StoryEditorOCM
DubrovnikMARINA FRAPA U GRUŽU |

FRANJO PAŠALIĆ Nismo nikog otpustili, u koroni smo čak i zapošljavali, izdržat ćemo svi zajedno

Piše Anđelka Kelava
10. kolovoza 2020. - 07:29
Kakva je dosadašnja sezona u Vašim marinama u Rogoznici i Dubrovniku?

U našoj marini Frapa u Rogoznici nije se ništa promijenilo. Imamo konstantno isti broj godišnjih vezova, ali nam je tranzit pao na 20 do 25 posto prošlogodišnjih uplova u marinu. Samim tim nam se smanjila i potrošnja u restoranima i hotelu. Ako do kraja godine budemo na 30 posto prošlogodišnjeg prometa, bit će to dobar rezultat. U Dubrovniku je sasvim drugačija situacija. Nažalost, tek prošle godine počeli smo nešto raditi i vrlo slabo smo popunjeni. Ovih dana imamo nešto malo povećanja, ali kao što vidite, tranzit je svugdje u padu. Nije baš sjajna situacija.

image
Marina Frapa Dubrovnik


S obzirom na pad prometa, jeste li morali davati otkaze djelatnicima?

Na sreću nismo nikoga otpustili, čak smo i zapošljavali nove djelatnike. Ipak moramo biti spremni i za ovo malo gostiju što imamo, bez obzira što radimo sa 30 posto u odnosu na prošlu godinu. Trenutačno u obje tvrtke u Rogoznici i Dubrovniku imamo oko 150 zaposlenih, od kojih je 30 sezonaca, a svi ostali su u stalnom radnom odnosu. Kada su u pitanju naši radnici, tu uvijek nastojimo biti korektni. Nikad ne bih sebi dopustio da ne bude tako. Premda nam ne trebaju novi djelatnici, zaposlili smo nešto sezonskih radnika, htjeli smo se pokazati u svjetlu u kakvom i želimo biti.

Hoćete li imati velikih financijskih gubitaka?

Sigurno, ali ćemo preživjeti. Nadamo se da neće biti strašan ovaj drugi val koronakrize koji se najavljuje. Ove godine ćemo se nekako snaći, ali ako bi sitaucija bila ovakva i dogodine, onda ćemo morati ići na smanjenje personala i svega ostalog.

Imate li već najava za sljedeću godinu?

U marinama ne možemo govoriti o najavama. Kalendarska godina počinje od 1. travnja ove do 31. ožujka sljedeće godine. U siječnju, veljači i ožujku brodovi koji su na godišnjem vezu mijenjaju marine i tu dolazi do turbulencija, do odlaska brodova. Imamo sreću da nam godišnje ode pedesetak brodova, a isto toliko ih dođe, tako da smo uvijek na istom broju godišnjih vezova. Ljudi jednostavno ostaju četiri ili pet godina, zasite se i mjenjaju marine. To je jednostavno tako kod nautičara i tako se to događa zadnjih 20 godina.

image
Franjo Pašalić s Antom Gotovinom


Odakle dolaze gosti u vašu marinu?

Struktura gostiju nam je europska. Dominantni su Nijemci i Austrijanci, a imamo i Engleza, Talijana, Šveđana, Norvežana....

Što jahtaše najviše privlači u Hrvatsku, gdje kod nas nalaze prednosti?

U marinama se osjećaju kao u oazama u kojima su zaštićeni od koronavirusa. Prednost nam je u ovom slučaju nenapučenost i nerazvijenost, a što je za nas kao zemlju pogubno. Njima bi najviše odgovaralo da Rogoznica uvijek ostane selo. Nautičari bi bili puno sretniji da u Dubrovnik nema puno gostiju da oni mogu sami uživati u miru. Uglavnom im je Hrvatska oaza sigurnosti i mira.

Na snazi su posebne epidemiološke mjere, je li vam problem u takvim uvjetima organizirati život u marini?

Mi pratimo što nam preporučuju epidemiolozi mi se toga pridržavamo. Nije nam veliki problem sve to ispoštovati. Samo se nadamo da sve ovo neće potrajati. Nije lako ljudima nositi maske cijelo vrijeme. Kada gost dođe na našu recepciju mora staviti masku, ukoliko je nema mi mu je damo. Ljudi su došli tu na odmor i ne žele neka sputavanja. Ali takva je sada situacija pa se svi moramo pridržavati.

S obzirom na koronakrizu, ove se sezone puno očekuje od nautičkog turizma, može li on stvarno spasiti ovogodišnju sezonu?

Definitivno ne može. Tako nešto mogu reći ljudi koji sjede na položajima pa izjave neku glupost samo da bi opravdali svoje mjesto. Kod nas u Hrvatskoj je 80 posto jahti u charteru, a ima ih dosta koje se sidre po valama da ne bi plaćale vez. Nema kod nas puno ekstra bogataša, trenutačno je u Dubrovniku takvih desetak luksuznih jahti. Država bi trebala dosta toga u ovom biznisu regulirati u konzultaciji s ljudima poput mene koji se bave tim poslom. Kod nas je situacija takva da oni gore u svojim uredima čitaju u novinama što je netko izjavio pa na osnovu toga kroje zakone i sve ostalo. Tako je to u Hrvatskoj.

image
Arhiv Dubrovačkog vijesnika


Ne kočim ja izgradnju Lapadske obale, nego neznalice i manipulatore
Od prvog dana otkako sam dobio koncesiju, tražio sam od tadašnjeg gradonačelnika da se paralelno radi i Lapadska obala. Tada su već naši projektanti utvrdili da se s novom cestom Lapadske obale ušlo u obuhvat naše koncesije za oko 750 četvornih metara. I tada smo obavijestili nadležne u gradu da se nekako riješi taj problem.

I nama je bilo u interesu da se čim prije u predloženom profilu cesta izgradi. Ali ni nakon više naših dopisa nitko nije
reagirao. Čudno? Vidjevši da nikog to nije interesiralo, ja sam se na vlastitu štetu, odmakao od postojećeg našeg plana, ostavivši prostor za izgradnju Lapadske ceste.

I da se ovo zna, tada kad smo predlagali da se paralelno izgradi cesta sa već postojećom radnom mehanizacijom koju smo mi koristili, Grad je mogao sigurno uštedjeti milijun eura. Ali to nikog nije bilo briga. Mi smo i danas za što bržu izgradnju i obnovu Lapadske obale, jer je to i u našem interesu radi poslovanja. Kao što je to u interesu svih stanovnika na tom dijelu Lapadske obale, a tako i Yacht kluba Orsan.

Koliko ja znam, do danas nitko s nama nije stupio u kontakt radi rješavanja tog problema, nego čujem sa strane da nas se želi zaobići. Ima puno nestručnih ljudi u državnim i gradskim ustanovama koji ne samo da ne znaju posao, nego ni ne čitaju dopise nadležnih ministarstava.

Kad smo primjerice vidjeli da i u novom sastavu u gradu nema ni znanja a ni sluha za nas, uputili smo dopis nadležnom Ministarstvu mora. Ministarstvo je Gradu dopisom naznačilo koje korake treba poduzeti kako bi se riješio taj problem. I do danas NIŠTA???

Izmjena koncesije je dug put i procedura koju na kraju Vlada mora odobriti, naravno, kada se i ako se koncesionar prethodno suglasi. Ne znam što se još čeka, valjda netko misli da se može na silu već dodijeljena koncesije oduzeti. I još nešto, zamislite paradoksa, moj projektant zabunom je na ulazu u Marinu izašao izvan koncesije 30 četvornih metara po dužini ulaza radi postavljanja četiri šahta za vodu i odvodnju.

Već smo sve dovršili i tek tada primijetili da smo izašli izvan koncesije. Tražili smo od Grada suglasnost za tih 30 četvornih metara koje bi kasnije mogli zajednički riješiti, kada bude rekonstrukcija Lapadske obale. No, gospoda iz Grada nisu izdala suglasnost pa sam morao sve srušiti i vratiti u granice naše koncesije.
Samo zbog toga mi je propala cijela 2018. godina poslovanja. Žalosno, ali istinito! Koga briga za punjenje državnog proračuna? I sad ti isti misle da mogu po svome. Meni ovo ništa nije jasno! Ili sam lud ili živimo u zemlji punoj manipulatora i neznalica! A čujem po gradu priču da Pašalić koči izgradnju Lapadske obale?!

Toliko zasad. Imam ja još puno toga za reći ali ostavimo to za neki drugi put. Nažalost, ovo je Hrvatska stvarnost koju proživljavaju svi investitori, a napose povratnici koji su za vrijeme rata cilj imali pomoć u izgradnji naše domovine Hrvatske.
25. travanj 2024 23:28