StoryEditorOCM
DubrovnikGrađani trećeg reda, Bogu iza nogu

Dubrovčane dere tko stigne: Provjerili smo koliko će vas stajati put do Zagreba zrakoplovom, osobnim vozilom i autobusom

Piše Gabrijela Bijelić
28. svibnja 2022. - 08:26

Dok čekaju otvorenje Pelješkog mosta i slušaju o problemima s pristupnim cestama, Dubrovčani iz dana u dan u praksi potvrđuju dobro znanu istinu – u turističkoj promidžbi Grad je broj jedan, a u prometnom smislu - Bogu iza nogu. Iz dubrovačke perspektive nedostižno izgleda već i Zagreb na kojega smo vezani zdravstvenim, poslovnim i fakultetskim obvezama.

Preskupi pregled

Primjer naše sugrađanke koja je zbog specijalističkog pregleda na jedan dan otputovala u zagrebačku kliniku i platila malo bogatstvo za povratnu kartu, čak 1455 kuna, i to u najpovoljnijoj tarifi, najbolje pokazuje u kakvom smo neravnopravnom položaju ako se moramo ili pak samo poželimo maknuti iz Grada i pritom uštedjeti na vremenu.

image

Flota nacionalnog prijevoznika Croatia Airlines vozi prema četiri cjenovna razreda

Damir Sencar/ AFP

Iz nacionalnog avioprijevoznika Croatia Airlines ne vide razloga za nezadovoljstvo Dubrovčana:

- Najniža cijena povratne zrakoplovne karte na liniji Dubrovnik – Zagreb iznosi 822 kune, a tarife u domaćem redovitom prometu nisu se mijenjale već dugi niz godina. U aktualnom redu letenja, koji je prilagođen potražnji za uslugama zračnog prijevoza, kompanija putnicima na domaćim letovima između Dubrovnika i Zagreba nudi cjenovnu politiku sukladnu kvaliteti usluge mrežnog prijevoznika. Putnicima su na raspolaganju karte u četiri cjenovna razreda – FlyEasy, FlyOpti i FlyFlexi za putovanja u ekonomskom razredu te FlyBizz za putovanja u poslovnom razredu. Cijena karata ovisi o trenutnoj raspoloživosti sjedala, odnosno o tome koji je cjenovni razred dostupan u trenutku rezervacije i kupnje karte – pojašnjava glasnogovornik Croatia Airlinesa Davor Janušić.

image

Flix bus je dobra alternativa za put do Zagreba, makar dulja

AFP

Napominje kako za jednosmjerni let do Zagreba, kao i za sve letove CA unutar Hrvatske, cijena zrakoplovne karte uključuje tarifu (prevozninu) te naknadu za osiguranje, što je prihod avioprijevoznika.

LjetI se leti gušće

- Na to se dodaje aerodromska pristojba (prihod zračne luke) te se zatim na sve navedeno obračunava PDV od 25 posto (prihod države – svi međunarodni letovi oslobođeni su plaćanja PDVa). Osim toga, u cijenu karte uračunava se i naknada Agencije za civilno zrakoplovstvo te eventualno naknada za izdavanje zrakoplovne karte - TSC (uvećana za PDV). Naime, za karte kupljene preko internetskih stranica Croatia Airlinesa TSC se ne naplaćuje. Svi navedeni parametri čine cijenu karte koju plaća putnik te je zbog toga, vrlo često, prihod avioprijevoznika od prodane karte manji u odnosu na sva navedena davanja, koja utječu na ukupnu cijenu karte – tumači glasnogovornik Janušić.

Dodaje kako nacionalni avioprijevoznik obavlja letove od općega javnog interesa na temelju ugovora s Vladom RH. Model PSO, koji u prijevodu znači obveza javnog prijevoza, određuje broj letova na pojedinim linijama, kvalitetu i financijske uvjete usluge, osiguravanje konekcija za nastavak putovanja i drugo.

- Napominjemo kako prema europskim pravilima nije riječ o subvencijama, već o pokrivanju ostvarene razlike između prihoda i troška na letovima koji se obavljaju prema PSO modelu. U ljetnom redu letenja kompanija na liniji Zagreb – Dubrovnik nudi od četiti do šest letova na dan, poručili su iz nacionalnog avioprijevoznika.

Gradske subvencije na čekanju

- Grad Dubrovnik je od početka uvođenja programa subvencija avio karata isplatio ukupno 11,5 milijuna kuna sugrađanima s ciljem smanjenja troškova prilikom putovanja na relaciji Dubrovnik-Zagreb i obratno. Tijekom korona krize ova mjera je ukinuta. U trenutku kada dođe do financijskog oporavka razmatrat ćemo ponovno uvođenje programa subvencija – istaknuli su iz gradske uprave.

Za podsjetiti je kako su građani Dubrovnika subvencije za zrakoplovne karte na relaciji Dubrovnik – Zagreb u pretpandemijskim godinama mogli ostvariti kroz projekt 'Zračni most' podnošenjem zahtjeva na formularu te priloženu kartu, boarding pass, OIB i osobnu iskaznicu uz potpis kako kartu nije kupila pravna osoba. Iznos subvencije iznosio je 125 kuna za jednosmjernu kartu, odnosno 250 kuna po povratnoj karti.

Bilo je i svojedobno govora o mogućnosti da Grad Dubrovnik zakupi određeni broj sjedala u floti CA za građane po povoljnijim cijenama, razgovaralo se o povlasticama za prometno izolirani Grad i u Banskim dvorima i u vodstvu kompanije, no Dubrovčani su ostali 'građani trećeg reda'.

Cjenik 'od do'

Povratna karta zrakoplovom

Odlazak i povratak u istom danu – cijena 1455 u najjeftinijoj FlyEasy tarifi, a 2267,50 kuna u poslovnoj klasi FlyBizz

Karta sa sedmodnevnim aranžamanom

Polazak 2. lipnja, povratak 9. lipnja – Flyeasy tarifa 1205 kuna, FlyBizz tarifa 1955 kuna

Rezervacija leta mjesec dana unaprijed

Polazak 26. lipnja dovratak 30. lipnja - 955 kuna u FlyEasy tarifi

****

Autobus u jednom smjeru

Samoborček 225 kuna (polazak iz Dubrovnika u 22 sata, dolazak u Zagreb 7 ujutro)

Flix bus 229 kuna (polazak iz Dubrovnika 12.30 sati, dolazak u Zagreb oko 22 sata)

379 kuna (polazak iz Dubrovnika u 8 sati, dolazak u Zagreb u 17.30 sati)

259 kuna (polazak iz Dubrovnika u 21 sat, dolazak u Zagreb u 7 sati)

****

Osobno vozilo do Zagreba i natrag

Cestarina - od Karamatića do Lučkog i obratno 2x 231 kuna – 462 kune

Potrošnja goriva (ovisno o tipu vozila) oko 8 litara na 100 kilometara – udaljenost u dva pravca je oko 1100 kilometara, ukupno 88 litara – po cijeni litre 13,84 kune ukupan iznos je 1217 kuna

TOTAL Cestarina 462 kuna + 1217 kuna gorivo = 1.680 kuna

Ako su u automobilu četiri osobe, trošak puta do metropole po glavi izađe podnošljivih 420 kuna

27. travanj 2024 01:39