Špica sezone je već iza nas; kako smo ušli u rujan, tako se i dojmovi već pomalo sliježu. Priča se o Europskom prvenstvu, Olimpijadi, previsokim cijenama, o kvaliteti smještaja, o samoj ponudi, ali konkretne brojke Porezne uprave govore jedno: financijski gledano, sezona 2024. je bolja od sezone 2023. za 11,5 %. Godišnji trend do kraja srpnja na razini države pokazuje rast dolazaka od 3,13 % i rast noćenja za 1,08 %.
Zašto se onda priča toliko o podbacivanju sezone ako su pozitivne brojke? Već u predsezoni Adriatic.hr je tvrdio sa sigurnošću da će sezona biti uspješna (što se i ostvarilo), ali bilo je „ali”. To „ali” je u biti ono oko čega se najviše sad raspravlja. Adriatic.hr brojke jasno govore: povećanje cijena i neusklađenost ponude s potražnjom dovodi do problema iznajmljivačima privatnog smještaja. Psihološka granica prihvatljivih cijena je probijena. Naravno, platit će gosti, ali će i kraće boraviti. To iznajmljivačima privatnog smještaja nije u interesu jer se stvaraju kalendarske rupe, a volumen troškova u vidu čišćenja se povećava.
Od 2019. godine, Eurostat bilježi rast cijena usluga smještaja od 59 %. Od prošle godine, Adriatic.hr primjećuje rast cijena od 12,60 %. Izazov je što u odnosu na prošlu godinu na razini države je sigurno 26.000 kreveta više, dok hotelski smještaj bilježi 2000 kreveta više. Nadodajmo na to da je prosječna cijena privatnog smještaja u rangu hotelskog smještaja. Primjećujete zašto je to izazov?
Kad sagledamo dublje priču za siječanj - srpanj, brojke nude dodatan uvid. Hoteli su ove godine imali 4,367,598 dolazaka, dok privatni smještaj bilježi 3,865,760 dolazaka. Zato su hoteli zabilježili samo 14,000,250 noćenja, a privatni smještaj 20,698,411 noćenja.
Hoteli su fleksibilni - lakše podnose „last minute” goste i kraće boravke. Prema trenutnim pokazateljima, dogodine će se smanjiti razlika između omjera dolazaka i noćenja. Hoće li to biti nauštrb privatnog smještaja, ovisi o cijenama i općenitim dolascima gostiju u Hrvatsku.
Kako je prodaja išla? Analizom povećanja cijena te broja prodanih dana, iznajmljivači koji su prosječno digli cijenu do 5,80 % su imali bolju prodaju za čak 16,15 % od onih koji su s cijenama išli više. Dapače, analizom provedenom na više od 15.000 smještajnih jedinica vidljivo je da iznajmljivači koji su dizali cijene iznad prosjeka imaju manje prodanih dana, a oni iznajmljivači kojima je cijena veća za 40 % od prosječne prodajne cijene nemaju zamjetan broj prodanih dana!
Zabrinjavajuće je zato pitanje luksuznih vila i kuća: tu su se cijene podizale čak više od 20 %. U mnogim člancima se već pričalo o praznim vilama, ali evo i konkretno: koristeći takozvanu „scraping” metodu, izvukli su se javno dostupni podaci kalendarskih termina na ostalim platformama, uključujući Booking.com. Samo u Istri i Dalmaciji vidljivo je oko 1000 praznih vila s gotovo 5000 praznih soba.
„Dok je fokus na same cijene i uspješnost sezone od izričite važnosti, isto tako treba pogledati kako ovo "brendira" hrvatski turizam te kako tržište diše. Ove cijene zahtijevaju puno bogatiju ponudu. Zadnjih godina gostima je najvažniji faktor ‘vrijednost za novac’, što nažalost mnogi više ne osjećaju da dobivaju kad je u pitanju privatni smještaj. Iskustva se dijele, mišljenja se formiraju, planovi za godišnji odmor na osnovi svega toga se mijenjaju… Znate kako to ide… Da bi se doskočilo tome, može se utjecati na samu kvalitetu smještaja i usluge često kroz minimalne investicije, što nam je drago da su Adriatic.hr iznajmljivači napravili kroz uređenje te modernizaciju. Iznajmljivači privatnog smještaja su realno poduzetnici, a svaki poduzetnik treba biti fleksibilan da bi ostao konkurentan”, rekao nam je Ian Paligorić, marketinški stručnjak u Adriatic.hr.
Jedan uvid koji su nam dodijelili kao primjer te fleksibilnosti: iznajmljivači koji su agenciji ustupili popust veći od 10 % su imali 15,76 % više zahtjeva i 26,19 % veću potvrdljivost po smještajnoj jedinici naspram onih koji nisu ustupili. Kažu, ti su ostali s većinski neprodanim danima. Pričamo o objektima koji su interno kategorizirani kao „slični” zbog mnogih faktora, među kojima se nalaze ovi: blizina plaže, obližnji dućani, cijene i parking.
Za kraj, pitali smo kako sam Adriatic.hr stoji? Brojke su jasne: prate godišnji trend u dolascima i noćenjima te i dalje ostaju vodeća turistička agencija s više od 13.000 jedinica u ponudi.
Ž
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....