StoryEditorOCM
DubrovnikNa hitne intervencije u zidinama - zaobilaznim putem

(Ne)može kraće: Zašto Hitna jednom prođe preko Pila, a onda 10 ili 20 puta ne može?

Piše Kristina Filičić
3. travnja 2023. - 07:30
Ući vozilom s Pila je teško, gotovo nemoguće. Velika bi bila manovra, kažu u Zavodu za hitnu medicinuTonci Plazibat/Cropix

Zašto Hitna na intervenciju u povijesnu jezgru ide najduljim putem, preko Ploča odnosno Zlatnog potoka umjesto s Pila, što je puno kraće? Pitanje je to koje muči ponajprije stanovnike povijesne jezgre jer nekad ‘sekunde život znače’. Ovo pitanje nekako se uvijek aktualizira početkom sezone i većim priljevom ljudi unutar zidina, što znači i veći broj hitnih intervencija unutar zidina.

’Idu najdužim mogućim putem i tako već preko desetljeća’ kaže nam jedan sugrađanin pa, aludirajući kako je vozilu Hitne ulaz s Pila onemogućen zbog stupića i konopa koji reguliraju gužvu u zapadnim vratima od Grada, dodaje ‘ne mogu ući zbog prepreka na putu pa tko postavlja konopčiće neka ih lijepo digne jer oni su krivci za ovaj kazin!’

Gužva, konop, vrata?

Jesu li u pitanju konop i stupići čija je svrha izbjeći ‘čepove’ u prolazu, neminovna gužva kad u Grad krene nekoliko tisuća turista s kruzera ili pak širina vrata, pojasnio je Luka Lulić, ravnatelj Zavoda za hitnu medicinu Dubrovačko-neretvanske županije.

image

Luka Lulić, ravnatelj županijskog Zavoda za hitnu medicinu

Bozo Radic/Cropix

- Ući samim vozilom s Pila je teško, gotovo nemoguće. Velika bi bila manovra. Dimenzije vozila su takve da ne možete ući bez rizika da ćete udariti autom, a pogotovo ljeti kad su gužve i stave one paravane. Zato se ide na drugi prolaz, brže je, šire i jednostavnije za ući.

Ovisno o hitnosti intervencije, kaže Lulić, medicinski tim dođe vozilom na Pile i s nosilima prođe pješice na intervenciju. Za ljetnih gužvi problem im je doći u jezgru i s istočnog prilaza, jednosmjerna je cesta, stupići, nesavjesno parkiranje automobila...

- Grad, pogotovo jezgra je zadana, takvi su putevi. Susrećemo se s mnogim teškoćama. I s nekulturom vožnje, ogromnim brojem taksista ljeti, prometom autobusa, teško je i to je činjenica. Kad se nesavjesni vozač parkira malo komotnije, može se dogoditi da nemate dovoljnu širinu za nesmetan prolaz – kaže ravnatelj županijskog Zavoda o ‘preprekama’ na koje nailaze i kada u Grad žure preko Zlatnog potoka.

Šibenik već četiri godine ima medicinsko vozilo gabaritima prilagođeno za šibensku povijesnu jezgru. Iako je manje, medicinska oprema u njemu u potpunosti odgovara standardnom medicinskom vozilu za pružanje hitne medicinske pomoći. Bi li specijalizirano vozilo riješilo problem dubrovačke jezgre?

image

Hitna medicinska pomoć

 

Tonci Plazibat/Cropix

- Mi ne bismo imali ništa protiv ako bi nam netko osigurao sredstva. Mi za nevolju možemo ući kroz vrata od Pila, ovisi o procjeni je li zaista potrebno. A onda, ako i nabavite vozilo manjih dimenzija, dogodi se ‘čep’ od ljudi s kruzera, tako da ne znam bi li takvo vozilo riješilo prolazak kroz vrata. Ni komunalni redari ne mogu pomoći kad je u prolazu od vrata od Pila do Onofrijeve fontane tisuću ljudi, jako teško ih je razmaknuti u kratko vrijeme – kaže Lulić pa dodaje:

- Morate prilikom nabave vozila imati standarde. Ne bi mogli tražiti duplo uže vozilo jer ga ne bismo mogli registrirati kao medicinsko. Postoje minimalne dimenzije za smjestiti sve što treba. Nas jedino u Gradu ta širina vrata od Pila sputava, inače ulice su kakve jesu. Pune skalina, tu ne možete ništa. Kakvo god vozilo bilo, morate sve nosit’ na ruke. Dubrovnik je specifičan. Kad imate deset tisuća ljudi s kruzera kud god idete proći, ne mogu se ljudi ni maknuti niti vi možete napraviti koridor, to je zaista veliki problem. Ali uvijek se nekako snalazimo.

Na noge

Ističe kako u nekim situacijama pripomogne i Crveni križ, vatrogasci, Gorska služba.

- Možete naletit’ na čep a kad je tako netko već i pomogne, a onda naša ekipa s opremom pješice dođe do pacijenta. Nije to ništa novo i kad idete u neboder na deseti kat, ista je situacija – zaključuje Lulić.

Gradski kotar Grad već je tražio od nadležnih da se stvore preduvjeti da medicinsko vozilo ulazi u jezgru s Pila.

- Mi smo i kroz Plan upravljanja tražili da vozilo tuda ide. Tražili smo da u vrijeme kad u jezgru dolazi veliki broj turista vozilo Hitne stoji u Gradu kao neki oblik stacionara. Ali oni nemaju dovoljno ljudi za to. Nije nam jasno što je problem, ali zbog zagušenosti prometa oko Grada bilo bi bolje da Hitna ulazi s Pila. Nekoliko puta se, kažu sugrađani, dogodilo da je Hitna dolazila s Pila pa nam nije jasno zašto ne dolazi uvijek. Kako jednom može pa 10 ili 20 puta ne može?! - čudi se predsjednik GK Grad Marin Krstulović kojemu nije jasno zašto zimi kad pojam gužve, konopa i stupića ne postoji, Hitna ne ulazi u Grad preko Pila?

image

Marin Krstulović, predsjednik Gradskog kotara Grad

Tonći Plazibat/Cropix

Pitali smo gradsku upravu postoji li mogućnost da Hitna pomoć kod intervencije unutar zidina ulazi s Pila, znaju li što ih priječi u tome te jesu li pokušali pronaći rješenje problema.Također, zanimalo nas je bi li Grad bio voljan financirati prilagođeno medicinsko vozilo kojim bi se moglo nesmetano ulaziti unutar zidina najkraćim putem, a sve u svrhu spašavanja života. Evo odgovora:

- Grad Dubrovnik nije zaprimio nikakvu inicijativu nadležnog Zavoda za hitnu medicinu DNŽ. Ova gradska uprava, iako nenadležna za zdravstvo, vodi brigu o kvaliteti zdravstvene skrbi svojih sugrađana pružajući im u brojnim primjerima i nadstandardnu uslugu. Sukladno tome, ako bi se alternativni koridor preko Pila pokazao kao bolji i optimalan za pravovremene intervencije hitne pomoći unutar povijesne jezgre, Grad Dubrovnik zasigurno ne bi bio prepreka takvoj promjeni. Grad financira ljetnu ambulantu u povijesnoj jezgri i ambulantu na otoku Koločepu, za što na godišnjoj razini osigurava više od pola milijuna kuna, kao i projekt Gradskog društva Crvenog križa Dubrovnik – “Crveni križ u Gradu” u iznosu većem od milijun kuna godišnje. Sve to u velikoj mjeri povećava zdravstvenu sigurnost kako naših sugrađana tako i gostiju i skraćuje vrijeme pružanja hitne pomoći, što je važno poglavito u ljetnim mjesecima kada veći broj ljudi boravi i posjećuje povijesnu jezgru - kažu u gradskoj upravi.

U iščekivanju vozila

- Još ne postoje sredstva u EU fondovima namijenjena za nabavu medicinskih vozila. Da postoje, tu bismo prednjačili! Hrvatski zavod za hitnu medicinu trenutno razmatra da kreditom Svjetske banke ili nekako drugačije nabavi stotinjak vozila. S vozilima brojčano stojimo dobro, samo se u zadnje dvije godine zbog rata u Ukrajini a prije toga krize, dulje čeka od narudžbe do dolaska. Cijelu prošlu godinu nismo uspjeli dobiti dva vozila za koja je odrađena nabava još početkom prošle godine (jedno je financirala Županija, drugo iz decentraliziranih sredstava). Mislim da ćemo ih kroz iduća dva mjeseca uspjeti dobit i krenuti u nabavu još jednog – kaže ravnatelj Zavoda Luka Lulić pa dodaje:

- Da sad naručite novo medicinsko vozilo, kojemu je cijena narasla duplo u odnosu na prije dvije godine, isto kao i medicinskoj opremi, čekate ga minimalno godinu dana. I Županija i Dubrovnik zaslužuju puno bolja vozila, više opreme i reprezentativnije objekte. Ali što je tu je. Nadam se da ćemo uspjeti kroz EU fondove osigurati energetsku obnovu i uređenje našeg objekta na Medarevu. Natječaj je tu, mi se prijavljujemo, DUNEA ga odrađuje, sve je riješeno i nadam se pokretanju javne nabave za građevinske radove i sve što slijedi.

U Županiji je 30 medicinskih vozila, Hitna je ekipirana, liječnika je trenutno više nego je mjesta jer zastale su specijalizacije u RH. ‘Kad se otvore, pola liječnika nam ode’ pojašnjava Lulić.

02. svibanj 2024 06:05