
Dosta je bilo odugovlačenja, dogovorene rokove treba poštovati inače slijede penali, poruka je dubrovačke gradske uprave građevinskim tvrtkama koje po njezinu nalogu rade na javnim prometnim površinama, na trotoarima i kolnicima. S ciljem ubrzanja izvođenja radova, Grad Dubrovnik će ove godine prvi put razdvojiti javne nabave, i to za redovno i za pojačano održavanje nerazvrstanih cesta i javnih prometnih površina.
Cjenik prekoračenja
Ujedno najavljuju da će u nove ugovore uvesti strože penale, s ciljem ubrzanja izvođenja radova, kako bi se što manje ometao svakodnevni život grada. Otkrili su nam i uvjete po kojima bi se sankcioniralo ‘građevince’ koji prekorače uglavljene termine:
- Što se tiče prijedloga ugovora za redovno održavanje, ugovorna kazna za kašnjenje u izvođenju radova po pojedinom nalogu bit će 1 posto od vrijednosti radnog naloga, s time da iznos ne može prijeći 10 posto vrijednosti radova po radnom nalogu. U slučaju izrečenih pet kazni za iznos od 10 posto Grad će, kao naručitelj, moći raskinuti ugovor. Takav scenarij moguć je i u slučaju proteka roka kašnjenja duljeg od 30 dana od dana predviđenog za završetak radova – odgovaraju iz Grada Dubrovnika na naš upit o skorom uvođenju penalizacije. Novost je i tretman radova pojačanog održavanja, gdje će se u svakom pojedinačnom slučaju sklapati zasebni ugovori u kojima će se definirati ugovorne kazne. Na primjedbe dijela sugrađana da bi se dinamika radova na prometnicama i šetnicama mogla ubrzati, a kolone smanjiti ako bi se radovi umjesto u frekventnim jutarnjim satima obavljali u noćnim satima, iz gradske uprave poručuju:
- Što se tiče radova noću, to je svakako alternativa koja se razmatra upravo zbog toga što dnevni radovi generiraju gužve na prometnicama.
Noću i za praznik je skuplje
Takve uvjete, odnosno izvođenje radova u popodnevnim i kasnim večernjim satima, će trebati prethodno dogovoriti s izvođačima, ali i s dobavljačima materijala, odnosno opskrbljivačima asfaltom, koji će također morati promijeniti radno vrijeme i omogućiti dobavljanje asfalta u popodnevnim ili večernjim satima. Tu će dakle morati biti uključeno više faktora, ali vjerujemo da će se pronaći način za realizaciju – ističu iz Grada Dubrovnika.
Da bi za sve praktičnije bilo raditi kad padne mrak suglasna je i struka, na cestama bi kod rjeđeg prometa bilo manje nervoze, no noćni rad neminovno donosi i porast troška za izvoditelja. Predsjednik Strukovne grupe građevinara Županijske HGK Dubrovnik Tomislav Bačić upozorava:
- Cijena noćnih radova na prometnicama u startu je 50 posto skuplja, treba aktivirati asfaltnu bazu, organizirati betonaru, angažirati i platiti radnike... a ako se radi na blagdan ili državni praznik radovi poskupljuju najmanje 40 posto. A gdje su tek kišni dani? Kad je loše vrijeme, ništa se ne može raditi i kašnjenje je neminovno. U fazi raspisivanja natječaja trebalo bi angažirati stručne osobe koje se razumiju u proces odvijanja radova kako se ne bi događalo da, primjerice, netko potpiše ugovor uz rok izvedbe 5 dana, a da unaprijed zna kako je to nerealno kratak rok. Kod ugovaranja bi trebalo dogovoriti sve detalje oko izvedbe projekta, pa tako i navesti koliko svaki kišni dan produljuje rok dovršetka projekta – ističe Bačić.
Jesu li se kod privatnih investicija susretali sa slučajevima razvrgnuća ugovora ili naplate kašnjenja zbog prekoračenja ugovorenih rokova, pitali smo predsjednicu Županijske HGK Dubrovnik Nikolinu Trojić koja kaže:
- U Hrvatskoj gospodarskoj komori ne bavimo se građevinskim sporovima, već samo izračunavamo tzv. indeks promjene cijena građevinskih materijala i radova. To je kod nas praksa ako je primjerice došlo do zastoja radova zbog neisporuke ili kašnjenja s distribucijom materijala kao nedavno tijekom korone. Svako poskupljenje, naravno, mijenja prvotno dogovorenu cijenu iz ugovora i naš je izračun zapravo službena podloga za aneks ugovoru investitora i izvoditelja – objašnjava Trojić.