, nisu dobili ni robu ni povrat novca, samo ‘izgovore‘! Udruzi potrošača poznata stranica, a evo što savjetuje računalni stručnjak

Piše Silvia Rudinović
30. ožujka 2024. - 07:32

Kupnja preko interneta svakodnevna je pojava u društvu, osobito u gradovima poput Dubrovnika s ograničenom ponudom u trgovinama. No, internetska trgovina nosi određeni rizik, stoga je neophodan oprez pri odabiru stranice s koje se naručuje kako se ne bi ostalo bez naručenog proizvoda ili usluge, pa i novca. Bračni par iz Dubrovnika Državnom inspektoratu i Hrvatskoj udruzi za zaštitu potrošača prijavili su prodajnu mrežnu stranicu odaberiinaruči.hr.

- Navlake za stolice naručili smo još 27. listopada 2023. i uplatili 37,16 eura. Naručeno nikad nije dostavljeno, a nakon zahtjeva za povratom novca, u nekoliko navrata se odugovlačilo. Zadnji put, 12. ožujka, u mailu je rečeno da je reklamacija pokrenuta i da će sredstva leći na račun, ali i dalje ništa – navodi čitateljica i daje na uvid korespondenciju.

image

Hands holding credit card and using laptop. Online shopping

/Shutterstock

Na broj mobitela koji je istaknut kao kontakt na spomenutoj stranici tvrtke javlja se ženska osoba koja tvrdi kako od 1. veljače ne radi za tvrtku Odaberi i naruči, inače registriranu 2017. godine u Osijeku. Na pismeni novinarski upit odgovora iz tvrtke još uvijek nema, iako su stigle potvrde primitka elektroničke pošte. Svi zakonski i razumni rokovi za povrat novca su istekli, stoga je naručitelj slučaj prijavio na dvije adrese.

Ana Knežević, predsjednica Hrvatske udruge za zaštitu potrošača, kaže kako im ovo nije prva ni jedina prijava spomenute online trgovine, odnosno tvrtke.

- Mi smo ove slučajeve prijavili Državnom inspektoratu, ali su nam oni odgovorili kako svaki naručitelj ponaosob mora podnijeti prijavu. Pogledala sam tu stranicu na kojoj je sve napisano po zakonu, sve fino izgleda i na njoj stoji da je rok isporuke 75 dana, a ljudi ni nakon toga roka nisu dobili naručeni proizvod. Novac uzmu, a robu ne isporučuju. Stalno ‘farbaju‘ i motaju ljude – kaže Ana Knežević i skreće pozornost na neuobičajeno dugi rok isporuke.

Sve koji su imali ovakvo iskustvo upućuje da podnesu prijavu Državnom inspektoratu RH na mail pisarnica.dirh@dirh.hr te navedu podatke o narudžbi, dostave račun, opišu komunikaciju i zatraže inspekcijski nadzor.

image

Ana Knežević, predsjednica Hrvatske udruge za zaštitu potrošača

Nera Simic/Cropix

- Zadnji put je zvala gospođa iz Donjeg Miholjca koja kaže da je nazvala broj sa stranice, javila joj se ženska osoba još ljuta što se nju zove – priča predsjednica HUZP-a.

Preko spomenute stranice i danas se mogu izvršiti narudžbe, taj sporni broj mobitela i dalje je naveden kao kontakt u slučaju potrebe, s napomenom da rade od 11 do 15 sati.

Iz Hrvatske udruge za zaštitu potrošača savjetuju korištenje novog CARNET-ovog servisa CERT iffy koji korisnicima prije ili prilikom online kupovine omogućuje provjeru ima li internetska trgovina obilježja lažnog weba. Kažu kako je korištenje jednostavno. Na stranici iffy.cert.hr potrebno je upisati ili zalijepiti URL adresu trgovine te pokrenuti provjeru. CARNET-ov Nacionalni CERT posjeduje popis s više od 6000 lažnih internetskih trgovina koje ciljaju korisnike u Hrvatskoj, a točan broj je sigurno i veći. Međutim, CERT iffy stranicu odaberiinaruči.hr ne prepoznaje kao lažnu.

Kako je nedavno za Dubrovački savjetovao računalni stručnjak Dario Pavlović, treba kupovati s pouzdanih web stranica i trgovina.

„Vraćajte se trgovinama s kojima ste imali dobra iskustva. Jako pazite na sve trgovine van regularnih uvjeta prodaje, posebno su problematične marketplace prodaje s linkova s društvenih mreža ili neprovjerenih online oglasnika. U svim slučajevima probajte za provjeru koristiti koristan alat u procjeni kvalitete i ozbiljnosti web trgovine - pouzdane recenzije drugih kupaca. One nisu slučajno jedan od većih alata i načina oglašavanja proizvoda na renomiranim trgovinama poput Amazona, Targeta, eBay-a. Sve te stranice imaju postavljeni dio weba s recenzijama proizvoda od strane samih korisnika. Ipak, kao i za sve stvari, ništa ne treba uzimati sa 100-postotnom sigurnošću, nego uvijek cum grano salis, prihvatiti recenziju, uz postavku određene sumnje”, savjetuje računalni stručnjak.

image
Božo Radić/Cropix

Plaćanje preko interneta preporučljivo je uvijek raditi preko sigurnih provjerenih kanala koji uključuju i potvrdu od strane same banke. Provjerene kartičarske kuće, kaže on, uvijek za naplatu koriste dodatni korak verifikacije, a uvijek je poželjno, bez obzira na vrijednost naručenog proizvoda, proučiti uvjete povrata, dostave i politike privatnosti web trgovine.

21. travanj 2024 14:45