Jeste li građanin koji iznajmljuje jednu sobu u svom kućanstvu, ili vlasnik lanca hotela ili obrta, za dubrovačku Čistoću i Zakon o gospodarenju otpadom ste isti i jednaka su vaša prava i obveze kada je u pitanju odvoz komunalnog otpada.
Iznajmljivači nisu kućanstva i oni će ubuduće u Dubrovniku plaćati više za odvoz otpada nego drugi građani. Potvrdio je to na nedavnoj sjednici Gradskog vijeća i direktor Čistoće Marko Iveković.
Odlukom o načinu pružanja javne usluge sakupljanja komunalnog otpada na području Grada Dubrovnika cijena obvezne minimalne javne usluge za korisnika kategorije kućanstvo s PDV-om iznosi 61 kunu mjesečno.
Cijena obvezne minimalne javne usluge za korisnika koji nije kućanstvo 135,60 kuna mjesečno – dakle za iznajmljivače i tvrtke više nego duplo. Na tu cijenu plaćat će se još i odvoz miješanog komunalnog otpada po volumenu, odnosno po litri odloženog otpada, odnosno broju otvaranja kontejnera s otpadomjerima koje ima namjeru postaviti dubrovačka Čistoća.
Međutim, to nije sve. Iznajmljivači neće više moći koristiti prednosti više usluga koje po Zakonu pripadaju u cijenu za kućanstva.
Na primjer, iznajmljivači više nemaju pravo na besplatan odvoz glomaznog otpada, a niti na besplatno odlaganje razdvojenog otpada u reciklažna dvorišta!
„Osoba koja upravlja reciklažnim dvorištem može zaprimati i otpad koji nije nastao u kućanstvu ako osoba koja predaje otpad snosi sve troškove gospodarenja tim otpadom“, stoji u Zakonu.
Prevedeno, to znači da ako npr. iznajmljivač želi poštovati gradske odluke i Čistoćin cjenik, a treba baciti plastični kadin koji ne stane u žuti kontejner, nema to pravo napraviti besplatno u reciklažnom dvorištu jer nije kućanstvo, nego ima platiti troškove zbrinjavanja – još jednom.
Je li to sve tako i znači li to da za iznajmljivače unatoč poskupljenju nema više ni tih osnovnih usluga Čistoće, pitali smo u Čistoći, no odgovora unatoč obećanju nema. Ima tu još zamki koje diktira Zakon o gospodarenju otpadom po kojemu iznajmljivači više nisu kućanstva, pa niti imaju popust na odvoz otpada.
Tko će to kontrolirati?
Slavica Grkeš koja se po ovom pitanju jedina javila za raspravu u Gradskom vijeću i dobila isti odgovor – „iznajmljivači po zakonu nisu kućanstva“, kaže nam kako bez obzira na cijenu odvoza otpada pa i visinu poreza i turističkih pristojbi većim problemom smatra provedbu ovih odluka na terenu.
– Nas je u gradu 40 tisuća, a u sezoni nas je duplo više i tko će to kontrolirati? Gosti po apartmanima znaju ostaviti svašta pa ne znam kako će se to rješavati. Odgovorili su mi da krajnji korisnik sve mora rješavati, a meni kao tvrtki koja se bavi održavanjem apartmana to je užasno zahtjevno. Morat ćemo zapošljavati više ljudi. Na primjer, u nekim zgradama imamo četiri apartmana, a dva različita vlasnika, što znači dvije kartice za čistačice, a da ne govorim gdje se kante za razdvajanje otpada uopće mogu postaviti u malim apartmanima unutar Grada? Uglavnom poruka je, snađite se! A na pitanje kako ćemo to rješavati s gostima, dobila sam odgovor - Turistička zajednica. Kakve oni imaju veze s gostima do dan danas nisam otkrila. Jedino možemo čekati da sve počne pa ćemo se usput prilagođavati – kaže Slavica Grkeš o novoj odluci o odvozu otpada.
U provedenom javnom savjetovanju malo je koji dubrovački iznajmljivač dao primjedbu i prijedlog na ovakvu odluku. Samo šestoro građana u njoj sudjelovalo. Prema izviješću, oni su dali ukupno 13 mišljenja, pitanja, primjedbi i prijedloga - 6 ih se odnosilo na općenite primjedbe na sustav gospodarenja otpadom, 3 primjedbe nisu prihvaćene, 2 primjedbe su uvažene, 1 primjedba je djelomično, a jedna u cijelosti prihvaćena.
Samo je jedna građanka spomenula iznajmljivače pozivajući Čistoću da izrade uputstva za apartmane da bi svi gosti imali istu obavijest kako i kamo s otpadom jer inače će isti gomilati u apartmanima, ili ispred zgrada kao što je i sad česti slučaj. „Morate biti svjesni da će gosti gubiti kartice i kodove, oni su samo posjetitelji i stvorit će zavrzlame. Zato je bitno da postoji što više lokacija za odvojeno prikupljanje, pogotovo stakla i plastike.
A od veljače do kraja travnja, kao i tijekom listopada i studenog kada mnogi sugrađani čiste vrtove povećani broj spremnika za biootpad bi bio koristan na cijelom području grada. Tijekom godine različita je količina i vrste otpada te smatram da bi se i grad tome trebao prilagoditi spremnicima obzirom da raspolažemo s tako malo slobodnih prostora za postavu – napisala je sugrađanka.
Jesu li i svi u Gradu Dubrovniku, zaboravili na goste i iznajmljivače kada su dogovarali novu Odluku o komunalnom otpadu? Osim što im se odrezala veća cijena odvoza otpada premalo se o problemima otpada i iznajmljivača raspravljalo i na Gradskom vijeću. Kako to da se nijedan vijećnik nije zapitao kako će se riješiti pitanje odvoza otpada u gradu gdje je veći broj postelja u privatnom smještaju nego hotelskom? A k tome svi iznajmljivači plaćaju i paušal poreza po postelji i turističku pristojbu iz čijeg se nemalog dijela, dio novca izdvaja u gradski proračun da se, kako je propisao zakonodavac, „ista koriste isključivo za poboljšanje uvjeta boravka turista“, time i odvoz otpada. Tako ispada da nekućanstva dva puta plaćaju odvoz otpada.
Nejasno je i postoje li kriteriji za umanjenje cijene usluge koja obuhvaća nekućanstva čija je djelatnost sezonskog karaktera, a pojašnjenja iz Čistoće nema, pa se ne zna hoće li nekućanstva biti sezonska ili cijelu godinu.
Pitali smo i Gradsku upravu razmišlja li olakšati porezni pritisak na iznajmljivače obzirom na nove odluke o odvozu otpada, no ni oni nisu odgovorili.