StoryEditorOCM
DubrovnikSLIJEDITI PARIZ ILI NE?

Evo što Dubrovčani misle o skupljem parkingu i dodatnim gradskim nametima za SUV automobile

Piše Ahmet Kalajdžić
13. veljače 2024. - 07:31

Vlasnici SUV-vozila (Sports Utility Vehicles, odnosno sportskih terenskih vozila) uskoro će u glavnom gradu Francuske plaćati osjetno skuplju cijenu za parkiranje, kao i pristojbe kod izračuna kojih će se u obzir uzimati veličina, težina i motor vozila.

Trend prodaje širom svijeta ukazuje kako je sve više takvih, po pravilu znatno skupljih vozila nego su tzv. standardna vozila. Na poticaj gradonačelnice Anne Hidalgo o poskupljenju su, na referendumu upriličenom prve nedjelje u veljači, većinom glasova odlučili građani Pariza u kojem je broj SUV-vozila u posljednje četiri godine porastao za čak 60 posto. Iako SUV-vozila čine tek 15 posto od ukupno 1,15 milijuna osobnih vozila u 11 milijuna stanovnika velikom širem gradskom području Pariza, udjel im nezaustavljivo raste i zbog prevelike težine (veće od 1,8 tona) te posljedično većeg opterećenja i habanja kolnika, znatno većeg ispuštanja u atmosferu čađi i ugljičnog dioksida, većeg zauzimanja parking prostora te veće opasnosti po pješake i opasnijih posljedica sudara u kojim sudjeluju takvi automobili, Parižani su odlučili uvesti skuplji parking i dažbine.

Nisu nam poznati usporedni dubrovački podaci o broju i udjelu SUV-vozila, ali je činjenica kako sve više sugrađana posjeduje takve automobile te da sve više gostiju tijekom turističke sezone stiže upravo s tom vrstom vozila. Sve to dostatan je povod za anketu među sugrađanima koje smo pitali jesu li i oni za skuplji parking za takva vozila te što misle kakav bi bio ishod sličnog referenduma u Dubrovniku.

image

Miho Popović, umirovljenik

Ahmet Kalajdžić/

Miho Popović, umirovljenik:- Apsolutno sam za to da vlasnici skupljih i vozila koja više zagađuju plaćaju skuplji parking. To su skupa vozila koja zauzimaju više mjesta i znatno više zagađuju. Istina, puno je manje SUV-vozila nego običnih, ali ako bi došlo do referenduma po pravilu ”50 posto plus 1 glas”, mislim da bi ideja prošla. To je i inače problem standarda za parkiranje i upravo stoga u Dubrovniku imamo znatan broj malih smart-vozila koja malo troše i zauzimaju manje parking prostora.

image

Željan Matić, službenik

Ahmet Kalajdžić/

Željan Matić, službenik:- osobno mislim da u našem gradu mogući referendum na tu temu ne bi prošao jer skuplja vozila već plaćaju i skuplje osiguranje, tehnički pregled i sve ostalo. Stoga zašto ih dodatno opteretiti? Vozači sad imaju ne samo javnu garažu nego i dva nova velika parkinga kojima je uveliko riješen problem pakiranja, tako da mislim kako je to dosta i ne bih podržao dodatne namete. Također, mislim da referendum sigurno ne bi pošao!

image

Stankjo Ivanković, slikar

Ahmet Kalajdžić/

Stanko Ivanković, slikar:- Potpuno sam suglasan s francuskom idejom i mislim da bi je bilo još bolje primijeniti u turističkom Dubrovniku s kronično malo parkirnga. Kako od svog vozila u ovim uvjetima nisam imao koristi, riješio sam ga se te po kiši, buri i svim metgeo-uvjetima koristim motor. Volio bih voziti i bicikl, ali ovdje apsolutno nemamo uvjete za to. SUV-vozila su zapravo mali kamioni, nešto kao TAM-ići. Naši su ljudi toliko zaljubljeni u svoja vozila da su spremni žrtvovati i dio svojeg osobnog komoda samo da imaju automobil, makar i veličine autobusa. Neke obitelji imaju i po tri ili četiri automobila, ali sam uvjeren kako je u gradu dovoljno suvremenih ljudi koji razumiju prometnu i situaciju s parkiranjem te su voljni primjeniti francusko rješenje.

image

Tonći Čizmić, inženjer elektronike

Ahmet Kalajdžić/

Tonći Čizmić, inženjer elektronike:- Točno je da takva, vrlo skupa vozila, imaju veće emisije ispušnih plinova i stoga njihovi vlasnici trebaju plaćati skuplji parking i lokalni prirez. To bi na te vlasnike vozila posredno utjecalo na način da bi se okrenuli električnim vozilima, bilo elektroskuterima ili automobilima. Ako bi Dubrovnik odlučio referendumom preispitati stav većine sugrađana, mislim da bi tad većina slično razmišljala te bi referendum prošao. Zašto bi turistički, prometno opterećeni Dubrovnik bio izuzetak? Ipak, ne znam koliko posto bi trebalo iznositi poskupljenje.

image

Anton Puljizević, zaštitar

Ahmet Kalajdžić/

Anton Puljizević, zaštitar:- Već 14 godina vozim SUV-automobil i protiv sam te ideje jer mislim da mi već skuplje i sve ostalo plaćamo (osiguranje, cestarinu...). Vlasnici SUV-ova su još u manjini, ali svugdje u svijetu, pa i u nas SUV je trend, tako da i mi kupujemo ono što nam marketing i proizvođači nude. Moj SUV-automobil je dužine 4,30 metara i tvrdim da to nije veliki auto! Težak jest, ali ima motor kao ostala vozila i ništa više ne zagađuje okoliš niti je veća opasnost za pješake. Na mogućem referendumu vjerujem da bi građani odbili poskupljenje parkinga.

26. travanj 2024 05:24