StoryEditorOCM
Dubrovnikshopping manija

Dubrovčani o blagdanskoj spenzi: ‘Trpeza će biti upola slabija nego lani! Ne raste potrošnja zato što mi kupujemo više, nego zato što je sve duplo skuplje!’

Piše Ahmet Kalajdžić
24. prosinca 2022. - 07:19

Je li ove godine Dubrovčane uoči božićnih blagdana mimoišla potrošačka groznica ili smo se nakon dvije godine korona pustoši bacili ko ludi na kupovinu i nadoknađujemo zaostatke?

Sugrađani različito reagiraju i, naravno, troše prema mogućnostima, često i iznad njih. Supružnici Tanja i Miroslav Lušić, inače umirovljeni ugostitelji, nakon punih 50 godina rada vratili su se doma iz Australije. Podrijetlom su Splićani a sad žive u Lapadu. Miroslav priča:

image

Supružnici Tanja i Miroslav Lušić

Ahmet Kalajdžić

-Sin me zafrknuo jer se nije doselio u Split nego u Dubrovnik i tu dobio dvoje djece pa smo i mi došli čuvati ih! Radije bih u Split, ali je umirovljenicima bolje tamo gdje je manja gužva. Iskreno, ne razmišljam hoće li blagdanska trpeza biti slabija nego lani. Ali, dobro pogledam cijene, iako mi je kvaliteta važnija i odlučujuća! Eto, teletina je samo desetak kuna skuplja, ali je bakalar krešio 50 do 80 kuna! No, tako je u cijelom svijetu! Istina je, imamo inozemnu mirovinu, ali su i australske mirovine male. Uz to, australski dolar je bio jači od 5 a sad je 4,6 kuna i time smo dodatno izgubili. Ako inflacija nastavi, izgubit ćemo još više - negoduje povratnik iz Australije.

Što možeš s 400 eura?

Hotelijerska radnica Anita Mišeta kaže da je spenzu platila oko 400 kuna:

image

Hotelijerska radnica Anita Mišeta

Ahmet Kalajdžić

- Ovo isto lani ne bih platila upola, ali bih potrošila tek malo jače od 200 kuna! Mnogi će imati oskudnije blagdanske trpeze i zapasti u turobno raspoloženje jer su cijene hrane postale katastrofa! Nažalost, neki nemaju ni za kruh. Kriza je u cijelom svijetu, a kod nas je blago rečeno: grubo! Najteže je umirovljenicima, mnogi nemaju ni 3.000 kuna mirovine. Ne znam kakav će im biti Božić? Bojim se da dosta svijeta neće imati meso na blagdanskom stolu - strahuje Anita.

Zabrinut je i umirovljeni vozač Libertas Ilija Bender koji tvrdi da će ovogodišnji blagdani sigurno biti 30 do 40 posto siromašniji nego lani:

image

Umirovljeni vozač Ilija Bender

Ahmet Kalajdžić

- Stari Rimljani su govorili da svaka ljubav ide iz stomka, što znači da ako nisi sit nisi ni zadovoljan! Iako moja supruga još radi, dobro promislimo prije nego bilo što kupimo! Priznajem da nismo nikad pretjerivali, možda tek s kolačima. Sad je sve skuplje, sve je to povezano: od korone do rata u Ukrajini i inflacije, do raspoloženja i ukupnog zadovoljstva! Mnogi kupuju samo najnužnije, ali kako god okrenemo, Schengen i uvođenje eura platit ćemo mi! Vjerujem u to jer naš standard nije takav da bi pratili Europu i bit će nam još teže jer smo siromašni! Mirovina od 3.000 kuna nije niti 400 eura, a koliko su samo režije skočile?- priča Ilija kojeg se kao vozača autobusa još uvijek sjećaju mnogi sugrađani.

Pamte Dubrovčani i vazda nasmiješenog, sad umirovljenog policajca Iva Perića koji je djeci razbijao strah od uniforme kojom su ih znali plašiti roditelji:

Danas ovaj umirovljenik iz “najbogatijeg hrvatskog grada” o blagdanskoj potrošnji govori:

image

Umirovljeni policajac Ivo Perić

Ahmet Kalajdžić

- Trpeza će biti upola slabija nego lani! Ponuda je ista ko lani, ali cijene su se udvostručile. Rekao bih da ove godine uoči blagdana nema onih nesnosnih gužvi, bit će da mnogi čekaju zadnji čas za kupovinu. Ili kalkuliraju da ulove sniženje, tko će ga znati? Svakako, malo bolje raspoloženje ne bi škodilo za Božić - misli Perić.

Blagajnica Marica Majić pak u trgovini svjedoči o novim navikama sugrađana i kaže:

- Svaki dan vidim naše sugrađane kad kupuju, trude se uskladiti potrebe i mogućnosti. Bez obzira na cijene, nekako još uvijek uspijevaju, pa tako i ja. Gužve nisu toliko velike ko ranijih godina, s jedne strane domaćice gledaju sve na vrijeme kupiti, a s druge se pitaju kako popuniti blagdansku košaricu uz postojeće cijene i male plaće? I moramo uvijek imati na umu: naravno da svi volimo imati bogatu trpezu, ali trebamo biti ljudi i podijeliti s onima koji nemaju - napominje Marica.

image

Trgovkinja Marica Majić

Ahmet Kalajdžić

Kao rijetko kad, dojam mnogih sugrađana je kako je ove godine izostalo blagdansko ludilo Nakon dvije godine s blagdanima u korona ozračjucorona-ozračju te očekivanja konačnog “potrošačkog booma”, zbog konteksta rata u Ukrajini, nabildanih cijena, inflacije i prijeteće recesije, prosinac 2022. nije se baš ‘proslavio’. Jer, gužvi u trgovinama i tržnim centrima skoro da i nema, kolica s blagdanskim potrepštinama nisu ni upola tako puna kao prethodnih godina, ali je iznos novca koje kupci moraju za blagdanske artikle izdvojiti veći za barem 20 posto. A i to samo u slučaju ako se kupuju nebrendirani i proizvodi s oznakom tržnih centara.

Iskustvo preživljavanja

Stručnjaci ističu da se prosinac u posljednjem desetljeću prometnuo s udarnom potrošnjom, većom nego što se bilježi tijekom srpnja i kolovoza, ma kako bila rekordna turistička sezona! Usporedbe radi, u ostalim se mjesecima prosječno troši 8 do 10 milijardi kuna, a u rekordnoj turističkoj sezoni u srpnju i kolovozu po 13 do 14 milijardi, dok se ove godine promet u prosincu očekuje u visini 17,5 milijardi kuna!

image

A što će tek biti kad za koji dan prijeđemo na euro?

Shutterstock

I premda se može očekivati da će se prigodno oglasiti ministar financija i reći da velika potrošnja ukazuje na to kako građani bolje žive a gospodarstvo je stabilno, treba ponoviti: ne kupujemo više nego je sve skuplje! Pri tom je razlika u vrijednosti artikala za blagdansku trpezu najbolji pokazatelj visine inflacije koju, posebno na jugu Hrvatske, nikako ne prate plaće, mirovine još manje.

I premda se uoči blagdana najviše kao darovi kupuju razne delicije, dječje igračke, kozmetika, knjige, odjeća, obuća i tehnika, dojam većine je kako na licima kupaca nema prepoznatljivog i svima razumljivog osjećaja zadovoljstva. Jer, nema opuštanja. Osobni ‘kalkulator’ ugrađen u svakom od nas podsjeća kako nas iza kantuna, već u siječnju čekaju nova iskušenja pukog preživljavanja.

image

Dekoracije koje mame na kupnju su tu, ali standard je slab

AFP

Sprema nam se mršavi siječanj

Statističari naglašavaju kako razlika vrijednosti potrošačke košarice u odnosu na prosinac 2021. iznosi 32 do 35 posto! Bez obzira kakve će nam, biti blagdanske trpeze, sigurno je tek da će na kraju festižanja, zbog ukupnog inkasa i rekordnog punjenja državnog proračuna u siječnju ruke zadovoljno trljati samo trgovci i Ministarstvo financija RH. Ali, stoga će se siječanj, vjerojatno, pamtiti kao potrošačka "rupa" i mjesec s vrlo lošim prometom.

08. studeni 2024 00:27