StoryEditorOCM
DubrovnikLIBERALIZACIJA

Hoće li Dubrovnik zimi ostati bez redovnih autobusnih linija do Splita i Zagreba zbog izmjena zakona?

Piše Silvia Rudinović
18. travnja 2023. - 20:08

Zakon o cestovnom prometu koji regulira autobusni prijevoz u Hrvatskoj, ugrožava redovne linije kojima je Dubrovnik čitavu kalendarsku godinu povezan sa Splitom i Zagrebom, upozoravaju iz Udruge hrvatskih autobusnih javno-linijskih prijevoznika (UHAJLP). Ne odnosi se to samo na Dubrovnik, ističu, nego sve manje sredine u Hrvatskoj. Hrvatski autobusni prijevoznici nezadovoljni su prijedlogom nove definicije kabotaže u međunarodnom prijevozu putnika.

- To znači da će linija koja, naprimjer, povezuje Munchen – Zagreb – Dubrovnik, s novim zakonom moći ukrcati putnike u Zagrebu za Dubrovnik. Njima to ne predstavlja dodatni trošak pa će moći spustiti cijene ispod one koju imaju prijevoznici koji voze samo liniju Zagreb-Dubrovnik. Putniku to djeluje dobro, no sve to vodi do druge posljedice ukoliko država ne osigura kontrolirane uvjete, a država ima mehanizme kojima to može spriječiti. Dakle, strani prijevoznik će voziti turiste, pokupit će i Dubrovčane, a linija koja redovno vozi na relaciji Zagreb-Dubrovnik ostaje bez putnika i u konačnici joj prijeti ukidanje – kaže Hrvoje Meštrović, predsjednik UHAJLP.

Dubrovnik će uvijek biti dobro povezan u srcu turističke sezone ili vikendima, kaže sugovornik. Međutim, u ovoj udruzi smatraju da bi nova definicija kabotaže u međunarodnom prijevozu putnika mogla dovesti do dampinških cijena te da se hrvatskim autobusnim prijevoznicima neće isplatiti održavati redovne linije čitavu godinu.

- Ovi izvana mogu voziti samo jedanput tjedno ili samo u vrijeme sezone, kako žele; nemaju obvezu svakodnevnog prijevoza putnika. Po našem zakonu, domaće linije moraju se održavati čitavo vrijeme, i kad nema dovoljno putnika. Ukoliko ne održavate liniju tri dana zaredom, gubite je. Dubrovnik ima alternativu – zračni prijevoz, ali ona je mnogima financijski nedostupna. Uostalom, nema uvijek mjesta ni u zrakoplovu. Makarska, naprimjer, nema alternativu javnom autobusnom prijevozu – navodi Meštrović.

Ističe kako tržište treba otvarati, ali po hrvatskim uvjetima tako da se prijevoznika obveže na prijevoz i izvan špice, i u nerentabilnim razdobljima, jer stanovnicima svih područja Hrvatske neophodan je redovan prijevoz, ne samo vikendom i za vrijeme turističke sezone.

Iz Dubrovnika i prema gradu prometuje pet hrvatskih prijevoznika (Samoborček, Čazmatrans, Promet Makarska, Arriva, Šabadin d.o.o.) te sedam međunarodnih prijevoznika (Božur, Jadran Ekspres, Hafet, Vector, Flix, Globtur, Centrotrans), navodi Nikša Grljević, glasnogovornik gradskog društva Libertas Dubrovnik. Karta u jednom smjeru kod jednog od ovih prijevoznika je 33.93 eura, dok je cijena povratne karte 50.43 eura.

07. svibanj 2024 10:48