Međurazredno natjecanje zanimljiv je projekt koji već neko vrijeme provode u dubrovačkoj Ekonomskoj i trgovačkoj školi kao način kojim se motivira učenike da se potrude biti što bolji u učenju i vladanju. Tako će pridonijeti uspješnosti svog razreda, a ako budu najbolji između 17 razrednih odjela koliko ih je u školi, otputovat će na izlet koji organizira i financira škola.
Kriteriji za bodovanje uspješnosti su razrađeni, primjenjivi na svaki razredni odjel, bez obzira na program koji djeca pohađaju, ističe ravnateljica Ekonomske i trgovačke škole Suzana Đurđević.
- Škola to može organizirati jer imamo vlastita sredstva koja prihodujemo kroz učenički servis. Kod planiranja rashoda, dio sredstava planira se za financiranje skupnih nagrada odnosno organizaciju besplatnih izleta za najbolji razred te financiranje pojedinačnih nagrada najboljih učenika za svaku školsku godinu.
Međurazredno natjecanje odvija se u dvije faze, na kraju prvog polugodišta i na kraju školske godine. Kriteriji prema kojima se rangiraju razredni odjeli na kraju prvog polugodišta su izostanci i pedagoške mjere.
- Razredni odjel koji ima najmanje opravdanih izostanaka po učeniku na kraju polugodišta vrednuje se s maksimalnih 17 bodova, drugi razred s 16..., i tako redom, što razred ima veći broj izostanaka, dobiva manje bodova. Također se uzimaju u obzir i neopravdani izostanci po učeniku pa će tako razred s najmanjim brojem neopravdanih izostanaka dobiti 17 bodova, a onaj s najvećim samo 1 bod. Razredni odjeli se posebno vrednuju ako imaju učenike koji uopće nemaju izostanka. Svaki takav učenik svom će razredu donijeti dodatna tri boda. Kada je riječ o pedagoškim mjerama, one umanjuju broj bodova razrednom odjelu. Svaka izrečena opomena, razrednom odjelu oduzima 1 bod, ukor 2 boda dok će svaka opomena pred isključenje donijeti 3 negativna boda. Razredu koji je samovoljno napustio nastavu oduzima se pet bodova – pojašnjava Đurđević.
Na kraju nastavne godine spomenutim kriterijima pridodaje se kriterij uspjeha učenika. Razred koji ima najveću prosječnu ocjenu ima i maksimalnih 17 bodova. Posebna pozornost je na negativnim ocjenama. Razredu u kojem učenici imaju najmanji broj jedinica pribraja se maksimalnih 17 bodova. Svaki učenik s odličnim uspjehom na kraju nastavne godine donosi dodatne bodove svom razrednom odjelu. Naravno, što je više odlikaša, to je bolje za razred. Na kraju se zbrajaju bodovi i formira se ljestvica poretka razrednih odjela za školsku godinu.
Osim grupnih nagrada koje su rezultat međurazrednog natjecanja, škola na kraju svake nastavne godine nagrađuje prigodnim nagradama najboljeg učenika ili učenicu generacije. Običaj u ovoj dubrovačkoj školi je nagraditi i učenika koji nije ostvario odličan uspjeh, ali se posebno istaknuo svojim radom i zalaganjem u ostvarivanju izvannastavnih aktivnosti i školskih projekata.
Zanima nas jesu li u školi primijetili da se njihovi učenici više trude kako bi ‘ubrali‘ nagradu.
- Da, primijetili smo da reagiraju na nekoga tko kasni pa mu kažu ‘ajme, sad ćeš nam donijet negativan bod‘. Počeli su voditi računa jedni o drugima – kaže Đurđević, a to je i bit ‘natjecanja‘ veći trud i zalaganje, jačanje zajedništva i međusobno poticanje na rad i red.
Spomenimo, na kraju prvog polugodišta u prošloj školskoj godini najbolji razred je bio 1.A razred ekonomista koji su dobili besplatan izlet do Splita. Taj razred je bio najbolji i na kraju školske godine, a kao najbolji razred u prošloj školskoj godini dobit će putovanje u Zagreb, sufinancirano od strane škole.
I u Pomorsko-tehničkoj školi imaju program nagrađivanja odličnih učenika koje na kraju školske godine škola dariva prigodnim poklonom.
- Kriterij je odličan uspjeh i pohvalnica, a nagrada je za uspomenu i kao primjer drugima. U školskoj godini otprilike imamo osam do deset posto odlikaša. To je otprilike 30 do 40 učenika koji prolaze s odličnim uspjehom, jer otprilike je 400 učenika u školi – kaže ravnatelj Pomorsko-tehničke škole Antonio Lučić, a na pitanje trude li se učenici više kako bi ispunili kriterije sustava nagrađivanja odgovara:
- Drago im je, vidimo da jest, budu zadovoljni oni nagrađeni. Također, na Nastavničkom vijeću se pohvali one koji se ističu u nekim drugim izvanškolskim aktivnostima primjerice postignutim sportskim rezultatima ili ako paralelno idu u glazbenu školu. Tu su i učenici koji su redoviti na izvannastavnim aktivnostima poput robotike. Zamislite, učenike koji dolaze na robotiku skoro svake subote u školu čak i preko praznika. Nagrada im je odlazak na natjecanja iz robotike izvan školskog sustava. Škola i organizira i financira odlazak na natjecanje dvadesetak učenika s robotike – kaže Lučić. Spominje još kako će ove školske godine svim učenicima škola platiti dodatno osiguranje u slučaju nezgode, što je inače na dobrovoljnoj bazi, odnosno na volju roditeljima žele li ili ne platiti dodatno osiguranje.
- Koristimo Erasmus +projekte kao motivaciju i poticanje učenika na predaniji rad. Škola je dobila akreditaciju za Erasmus + projekte i svake godine imamo određeni broj učenika koji može ići na mobilnost, stručnu praksu ili tečajeve u inozemstvo – kaže ravnatelj Obrtničke i tehničke škole Dinko Mandić pa nastavlja:
- Najbolji učenici imaju i prioritet i priliku ići na stručnu praksu ili tečaj u inozemstvo. Primjerice arhitektonski tehničari imaju stručne tečajeve. Lani su išli na tečaj ‘Bioklimatska gradnja‘ u Malagi, dva tjedna i sve im je plaćeno. Uz zanimljiv tečaj i stručno usavršavanje imaju i kulturološke aktivnosti, posjete kulturnim znamenitostima, upoznavanje grada.
U Malagu je išlo deset učenika, onih koji su najbolji u vladanju, ponašanju, marljivosti u učenju i doprinosu školi kroz školske projekte. Škola raspisuje natječaj, sve spomenuto se boduje i na put odlaze oni s najviše bodova.
- Ima učenika koji su jako zainteresirani i vjerujem da ih to motivira da budu predaniji u radu i postižu bolje rezultate. Stalno im govorim da je meni netko u srednjoj školi predložio da mogu ići 15 dana negdje, svojski bi se potrudio i iskazao znanjem da to iskoristim – kaže ravnatelj Mandić.
Ove godine 11 arhitektonskih tehničara ide na tečaj u Portugal u Lisabon. Njih jedanaest iz dva razreda, odnosno između 50 učenika. Dovoljan poticaj da daju sve od sebe. Valja spomenuti kako na tečajeve izvan zemlje obično putuju učenici trećih i četvrtih razreda.
Obrtnici su pretprošle godine bili 14 dana na stručnoj praksi u španjolskoj Saragosi, automehaničari i vodoinstalateri lani su u francuskom Toulouseu imali dvotjednu praksu, elektroinstalateri, frizeri i pomoćni cvjećari su bili u Frankfurtu u Njemačkoj a kozmetičari su na tečaj pošli do njemačkog Leipziga.