StoryEditorOCM
DubrovnikPJEŠACI U PROMETU|

Nekad sa slušalicama, nekad na mobitelu, nekada sa spenzom, ali svima im je zajedničko – prelaze cestu a da i ne pogledaju!

Piše Gabrijela Bijelić
30. listopada 2020. - 07:25
Spadaju u najranjiviju skupinu sudionika u prometu, no nisu ni oni 'duše svete'. Na cestama se najčešće proziva nesavjesne vozače, ali i pješacima se ima štošta za zamjeriti. Samo u prvih šest mjeseci ove godine počinili su 2.400 prekršaja, javlja HAK.
Nemarnih 'hodača' najviše na frekventnim pravcima i raskrižjima. Šeću preko kolnika bez osvrtanja, prelaze cestu stihijski i bez najave, prometnu signalizaciju ne doživljavaju...

Neki su se toliko osilili da motorizirani sugrađani moraju otvoriti četvore oči kako ne bi nekog 'pokosili' i ozlijedili. Uz odrasle, nedisciplinu u prometu pokazuju i učenici na putu do škole.
 

'Usađeni' nehaj


Primjeri nehajnog ponašanja množe se svuda po Gradu. Svjedoci kažu kako je najgore ujutro na autobusnoj postaji Libertasa u Ulice Pera Bakića, kad učenici i zaposleni po iskrcaju jednako nepažljivo pretrčavaju cestu dalje od zebre. Malo niže, kod semafora na Ilijinoj glavici, česti su prelasci preko neobilježenog asfalta, pa 'ispadi' niz Vukovarsku do Atlant centra preko Batale do lapadskog kružnog toka, dalje uz Babin kuk...

image
Tom Dubravec/CROPIX


Na pješake kao potencijalnu opasnost upozorio je nedavnim postom i Denis Pavela iz Udruge sigurnost u prometu:
- U našem Dubrovniku, pješaci su preslobodni. Nekad sa „slušalicama“ nekad bez njih, na mobitelu, nekada sa „spenzom“ ili bez nje, imaju nešto svima zajedničko – prelaze cestu a da i ne pogledaju! Vjerojatno im je to „usađeno“ godinama, s obzirom da naši vozači itekako poštuju pješake. Svakodnevna je situacija s dubrovačkih ulica da pješak vidi zebru i krene bez gledanja, u stilu 'baš me briga, imam prednost'. E pa dragi moji, to je vjerojatno rečenica koja bi vam mogla pisati na nadgrobnom kamenu !! Da ne bi bilo zabune, apsolutno treba poštivati prednost pješaka na zebri, ali da bi situacija bila jasna za oba sudionika u prometu, mora postojati kontakt očima. To znači da pješak pred prijelazom stane i pogleda na kolnik i ustanovi da je bio viđen ta da je njegova namjera jasna vozaču koji nailazi automobilom!! Potez koji traje manje od sekunde, ali je neobično važan. Greške se događaju stalno i kod vozila, onda to znači malo zgužvanog lima i gotovo, no kad je u pitanju pješak...hmmm – prelio je u FB objavu Pavela svoja iskustva sa 'šetačima' koji zbog nepažnje stavljaju glavu u torbu.

image
Denis Pavela


Pozivajući se na Zakon o sigurnosti prometa na cestama koji pješaka prepoznaje kao osobu koja sudjeluje u prometu a ne upravlja vozilom niti se prevozi u vozilu ili na vozilu (...), Denis Pavela navodi i najčešće uzroke prometnih nesreća u kojima sudjeluju pješaci:
- To su nekorištenje obilježenog pješačkog prijelaza i nepoštivanje svjetlosnog znaka. Također veliki utjecaj na ozljeđivanje ili stradavanje pješaka u prometu ima i njihova nedovoljna uočljivost, posebice noću i uvjetima smanjene vidljivosti, u kojim samo rijetki koriste zakonom propisanu opremu: osvjetljenje ili oznake od reflektirajućeg materijala, odnosno reflektirajući prsluk ili reflektirajuće biciklističko odijelo – podsjeća Pavela.
 

Policija: 18 ih platilo globu


Prekršaji ne prolaze nezapaženo ni od prometne policije. Brojnošću očekivano prednjači dubrovačko područje:
- Od početka do kraja rujna ove godine na području Policijske uprave dubrovačko-neretvanske evidentirano je 30 prekršaja koje su skrivili pješaci, od kojih je njih 11 bilo na području Postaje prometne policije Dubrovnik. Najveći broj prekršitelja sankcioniran je novčanim kaznama, njih 18, dok je 4 kažnjeno obveznim prekršajnim nalozima, a njih osmero upozorenjem. Na području Dubrovnika ovi prometni prekršaji najčešće se evidentiraju u poslovnoj zoni grada, a dva prekršaja evidentirana su i na području Mokošice – otkrivaju iz policije i dodaju kako, prema njihovoj procjeni u Dubrovniku i okolici nema posebno kritičnih točaka u smislu pješačkih izgrednika.

image
Božo Radić/Cropix


- Veći broj prekršaja pješaka odnosi se na neoprezno prelaženje preko kolnika i prelazak kolnika izvan pješačkog prijelaza, odnosno u blizini pješačkog prijelaza.Držimo važnim istaknuti da smo u promatranom razdoblju na prometnicama Policijske uprave dubrovačko-neretvanske evidentirali 8 prometnih nesreća koje su skrivili pješaci, od kojih čak njih četiri koje su skrivila djeca neopreznim prelaženjem kolnika. Svo četvero djece je u tim prometnim nesrećama lakše ozlijeđeno – ističe glasnogovornica PU dubrovačko-neretvanske Andrijana Biskup, uz molbu da i putem Dubrovačkog skrenemo pozornost čitateljima, odnosno roditeljima, da upozore djecu o obvezi korištenja pješačkog prijelaza i posebnog opreza prilikom prelaženja kolnika.

Kazna 300 kuna
Pješaci ne smiju prelaziti kolnik izvan obilježenih pješačkih prijelaza niti prelaziti kolnik bez prethodne provjere da to mogu učiniti na siguran način. Zabranjeno im je prelaziti kolnik uz crveno svjetlo i pretrčavati kolnik ispred nailazećih vozila. Za prelazak kolnika na nepropisan način novčana kazna iznosi 300 kuna.
Zakon o sigurnosti u prometu propisuje i obvezu zaustavljanja vozača pred zebrom na znak prometnika ili semafora. Kazna za neposlušne je 3 do 7 tisuća kuna.
Približavanjem zebri bez semafora ili prometnika dužni su usporiti radi sigurnog propuštanja pješaka koji su već stupili na zebru. Ako su pješaci djeca, stariji i osobe s invaliditetom, treba stati i propustiti ih i kad tek stupaju na pješački prijelaz. Prekršitelji pravila plaćaju 500 kuna. Kazna od 3 tisuće kuna predviđena je i za vozače koji ne stanu ako je vozilo u drugoj traci stalo ili usporilo da propusti pješaka na prijelazu bez semafora i prometnika.
09. svibanj 2024 12:29