StoryEditorOCM

U Hrvatskoj postoji dobna granica za vozače koji žele unajmiti rent-a car, ali za automobile koje dobiju druga je priča

Piše Maja Rilović Koprivec
27. lipnja 2024. - 07:30

Nemalo se iznenadio naš donedavni sugrađanin Shlomi Ranot kada je prije nekoliko tjedana rezervirao najam automobila putem međunarodne stranice Carjet kod  rent-a-car agencije koja posluje u dubrovačkoj zračnoj luci. Nažalost, nije na vrijeme pogledao ocjene koje su korisnici ostavili za ovu agenciju,  a koje su jako loše. Tako je platio automobil za 9 dana, obavio svu potrebnu administraciju, no kada je trebao preuzeti auto, agent mu je pokazao star, prljav i zapušten auto, koji je k tome odvozio preko 206.000 kilometara!

 Odbio je naravno preuzeti auto, no agencija nije imala drugi, noviji automobil. Tvrdili su kako je automobil potpuno tehnički ispravan iako je star. Naravno, otišao je pronaći drugi auto kod druge tvrtke, ovaj put je dobro pogledao ocjene drugih korisnika na Trip Advisoru.

No nije ovdje, kaže Ranot, poanta njegova osobna priča i problemi koje je imao s tom tvrtkom, već se iznenadio što u Hrvatskoj nema propisa koji bi ograničili starost vozila koja se iznajmljuju.   

 - Bio sam šokiran kada sam shvatio da ono što su tvrdili u toj agenciji  točno i da u Hrvatskoj nema propisa i minimalnih standarda za iznajmljivanje automobila. Praktično, tvrtka može nabaviti rabljene automobile, za nekoliko tisuća eura i poslati ih na ceste s vozačima koji ne poznaju ceste i ne poznaju konkretne automobile! To je recept za nesreće i gubitak života.

image

Ilustracija

/Shutterstock

Iznajmljivanje automobila u Hrvatskoj je veliki posao. Svaki dan se iznajmljuju tisuće automobila. Hrvatska kao država koja živi od turizma, mora jamčiti kvalitetu usluga koje pruža turistima – smatra Ranot. Dodaje kao u većini zemalja ne možete iznajmiti automobil koji je prošao određeni broj kilometara, u Izraelu je to 70.000, u nekim drugim zemljama i do 100.000 kilometara. -  Iznajmljivati automobile čija je kilometraža iznad 200.000 kilometara je ludost – kaže Shlomi Ranot.

U Hrvatskoj nema starosne granice za iznajmljivanje automobila i taksi vozila od 15. siječnja  2022. godine kada je stupila na snagu odluka Ustavnog suda koji je  ukinuo odredbe pravilnika kojima je bio uveden poseban kriterij starosti vozila za  dvije kategorije cestovnih prijevoznika putnika, taksiste i iznajmljivače vozila i vozača, a koje su bile pet, odnosno sedam godina. Ostavljeno je tada Ministarstvu prometa da naknadno nađe novo rješenje, odnosno odluci ministra treba li uvoditi ograničenja starosti vozila i s kojim brojem godina.

Sud je odlučio da  pravilo kako tehnički ispravno vozilo može u promet treba vrijediti i za taksi vozila, aute u najmu, kombije kao za sva druga auta.   Vlasnici rent a car agencija u Hrvatskoj su u obavezi, sukladno Zakonu o pružanju usluga u turizmu kojim je propisana obveza pružatelja usluga iznajmljivanja vozila da Ministarstvu turizma i sporta, dostaviti obavijest o početku poslovanja u upisnik.

 Sve ostalo trebalo bi regulirati propisi o sigurnosti na cestama, uvjeti osiguravajućih kuća, odnosno tržište usluga  i povjerenje korisnika u ostavljene recenzije korisnika.  Kada  je najam automobila u pitanju, dobna granica postavljena je za vozače rent a car vozila, koja uz minimalnih 18 u zadnje vrijeme ima i maksimalnu dobnu granicu za vozače koji mogu uzeti auto u najam, a koja je 80 godina, navode na Auto Europe.  Pravila najma automobila diljem svijeta vrlo često uključuju naknadu za vozače mlađe od 26 godina, ali i ograničen izbor automobila.  Većina tvrtki traži da vozači imaju barem 21 godinu te važeću vozačku dozvolu minimalno godinu do dvije.

Postoje li još neka druga ograničenja za rent a car automobile u Hrvatskoj i kakva je situacija u drugim zemljama EU, pitali smo u rent-a-car Koordinaciji HUP-a koja predstavlja i udružuje poduzetnike čija je osnovna djelatnost najam vozila ili rent-a-car.

image

Ilustracija

/Shutterstock

 Predsjednik Koordinacije Anton Krivak potvrđuje kako u Hrvatskoj ograničenje u starosti vozila koja se mogu davati u najam za sada ne postoji, kao niti unutar EU.

- Postoji Zakon koji kaže da vozilo koje se daje u najam mora biti tehnički ispravno, bez ograničenja starosti. Svi naši članovi, a vjerujemo i druge tvrtke koje se bave davanjem vozila u najam drže se tog Zakona i vozila koja idu u najam su sigurno tehnički ispravna. Danas svi pružatelji usluga, pogotovo ako rade širom svijeta veliku pozornost stavljaju na zadovoljstvo kupaca, te imaju posebne odjele koji mjere zadovoljstvo kupaca, a gdje je starost vozila jedan od glavnih faktora – navodi Krivak.

- Vodeće svjetske kompanije u svojim ugovorima o franšizi imaju posebno naznačenu maksimalnu starost vozila te maksimalni broj prijeđenih kilometara za vozila koja se daju u najam i svako kršenje tih odredbi ima za posljedicu ili plaćanje penala ili raskid ugovora o franšizi. Na svakoj tvrtki u Hrvatskoj koja se bavi davanjem vozila u najam za sada je samostalna odluka o starosti flote, te biranje smjera u kojem želi ići, te da li im je unutar toga važno zadovoljstvo kupaca i kako to utječe na budućnost tvrtke. Mi kao udruga potičemo naše članove da vozila koja se daju u najam budu što mlađa sa što manje prijeđenih kilometara – odgovara Krivak. Dodaje kako Koordinacija do sada nije primila prijedlog Pravilnika o ograničavanju starosti vozila za taxi i rent a car djelatnostima.

21. studeni 2024 00:00