StoryEditorOCM
Turizam i gospodarstvoLJETO POČELO BEZ MEGAJAHTI PRED GRADOM

Ultrabogataši i njihove superjahte ove godine zaobilaze Jadran, ali su zato manja plovila rasprodana do kraja rujna

Piše Maja Rilović Koprivec
26. lipnja 2022. - 07:38

– Uspješne sezone za luksuzne megajahte na Jadranu kakve su bile 2020. i 2021., rekordne godine, neće se skoro ponoviti.  Kaže to Dorijan Dujmić iz tvrtke BWA Yachting, koja se bavi poslovima vezanim uz megajahte u Jadranu. Putem ove agencije u Jadran uplovljavaju neke od najvećih i najljepših svjetskih superjahti. Eclipse, megajahta Romana Abramoviča godinama je plovila  dubrovačkim akvatorijem u njihovoj organizaciji, a u nedostatku veza za tako velike jahte u Dubrovniku,  sidrila se u župskom zaljevu od svibnja do listopada. Uz Eclipse  tu su redovito bile i druge velike jahte čiji tjedni najmovi iznose milijune eura - Ulysses, Lady Jorgia, Clio, Moonrise, My Axioma, Tango, Flaying Fox, vrlo često usidrene istovremeno, pružajući spektakularan prizor na moru ispred Plata. Iako je već početak ljeta, megajahti u Dubrovniku gotovo da nema.

Strah od zapljena

Vlasnici superjahti, velikim dijelom ruski oligarsi sklonili su svoje jahte daleko od poreznika i carinskih uprava Europske unije u strahu od zapljene, nakon što je zbog rata u Ukrajini ruski kapital postao nepoželjan. 

 Jahta Tango, Viktora Vekselberga već je zaplijenjena je u Španjolskoj, a i hrvatske su vlasti  u Rijeci zaplijenile  jahtu Royal Romance u vlasništvu Viktora Medvedčuka, ukrajinskog političara i bliskog prijatelja Vladimira Putina.

image

Jahta Flying Fox u Gružu

Bozo Radic/Cropix

No rat u Ukrajini nije jedini razlog zbog kojega ove godine nema megajahti u Jadranu, odnosno zbog čega su prošle dvije sezone bile tako uspješne, pa uključeni u posao kažu da se neće lako ponoviti. Pandemija koronavirusa pokazala se naime, idealnom za Hrvatsku koja je iskoristila priliku i otvorila svoje more i turističko tržište za sve turiste i nautičare. Gosti iz SAD-a, pojedinih država Europe, te gosti iz Ukrajine i Rusije, koji drže najveći dio svjetskog tržišta megajahti nisu prošle dvije pandemijske godine  mogli putovati baš u svaku zemlju svijeta bez vize, no zato je naše more bilo otvoreno za njihove jahte, a bile su tu i izravne avionske veze. Hrvatska je iskoristila pandemiju da dođe u fokus svih koji žele putovati i ploviti, pa su se mnoge jahte s drugog kraja svijeta uputile prema Jadranu kako bi dočekale goste iz SAD-a, Rusije i Ukrajine bez poteškoća s vizama.

– Sezona za megajahte na Jadranu kakva je bila 2020. i 2021., rekordne godine, neće se skoro ponoviti, jer smo tada jedini dozvoljavali boravak državljanima trećih zemalja,  pa su tako morali  dolaziti u Hrvatsku što nas je razmazilo. Sada kada im svi dozvoljavaju ulazak, idu u njima draže destinacije, Kapri, Korziku, Sardiniju, jug Francuske, a Rusi su se povukli u Tursku. No neće i ova sezona biti bez superjahti, posao tek kreće  i ova će sezona biti negdje kakva je bila 2018. i 2019. godina – govori Dorijan Dujmić iz tvrtke BWA Yachting.

Pravi posao tek u srpnju

Da su vlasnici megajahti, uglavnom bogati ruski oligarsi koji se boje zapljena svojih plovila, pa  spašavaju što mogu i sklanjaju zrakoplove i jahte na sigurno, na  Maldive i Sejšele, jasno je i zaposlenima u Luci Gruž. Tamo su luksuzna plovila lani donosila i značajne prihode, gotovo jedine prihode u dvije sezone bez kruzera. Ove godine Dubrovnik će zabilježiti 350 ticanja kruzera, no velike jahte zasad  su još rijetkost.

- Lani kad nije bilo kruzera jahte su nam činile glavninu prometa, a već sada vidimo da ove  godine to neće biti tako. Najave dolazaka koje imamo za ovu sezonu daleko su od onih prošle godine. Zbog rat u Ukrajini, vidimo da i jahte koje su ovdje dolazile pod zastavama Velike Britanije ili  Paname, da su u stvari imale ruske vlasnike. Očito je da se boje zapljena, odakle god jahte dolazile. Drugo veliko tržište za megajahte je područje Bliskog Istoka, a za njih imamo najave za srce sezone. Lani smo  imali puno jahti već u svibnju i lipnju mjesecu, ali bit će i ove godine posla – govori Željko Raguž, direktor Luke Dubrovnik.

image

Jahte u Cavtatu

Tonci Plazibat/Cropix/Cropix

Nedostatak gostiju s ruskog i ukrajinskog tržišta, primjetan je u čarterima jahti većih od 30 metara, no ne i za manja plovila, govori Žarko Knego, direktor tvrtke Euromarine koja se bavi prodajom, servisom i najmom plovila.

Hrvatski nautički čarter  koji čini trećinu  svjetske flote za najam jedrilica i katamarana, ove godine očekuje ostvariti sezonu jadnaku lanjskoj.

 – Zbog situacije u Ukrajini i manje letova sezona je krenula nešto kasnije nego lani, no  kad je krenula u kasno proljeće, pa do kraja rujna gotovo da nema slobodnog broda za booking. Nema razloga zasad da sezona ne bude jednako dobra kao lanjska. Veliki je uzlet broja gostiju u nas s američkog tržišta, što je utjecaj izravne avionske linije za Dubrovnik. Na dubrovačkom području i dalje su nam najbrojiniji gosti  Englezi, Španjolci, Francuzi, Njemci, a  sjevernije uz obalu Austrijanci, Česi, Mađari – govori Žarko Knego.   

Povratak u luksuzne hotele

Što se tiče segmenta luksuznog turizma, manje posla ove sezone vide i u tvrtki Adriatic Concierge, koja također radi s gostima superjahti, no daleko od toga da posla nema, govori Iris Domazet, vlasnica i direktorica  Adriatic Concierge, čija tvrtka  posluje i u Crnoj Gori, te iznajmljuje luksuzne vile u cijeloj regiji  kroz Unique Adriatic Villas.

image

Jahta Eclipse pred Daksom

Bozo Radic/Cropix/Cropix

  – Gosti uvijek putuju, no onih superbogataša nema toliko kao prošle godine. Lani je bila 'ludnica' s Rusima jer bi zvali ujutro da dolaze navečer.  Rusi i Ukrajinci mogu naravno i sada putovati Hrvatskom, vize im se uredno izdaju, no manje ih je nego lani.  Prošle godine je u stvari bila prava navala jer se uveo izravan let za Dubrovnik, a Rusi i 2020. zbog pandemije nisu mogli uopće putovati, pa ni lani u pola zemalja Europe. Lani su imali ograničenja pri ulasku u zemlje gdje su inače putovali Italija, Francuska, Španjolska,  zbog čega su  'skrenuli' u Hrvatsku, a ove godine svi normalno izdaju turističke vize, unatoč ratu. Nitko ne drži nikakva ograničenja  niti vezano za COVID. Avioni i dalje uredno lete prema Europi preko Istanbula i Beograda – govori Iris Domazet, koja kaže kako se ova sezona i u ovom segmentu biti dobra naročito u srpnju i kolovozu.

-  Mogli bi reći da će sezona za nas biti mirnija jer sada gosti moraju sve najaviti i rezervirati ranije, pa nije tako napet ritam iz dana u dan kao lani. I dalje se jednako rezerviraju vile i hoteli. Ove se godine kvalitetniji hoteli traže više nego lani kada su se zbog COVID-a  i izolacije više tražile vile koje su izvan centra i privatnije. Situacija oko pandemije smirila, pa se bogatiji gosti vraćaju u luksuznije hotele – kaže vlasnica Adriatic Conciergea.  

image

Porto Montenegro

Tonci Plazibat/Cropix

Nema više bescarinskog goriva za jahte ni u Crnoj Gori

Vlasnici jahti i brodova i u Crnoj Gori više nemaju povlašteni status kada su u pitanju cijene goriva. Odlukom Vlade Crne Gore  početkom mjeseca  više nisu oslobođeni plaćanja poreza i trošarina kakvo su imali proteklih godina. U Crnogorskom udruženju poslodavaca i kompanijama koje opslužuju jahte smatraju da će povećanje cijena goriva za plovila nanijeti štetu crnogorskom turizmu, u Ministarstvu financija tvrde da je bescarinsko gorivo mjera koja je suprotna pravilima EU i prepreka za napredak u pregovaračkim poglavljima koja se odnose na carinsku i poreznu politiku.  

 

05. studeni 2024 05:26