Vremena slobodne prodaje voća, povrća i drugih delicija putem društvenih mreža odlaze u povijest. Poreznici su uvidjeli da se djelatnost započeta u pandemiji u protekle tri godine dobro razmahala i da online prodavače trebati provesti kroz ‘porezne knjige’. Vlasnik jednog konavoskog OPG-a svjestan je da se nije moglo dovijeka ovako, no ne smatra da je posrijedi neki veliki financijski udar na poljoprivrednike koji svježe proizvode oglašavaju putem virtualnih placa.
Nije neki teret
- Osobno nisam uključen u online prodaju, imam OPG koji proizvodi vino i uživo organiziram vinokušnje za skupine turista, no poznajem neke ljude koji su htjeli preko interneta prodavati rakiju! Ma ljudi moji, to je nemoguće, gdje su trošarine na alkohol, to je kontra svih propisa?! Treba znati mjeru. Svakako, rekao bih da to oporezivanje nije nikakvo iznenađenje niti represija, već samo uvođenje reda u prodaju. Ne bi bilo pošteno da oni koji prodaju na webu budu u prednosti u odnosu na ljude koji svako jutro putuju i donose robu na pravu placu, plaćaju placarinu i stoje na suncu satima – kaže nam sugovornik koji iz razgovoru s kolegama iz ruralnih domaćinstava zna više o ‘pravilima ponašanja’.
- Koliko mi je poznato, oporezivanju podliježu OPG-ovi koji godišnje prodaju proizvoda u vrijednosti 85 tisuća kuna u protuvrijednosti u eurima. Ostali su oslobođeni nameta. Rekao bih da ovima što se više bave prodajom to nije neko posebno opterećenje. Ako već koristiš društvene mreže za oglašavanje proizvoda i tako se ustvari besplatno reklamiraš, normalno je da će te i državna tijela primijetiti – veli naš sugovornik i otkriva kako porezna davanja za ovu vrstu usluge nisu pretjerana:
- Sve ovisi o količini proizvedene robe, imate li doprinose za mirovinsko, koliko zapošljavate. Svakako, plaća se neki umjereni godišnji paušal, mislim da ne premašuje tristotinjak eura – govori nam konavoski OPG-ovac i otkriva kako su poreznici na jugu blaži u postupanju nego u unutrašnjosti zemlje gdje zbog ekstenzivnije poljoprivrede više robe cirkulira na webu.
Zelene tržnice nikako nisu specifikum za dubrovačko područje, od 2020. traje ekspanzija diljem Lijepe naše, a zahvaljujući dostavi voća i povrća na kućna vrata pojedine su otvorene Facebook grupe u kratkom roku stekle i desetke tisuća poklonika. No, sa svakom novom inicijativom javlja se i rizik od zlouporabe pa su se tako na online tržište uvalili i prekupci koji bi navodno domaće proizvode, od jaja preko sira i patata, jeftino kupovali u velikim trgovačkim centrima, pa prodavali barem dvostruko kao vlastite prehrambene artikle a da polja nisu ni vidjeli.
Tržnice na malo
Kako je regulirana djelatnost online prodaje poljoprivrednih proizvoda, postoje li porezni razredi i koji su kriteriji oporezivanja virtualnih zelenih tržnica, raspitali smo se u središtu Porezne uprave. Kažu kako su obveznici fiskalizacije prema Zakonu o fiskalizaciji u prometu gotovinom fizičke osobe obveznici poreza na dohodak od samostalne djelatnosti te pravne i fizičke osobe obveznici poreza na dobit za sve djelatnosti koje obavljaju.
Od obveze fiskalizacije izuzeta je tek prodaja vlastitih poljoprivrednih proizvoda proizvedenih na vlastitom obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu izravno krajnjem potrošaču u proizvodnim objektima seljačkih ili obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava te prodaja vlastitih poljoprivrednih proizvoda na štandovima i klupama na tržnicama na malo, na štandovima i klupama izvan tržnica na malo i otvorenim prostorima. Uz određene iznimke, za sve proizvode i usluge koje se naplaćuju gotovinom, obveznik fiskalizacije mora izdati fiskalizirani račun.
- Registrirana djelatnost za prodaju roba putem interneta, registrirana pod šifrom 47,91 - trgovina na malo preko pošte ili interneta web shopovi, smatraju se obveznicima fiskalizacije ako se isporučeno dobro plaća gotovinom.
S obzirom na navedeno, prodaja poljoprivrednih proizvoda ili ostalih proizvoda putem internet trgovine ne podliježe izuzeću od obveze provedbe postupka fiskalizacije izdavanja računa. Sukladno tome obveznici fiskalizacije, ako prodaju vlastite poljoprivredne proizvode ili druge proizvode putem Internet trgovine, moraju fiskalizirati račune, jasni su ‘poreznici’.