S kime bolje popričati o stvarnoj turističkoj situaciji od nekoga tko je 'na prvoj liniji'? Jedan od takvih je dubrovački vodič, putopisac, volonter i avanturist, Ivan Vuković, Dubrovčanima poznatiji kao Vuka, jedan od najprepoznatljivijih dubrovačkih vodiča. Iza njega su nebrojene utakmice, godine rada i usavršavanja, iza njega su i brojne inovacije u vođenju, nebrojena putovanja po svijetu, pa je njegova točka gledišta stvarna da stvarnija ne može biti. Taman pred sezonu, nakon dvije pandemijske godine, zabrinjavajuće situacije u Ukrajini, o osjetljivosti turizma kao gospodarske grane i svih nas kao Europljana, pukotine su, kaže Vuka sve vidljivije. Iskrenost je njegova maksima, što su doznale i sve svjetske medijske kuće koje su ga ikad zvale za 'domaćina' u Gradu.
Počet ćemo s pitanjem čiji odgovor zanima baš svih - kakva će biti turistička sezona u Dubrovniku?
-Generalno sezona će, izgleda, biti solidna, što se mene tiče po pitanju bukinga koji su počeli još krajem prošle godine, a počeli su snažno. S druge strane, situacija u Ukrajini utječe na sve pa su se i rezervacije nekako smanjile, rekao bih da su ljubitelji putovanja malo oprezniji nego prije. Lani je srpanj bio sjajan, kad su uklonjene sve prepreke za putovanja, trajalo je do početka studenoga, iako u Dubrovniku sezona zapravo završava sa slijetanjem posljednjih aviona. Nadamo se da će ove godine sezona početi sad, već se to pokazuje. Lani smo imali problem kasnog ukidanja restrikcija pa su sve rezervacije bile 'last minute', zapravo ulstra last minute, što je za planiranje bio ogroman izazov. Već sad imam oko 200 potvrđenih rezervacija za ovu godinu, čini se da ću ipak biti dosta zaposlen cijele godine.
Koliko će situacija u Ukrajini imati negativan efekt na naš turizam?
-Lani smo imali dosta ruskih turista u gradu i čak mi je nekoliko kolega reklo da je njihov lanjski dolazak koliko-toliko spasio sezonu. Dosta Rusa ali i Ukrajinaca bili su gosti visoke platežne moći, odsijedali su u nekima od najekskluzivnijih vila u regiji tako da - točno, predviđam da će situacija u Ukrajini imati utjecaja na naš turizam, a vidjet ćemo koliko.
Imaš jednu od rijetkih firmi u Gradu koja u plaćanja prihvaća kriptovalutu, plaćaju li zaista ljudi u Bitcoinu?
-Počeo sam s prihvaćanjem kriptovalute zajedno s vinskim barom D'Vino prije dvije godine. Udružili smo se i odlučili uvesti nešto novo u turizmu, a u neku ruku publicitet koji smo dobili od cijele cyber zajednice pomogla je promovirati i nas i Dubrovnik kao digitalnu destinaciju. Dosta digitalnih nomada nam se obratilo s interesom za cijelu stvar. Moraš stalno smišljati neke nove ideje i kreativna rješenja, ne smiješ stajati na mjestu u ovom poslu. Zapravo, puno ljudi ne zna što će s kunama nakon što odu iz Hrvatske, tako smo i došli na ideju.
Iduće godine Hrvatska uvodi Euro, što misliš, hoće li to biti napredak ili nazadovanje u tvom poslu?
-Bez sumnje, uvođenje Eura bit će strašan poticaj hrvatskom turizmu. Problem koji imamo s kunama sad jest taj da turisti ne znaju što će s njima kad se vrate doma, s eurom će biti puno jednostavnije, a vjerojatno će više i trošiti. Bit će jednostavnije putovati kroz Europu. Imao sam u prošlosti puno situacija s pitanjem, osobito kod Amerikanaca koji znaju da je Hrvatska dio EU, pa su pretpostavili da imamo i euro. Promijenili bi dolare u eure doma, i kad bi stigli ovdje, opet eure u kune, naravno, uz gubitak, kako to već ide. Ti konfuzni i skupi dani uskoro će biti stvar prošlosti, a tu je i psihološko pitanje valute, 100 eura je otprilike 750 kuna, novčanica se čini manje i lakše je razumjeti novac. Kad sam putovao Azijom sa svim mogućim valutama koje tamo imaju uvijek sam bio svjestan toga da moram mijenjati novce i naravno plaćati takse iako sam pokušavao ostati na minimumu.
Koji su najnoviji trendovi u turizmu? Što si sve vidio na putovanjima?
-Male grupe, putnici koji idu samostalno po cijelom svijetu tehnološki visoko obrazovani i opremljeni. Zapravo, nisu turisti, nego zaista putnici. Neovisni putnici su u velikom porastu kao i digitalni nomadi koji rade iz bilo kojeg kutka svijeta. Zasigurno je pandemija imala ogroman utjecaj na to gdje, kad i zašto ljudi putuju, i ti se trendovi nastavljaju. Na mojim putovanjima vidio sam da mnogi putnici sad sve organiziraju sami, od privatnog smještaja do rent-a-car izleta. Neovisna, personalizirana i slobodna putovanja, to su tri ključne riječi. Možete vidjeti na aerodromima diljem svijeta da su putnici danas više skloni prikupljanju momenata, uspomena i skloniji živjeti u tom momentu.
Misliš da su dani masovnog turizma i kruz turizma na zalazu?
-Dubrovnik je svakako stigmatiziran s kruzerskim turizmom. Vjerovali ili ne, prije dvije godine, na prvom udaru pandemije i grad je bio prazan, znao sam čuti da je Dubrovnik još uvijek prekrcan turistima s kruzera! U stvarnosti, u 2020. nismo imali nijedan kruzer, ali jednom kad vam zalijepe tu etiketu, teško je se riješiti. Od 2015. kad je kruz turizam eksplodirao bili smo na naslovnicama od CNN-a do BBC-a koje su vrištale kako Dubrovnik tone pod najezdom kruzera. Ljudi čitaju i dobro se sjećaju svega. Da bismo preokrenuli taj negativni publicitet trebat će nam jako dugo vremena, morate non stop komunicirati prema vani da je broj kruzera drastično opao, da nisu više tolike gužve, da je to dugoročni plan... Nažalost, takve vijesti nisu za sočne naslovnice. Pretpostavljam da će se te brojke srezati na pola, što je zapravo jedino dobro i održivo, i za turiste i za Grad.
Vidiš li pad interesa za ture Igre prijestolja nakon završetka serije?
-Prije par godina sam bio na Novom Zelandu, završili su snimati Gospodara prstenova i Hobita prije 15 godina, ali interes za taj dio njihovog turizma je još uvijek nevjerojatan. Dakle, dok god ljudi govore i spominju Igru prijestolja, bit će interesa. HBO je brendirao Dubrovnik kao King's Landing, i taj je brend obišao globus deset puta više nego smo zamišljali, pa evo, lani, u onakvom turizmu, opet sam imao više upita za GOT ture nego za klasične povijesne gradske ture ili bilo kakve druge. Filmski setovi su dobar biznis u turizmu. Vjerojatno bismo mogli učiniti puno više po pitanju promocije Grada kroz film i serije, samo od PDV-a na memorabilije, ture i karte bio bi ogroman buster hrvatskom gospodarstvu, da ne spominjemo mogućnost zapošljavanja. Kako se reče, trend ti je frend.
Što dubrovačkom turizmu treba da bi išao naprijed? Imali smo dvije godine za resetiranje, u kojem smjeru krenuti?
-Kvaliteta i sadržaj. To je slogan Disneyjevog biznisa i trebali bismo usvojiti taj mentalitet. Voditi društvene mreže, slušati mlade ljude, dozvoljavati start upovima da prodišu i cvjetaju. Kreativnost, kreativnost i kreativnost. Nedavno sam vidio sjajan primjer svega navedenoga na Farskim otocima. Tijekom lockdowna dijelili su go-pro kamere ljudima i molili ih da snimaju dok se penju, voze bicikle, kampiraju, što god. Kad su namontirali sva ova videa napravili su nevjerojatnu kampanju na društvenim mrežama tipa upoznaj lokalne ljude, idi van utabanih staza, vrati se prirodi... Ovo je prelijepa, prelijepa zemlja i kao takva se mora i predstaviti. Ovdje nam ne treba filter. Pričajte priču. Turizam je dojam, iskustvo i prava priča. Informirajte turiste o stvarnoj i aktualnoj situaciji i budite aktivni.