StoryEditorOCM
DubrovnikŠto se ‘kotrlja‘ po dubrovačkim cestama?

Od traktora do solarnog bolida: Avanturiste koji ometaju promet kojekakvim karampanama ne bi trebalo ni puštati na naše ceste

Piše Gabrijela Bijelić
20. srpnja 2023. - 07:30

Traktori, prikolice, ‘bolidi’ na solarni pogon, hoverboardi s jednim i dva kotača, neizbježni e-romobili. Sva ta ‘flota’ ovog se ljeta kotrlja, zuji i juriša ionako zagušenim dubrovačkim prometnicama. Istina, traktoristi koji se vraćaju iz baštine ili vuku kampere na proputovanju mahom se drže Jadranske magistrale i za sobom ostavljaju kolone nervoznih vozača. Istodobno manja ‘konjica’ s dvije rote konkurira klasičnim vozilima i skuterašima, ali i pješacima.

image

Sudionici rallya Carbage run u Dubrovniku

Čitatelj/

Mikrovozila su zakon?!

Mnogim građanima e-romobili postaju ‘opća opasnost’, no ima prometnih stručnjaka koji ne dijele takvo mišljenje:

- Apsolutno podržavam liberalizaciju mikroprometa i u Dubrovniku i u ostatku Hrvatske. Naši gradovi ne mogu se uspoređivati s onima koji imaju metro ili drugu alternativu automobilima. Slažem se da može biti i loših stvari ali mikropromet je spasonosno rješenje. Odnosno, to je bio do trenutka kad je zakonodavac naredio da romobilisti moraju nositi kacige. Istina, bez kacige je zlo, ali je još veće zlo ako se netko zbog prisilnog nošenja kacige odluči vratiti automobilu, onda sve gubi smisao – smatra prometni stručnjak Željko Marušić koji ne vidi ozbiljnije rizike stradavanja od ‘mikrovozila’:

image

Prometni stručnjak Željko Marušić:’ I ljudi koji iznajmljuju e-romobile trpe veliku štetu, tko će im uzeti romobil sa znojnom kacigom koju je prije njih netko imao na glavi?’

Tonci Plazibat /hanza Media/Onci Plazibat /hanza Media

- Recite mi koliko je dosad ljudi poginulo izravno od udara e-romobila? Nijedan, nigdje u Hrvatskoj, koliko mi je poznato. A i vozači tih ‘prometala’ sigurniji su nego da se voze na motorkotaču. Ako i padnete s e-romobila, ne padate direktno na glavu, niti lomite udove – primjećuje naš sugovornik, uvjeren da su nam mikroprometala došla kao dar s neba za poboljšanje učinkovitosti prometa i smanjenje gužvi.

- Nažalost, odredba o kacigama je ubila promet. I ljudi koji iznajmljuju e-romobile trpe veliku štetu, tko će im uzeti romobil sa znojnom kacigom koju je prije njih netko imao na glavi? - primjećuje prometni stručnjak kojega pitamo i o kampistima ‘traktoristima’ na Jadranskoj turističkoj cesti:

image

Traktoristi na asfaltu

 

Radari - Kontrola Du županija/

- E, na njih bi trebalo ognjem i mačem. Strance koji ometaju promet kojekakvim traktorima i prikolicama ne bi trebalo ni puštati na naše ceste, očito misle da kod nas mogu činiti što hoće -zaključuje Marušić.

Iz policije potvrđuju kako u prometu na cestama sve više sudjeluju različita vozila na električni pogon, kao što su primjerice električni romobili. Budući da donedavno nisu bila kategorizirana, njihovi vozači nisu bili prekršajno odgovorni, no od srpnja prošle godine prvi put je zakonski regulirano sudjelovanje u prometu električnih romobila, električnih monocikla, segwaya, hoverborda isl. pod zajedničkim imenom – osobno prijevozno sredstvo:

image

Tko je još vidio nositi kacigu na e romobilu?

 

Ahmet Kalajdžić/Cropix

Dobrodržeće ‘olupine‘

Pravi su urnebes prošlog ljeta izazvali nizozemski avanturisti, sudionici Carbage runa, otkačenog petodnevnog putovanja Europom u starim ‘kantama‘. Propozicije govore da tu automobil ne smije biti skuplji od 500 eura, a star mora biti najmanje 15 godina.

- Carbage run nije samo događaj nego stil života - kažu osnivači ovog luckastog pokreta koji je nastao 2008. u Nizozemskoj, a ime je nastalo sptajanjem engleskih riječi ‘car‘ (auto) i ‘garbage‘ (smeće). U prvoj sezoni 2009. startalo je 64 automobila, a danas neke rute Carbage runa uključuju i do tisuću dobrodržećih ‘prometala‘ pred raspadom. Popularnost diljem Europe dovela je do proširenja pokreta i na zimske mjesece, ali i na stare motorkotače, tako da postoji i varijanta Carbage run Moped Edition u kojem sudejluju skuteri s maksimalno 49 kubika.

Opasnost na neravnini

- PU dubrovačko-neretvanska obavlja nadzor nad vozačima navedene skupine vozila i postupa u sklopu preventivno – represivnih akcija usmjerenih prema ovoj skupini vozača – kažu iz policije, a o postupanjima svjedoči ‘ulov’ od prošlog vikenda kad je u Ulici branitelja Dubrovnika otkriven 37-godišnji Austrijanac koji je električnim romobilom upravljao s 1,6 promila. K tome je tijekom vožnje u ušima imao slušalice, nije koristio zaštitnu kacigu ni reflektirajuću oznaku kako bi bio uočljiv u prometu, a pronašli su mu i drogu.

Iz dubrovačke udruge Sigurnost u prometu priznaju da su električni romobili postali jedno od najpopularnijih prijevoznih sredstava na dubrovačkim prometnicama, a s obzirom na gužve, oštećenja i dotrajalost cesta postali su, kažu, idealni za savladavanje kratkih udaljenosti. No, tu je uvijek i jedan ‘ali’:

image

Carbage run: Objed na krovu karampane

 

Radari Kontrole - Dubrovačka županija/

- Svjedoci smo sve više prometnih nesreća s ozbiljnim posljedicama u kojima sudjeluju upravo električni romobili. Primijetili smo kako električnim romobilom upravlja sve više djece, a roditelje treba podsjetiti da je dobna granica za upravljanje osobnim prijevoznim sredstvom 14 godina - ističu predsjednik Udruge Denis Pavela i napominje kako je problem električnih romobila njihova nečujnost, nestabilnost i sposobnost postizanja prilično velikih brzina. Oni mogu postići brzinu i do 40 kilometara na sat, a iako je najveća dopuštena brzina 25 km/h, većina korisnika je premaši.

- Kotači romobila neće dobro reagirati kao npr. kotači električnih bicikala, stoga je potreban oprez. Važno je uvijek držati upravljač s obje ruke i posebno pripaziti pri vožnji po mokrim i skliskim površinama. Slušanje glazbe može biti ugodno, ali vas može i omesti u prometu i dovesti u opasnost. Brzo i snažno kočenje pri velikoj brzini može povećati nestabilnost vozila, električni romobil lako može izgubiti kontakt s tlom i neizbježan je pad koji dodatno povećavaju mali kotači koji detektiraju svaku neravninu na tlu - navode iz Udruge.

image

Neobična prometna nesreća lani na Zvekovici: Uletio autom u kamper

Čitatelj/

Podsjećaju kako su Zakonom o sigurnosti prometa na cestama, vozači osobnih prijevoznih sredstava dužni noću i danju kod smanjene vidljivosti, biti označeni reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom odjećom ili drugom reflektirajućom oznakom. Uz to, od prvog sumraka do potpunog svanuća (noću), a i danju u slučaju smanjene vidljivosti, mora biti upaljeno jedno svjetlo bijele boje na prednjoj strani i jedno crveno svjetlo na stražnjoj strani. Ponavljaju i kako vozači moraju nositi zaštitnu kacigu za vrijeme vožnje, a prevoziti se može samo osoba koja upravlja vozilom.

image

Austrijski turisti na Jadranskoj magistrali kamper vuku traktorom 

Radari - Kontrola Du županija/

Poljoprivredni traktori

Upravo ovih dana kreću ili završavaju poljodjelski poslovi u mjestima koji gravitiraju Dubrovniku. Zbog toga je na asfaltu dosta tehnički neispravnih traktora, pri čemu iz Udruge Sigurnost u prometu posebno ističu tehničku neispravnost svjetlosno - signalnog sklopa, te sustava za upravljanje i za kočenje. Rizični su i neosvijetljeni traktori noću, a bude i nanošenja zemlje i blata pneumaticima traktora na kolnik nakon završetka poljoprivrednih ili šumarskih radova.

- Traktori i priključna vozila, te radni strojevi moraju biti registrirani, tehnički ispravni i osigurani, vozač mora imati vozačku i prometnu dozvolu te policu obveznog osiguranja za traktor i za priključno vozilo. Traktorom smije upravljati samo osoba s vozačkom dozvolom za F kategoriju vozila - upozoravaju iz Udruge. Alkohol i umor neprijatelji su traktorista koji inače smiju prevoziti onoliko osoba koliko ima ugrađenih sjedala ili je upisano u prometnoj dozvoli. Pripaziti treba i na širinu traktora s priključcima kako se ne bi oštetilo vozila iz suprotnog smjera, te očistiti blato, zemlju, travu ili druge predmete zaostale na kolniku nakon radova.

02. svibanj 2024 13:59