StoryEditorOCM
DubrovnikBRUXELLES PREDLAŽE

Darije Vrankić i Denis Pavela prokomentirali su nove promjene kod vozačkih dozvola i nova pravila za mlade vozače

Piše Bruno Lucić
27. rujna 2023. - 07:32

Na pomolu su promjene oko vozačkih dozvola unutar Europske unije. Naime, predsjednica Odbora za promet i turizam pri Europskom parlamentu iz redova Zelenih, Karima Delli, predstavila je nacrt prijedloga kojim se želi revidirati pravila polaganja vozačkog ispita i izdavanja vozačkih dozvola. Predloženo je tako da se uvedu posebne vozačke dozvole za automobile teže od 1,8 tona, bila bi to kategorija B+, koja bi se mogla dobiti tek nakon dvije godine probnog roka za dozvolu B kategorije i nakon 21 godine starosti.

image

Pula, 220918.
Danas je na trgu Portarata u Puli odrzan projekt pod nazivom Sigurna vozacka dozvola kojoj je cilj osvjestavanje mladih o sigurnosti i prometu. Sigurna vozacka dozvola kroz zabavne sadrzaje zeli preventivno utjecati na buduce vozace, te ih educirati o odgovornoj voznji.
Foto: Marijana Banko/CROPIX

Marijana Banko/Cropix

Traži se i smanjenje brzine za vozače početnike na dionicama cesta gdje je ograničenje brzine veće ili jednako 90 kilometara na sat, a nacrtom bi se dalo mogućnost da države članice EU zabrane vozačima početnicima voziti noću.

Vlasnik i voditelj Autoškole Rally Darije Vrankić pozdravlja prijedloge iz Bruxellesa.

- Meni je prijedlog o posebnim vozačkim dozvolama odličan. Naime, nije isto voziti auto od 800, 900 ili 1000 i 1800 kilograma. Razlika je nebo i zemlja, to su jača, teža vozila koja se teže zaustavljaju i to je mladim vozačima najteže objasniti, a njima su dostupna na prvu i to je veliki problem. To me pozitivno iznenadilo jer nikad kod nas nisam čuo takav prijedlog. U većini zemalja se mladim vozačem smatra osoba do navršene 21 godine, a kod nas su stavili do 24, ističe sugovornik te dodaje:

- Najveća greška je to što je puno toga što se ticalo vozača početnika ukinuto a što je bilo u Zakonu o sigurnosti u prometu u nas. Rečeno je da je to ‘diskriminacija‘ mladih, ali vidimo svaki vikend što se događa na cestama. Nažalost, česti su smrtni slučajevi. Jedino što je ostalo jest to da mladi vozači ne smiju voziti pod utjecajem alkohola i droge, sva druga ograničenja su ukinuta. Prije nisu mogli voziti noću bez pratnje starije osobe od 23 do 5 sati, nisu smjeli voziti vozila jača od 80 kilovata, sva ograničenja su im za 10 bila manja – sve je to ukinuto. Ne vidim razlog za to, svaki put kad se dogodi nesreća s nekoliko mrtvih, krenu govoriti o tome, ali na tome, nažalost, stane. Prvenstveno pozdravljam prijedlog o zabrani vožnje početnicima noću jer se pokazalo da je najviše prometnih nesreća mladih noću, recimo, prilikom povratka s izlaska, komentira Vrankić ističući kako ove promjene ne donose neke značajne promjene za autoškole jer ne bi bilo dodatnih polaganja, nego bi se eventualno samo uvela ograničenja po godinama.

image

Darije Vrankić, vlasnik i voditelj Autoškole Rally

Božo Radić/Cropix

Denis Pavela iz Udruge Sigurnost u prometu podsjeća kako su prometne nesreće jedan od gorućih problema, ne samo Lijepe naše, nego i cijele Europske unije. Tako je Republika Hrvatska među najlošijim državama kad se govori o broju smrtnosti na cestama.

- Najviše boli što sve više mladih generacija gubi živote na našim cestama, a da smo kao društvo postali inertni na navedeno i ‘promatramo‘ poginule u nesrećama isključivo kao brojke. Uz to što imamo više izgubljenih mladih generacija, često dolazi do toga da mladi vozači ili žrtve prometnih nesreća koji oni uzrokuju postaju trajni invalidi, a koje posljedice osjeća i cijela obitelj koja mora do kraja života skrbiti o njima, dok se materijalne štete u takvim prometnim nesrećama mjere u milijunima! Stoga, podržavamo nacrt prijedloga koji je predložila predsjednica Odbora za promet i turizam pri Europskom parlamentu Karima Delli, kojim se želi revidirati pravilo polaganja vozačkog ispita i izdavanje vozačkih dozvola, a koji ima za cilj smanjenje broja smrtno stradalih osoba na našim cestama. Štoviše, 2019. godine ja osobno i Udruga Sigurnost u prometu smo predložili uvođenje stupnjevanja stjecanje vozačke dozvole koje čini nekoliko faza stjecanja vozačke dozvole: prijelazna ili privremena dozvola i tek tada konačna dozvola, navodi Pavela te dodaje:

image

Denis Pavela iz Udruge Sigurnost u prometu

Božo Radić/Cropix

- Naime, mladi vozači često iskazuju izazovno razmetanje hrabrošću i s obzirom na to da ne pokazuju strah od sankcija, pretpostavlja se da će ovom mjerom i s više nadzora kod mladih vozača izgraditi sigurniji stavovi i strahovi od trajnog gubitka konačne vozačke dozvole samim time i nedobivanja trajne vozačke dozvole. Pod institutom prijelazne ili privremene vozačke dozvole bi se smatralo da se mladom vozaču koji je stekao uvjete za upravljanje vozilom u prometu izda upravo vozačka dozvola pod nazivom prijelazna ili privremena vozačka dozvola. Prijelazna ili privremena vozačka dozvola se izdaje na rok od tri godine od vremena izdavanja! Mladi vozač kojemu je izdana prijelazna ili privremena vozačka dozvola koji u razdoblju od tri godine počini dva ili više težih prekršaja u cestovnom prometu za koje su propisane novčane kazne ili kazna zatvora ili zaštitna mjera, ista se poništava te se trajno isključuje iz prometa bez prava na izdavanje konačne vozačke dozvole. Mladi vozač kojemu je izdana prijelazna ili privremena vozačka dozvola koji u razdoblju od tri godine izazove prometnu nesreću sa smrtnim posljedicama (počinivši gore navedene prekršaje), trajno se isključuje iz prometa bez prava na izdavanje konačne vozačke dozvole, podcrtava Pavela.

Istovremeno, napominje kako bi trebalo napraviti ‘sitne‘ korekcije izmjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama.

image

Vozačka dozvola

Ilustracija

- Ono što je sigurno, navedenom izmjenom došlo bi do jedne velike ‘doza’ straha kod mladih vozača (od eventualnog gubitka privremene ili prijelazne vozačke dozvole te nemogućnosti izdavanja konačne vozačke dozvole) kojom bi se smanjio broj najtežih prometnih prekršaja počinjen od strane tih sudionika u prometu, samim time i događanja najtežih prometnih nesreća koji su uzrokovani od te skupine sudionika u prometu. Isto tako, ako se dogodi da mladi vozač i počini jedan od prekršaja u cestovnom prometu koji spada u skupinu gore navedenih prekršaja, sigurni smo da iz straha što posjeduje, kako sam naziv kaže, privremenu ili prijelaznu vozačku dozvolu, sigurno neće počiniti i drugi, upravo zato što bi to značilo gubitak iste i nemogućnost izdavanja konačne vozačke dozvole, pojašnjava Pavela te nastavlja:

image
Goran Mehkek/Cropix

- Kada govorimo o prijedlogu gospođe Delli koji se odnosi na zabranu vožnje noći mladim vozačima, smatramo da to ne bi dalo pozitivne rezultate, tim više što se statističko-analitički gledano većina prometnih nesreća ne događa u noćnim satima, a i sama odluka je ustavno diskutabilna. Smatramo da pozitivan učinak ne bi donijelo ni uvođenje posebne dozvole ‘B+‘ za automobile teže od 1,8 tona nakon 21 godine života jer ako je mladi vozač željan dokazivanja, pun adrenalina i ako je to sve popraćeno alkoholom i drugim opojnim sredstvima, on nije sposoban racionalno razmišljati o posljedicama vožnje pod takvim uvjetima  i njemu je svako vozilo, pa i najmanje težine, potencijalno ‘sredstvo za ubijanje u prometu‘, zaključuje Pavela. 

03. svibanj 2024 19:04