StoryEditorOCM
Turizam i gospodarstvoU SRCU KOLOVOZA |

‘CVJETA‘ DUBROVAČKI PRIVATNI SMJEŠTAJ: Duplo bolja sezona od prošle!

Piše Kristina Filičić
18. kolovoza 2021. - 07:29

Popunjenost apartmana je iznimna zadnjih mjesec dana, traži se krevet više.' Idemo u smjeru duplo bolje sezone od prošle, i po prihodima i po noćenjima', smatra Nino Dubretić, predsjednik Zajednice obiteljskog smještaja HGK, regije Dalmacija – Dubrovnik. Dodao je kako je 'u nekim situacijama i cijena u ovoj ludnici bila bolja od 2019.'. Budući da su neke hotelske kuće ostale zatvorene, dio hotelskih gostiju prebacio se na privatni smještaj, a bili su spremni apartmane platiti i skuplje.

- Prosječna rezervacija Grada Dubrovnika je 2019. bila 100 eura, a ove godine je negdje 80-ak, znači 20 posto niža. Tko je bio strpljiv sa cijenom i u ovih 20 dana najveće potražnje bio prazan a kvalitetan, mogao je slobodno dizati cijene. Smještaj se prodavao i po duplo većoj cijeni. To su iznimke ali tržište je to moglo progutat. Većina je radila na način idemo napunit i nije mu smetala 20 posto niža cijena nego 2019., ali ako je netko bio slobodan od primjerice 5. do 10. kolovoza mogao je s cijenom radit što god je htio, sve bi prošlo – dočarava situaciju na tržištu suvlasnik agencije za privatni smještaj Direct Booker. Rezervacije za rujan ne izostaju, cijela Zapadna Europa i Amerika i dalje bukira pa vjeruje u dobre rezutate podsezone. Smatra kako je stanje s brojem smještajnih kapaciteta slično ili isto kao 2019., a onih koji su se povukli iz posla, bilo zbog straha od korone ili prelaska na dugoročni najam, neznatan je broj.

Medijski prostor u posljednje vrijeme 'pune' priče nezadovoljnih gostiju otkazanim apartmanima zbog puknutih cijevi, smrtnog slučaja u obitelji iznajmljivača, zaraženih u apartmanu... koji bi kasnije shvatili kako su vlasnici apartman u to vrijeme ipak napunili ali gostima koji su platili znatno više. Dubretić komentira kako su takvi slučajevi iznimka. Spominje problem overbookinga s kojim se agencije susreću, ali razlog tome nije u cijeni već neodgovornosti iznajmljivača.

image
Tonci Plazibat/Cropix

- Primjerice, iznajmljivač s nama radi, nisu mu stizale rezervacije u podsezoni i useli mu sin u apartman, a nama nije zatvorio prodaju. Dođe nam rezervacija za sutra, gost dolazi na deset dana u srcu kolovoza, a ovaj kaže 'pa nisam znao, meni sad tu netko živi'. I onda smo mi ti koji su napravili overbooking jer nam vlasnik nije javio promjenu i onda se snalazi, krpi situaciju – kaže Dubretić pa dodaje kako je ove godine bilo jako puno overbookinga.

- Slali smo više puta da ažuriraju podatke da budu spremni na last minut doslovno 'gost stiže za sat vremena' ali ljudi ne obadaju, preskoče mail i naprave nam overbooking. Ili se dogodi da proda svojim kanalom a nama nije zatvorio naš kalendar i mrtvo hladno ti kaže 'prebacite rezervaciju'. Bilo je neodgovornih i neorganiziranih ljudi uvijek i bit će. 

Slaže se kako to nije dobra poruka ni prema gostu ni prema destinaciji. Može li agencija penalizirati nesavjesne iznajmljivače, kaže, ove su godine prvi put uveli to pravilo u iznosu od 200 kuna, no naplata obično završi samo na upozorenju.

Slavica Grkeš, vlasnica agecije Dominium Travel također spominje overbooking koji se uvijek događao ali tu su pravila jasna, u tom slučaju agencija mora gostu naći zamjenski smještaj iste ili veće kategorije. Pojedinačni slučajevi koji su punili medijske stupce vjerojatnije je da su nastali tako gdje je gost direktno rezervirao smještaj kod privatnog iznajmljivača. Dogodilo im se, kaže, dva puta da su im se za pomoć obratili gosti koji su imali neugodno iskustvo otkazivanja smještaja ali ne kod iznajmljivača s kojima agencija surađuje, i tražili pomoć u pronalasku smještaja.

- Zato postoje agencije jer ako se to dogodi, postoje zakonski okviri koje mi svi moramo ispoštovati. Ako je netko rezervirao direktno iznajmljivača, taj iznajmljivač može napravit što hoće. Ali ako ide preko booking.com ukoliko iznajmljivač gostu otkaže smještaj mora mu naći smještaj iste ili veće kategorije u tom periodu. Inače će booking.com to napraviti, a razliku novca naplatiti iznajmljivaču. Ako je jedini Rixos slobodan, ide se tamo – pojašnjava Grkeš i dodaje kako bi neodgovornim pojedincima zakonski trebalo stati u kraj, oduzeti im dozvolu za rad.

image
Tonci Plazibat/Cropix

Ističe kako je 'last minute' sveprisutan, smještaj se rezervira danas za danas i danas za sutra.

- Dogodio nam se bum 20 dana što nikoga neće izvući, a boom se događa u jednoj Istri već tri mjeseca. Cijela Dalmacija je već bila puna prije nego se dogodilo nama da nemamo slobodnih kreveta i opet smo zadnji – kaže Grkeš pa će kako je tek 6. kolovoza nestalo soba, a 'već sutra ima dosta slobodnog smještaja'.

- Cijene su bile u startu smanjene i samo za rupe, ono što je ostalo po jednu ili dvije noći, dizalo se cijene negdje 50 do 100 posto. To se i prije radilo. Pratimo tržište i po tome radimo cijene. Jedno noćenje je ionako uvijek bilo 20, 30 posto skuplje. Ako je nešto bilo 80 eura sad taj isti ako je jednu noć prazan uspijemo prodat i do 240 eura. Ali to je bilo ovih zadnjih deset dana i toga više nema.

U privatnom smještaju najviše je Francuza, Amerikanaca i Nijemaca, Austrijanaca i Poljaka. Sramežljivo ulaze rezervacije Britanaca. Dosta apartmana je, smatra Grkeš, odjavilo dozvole, neki su iznajmili na dulje pa vjeruje kako je 20 posto apartmana manje u ponudi nego 2019. i trenutno su svi puni. A, valja uzeti u obzir, i kako nisu svi hoteli otvoreni.

Domaćin nije kriv!

- Nemamo ni jedan slučaj konkretne pritužbe ili sličnog osim jednog slučaja na Lastovu koji je vrlo brzo riješen – kaže direktor županijske Turističke zajednice Vladimir Bakić na pitanje imamo li na našem području gostiju koji su doživjeli neugodnosti otkazivanja apratmana. O lastovskom slučaju kaže:

- Jedna obitelj je rezervirala smještaj ali na vrijeme nisu uplatili i tu ne možemo kriviti domaćina. Okolnosti na tržištu od lani malo su razmazile klijente koji očekuju kako uobičajena pravila kod rezerviranja smještaja više ne vrijede. Prošle, a i ove godine pravilo fleksibilnosti je bilo naglašeno pa su gosti, pretpostavljam, mislili kako se neće suočiti s penalizacijom kakve su uobičajene. Na kraju je domaćin uz pomoć turističke zajednice riješio problem smještaja, dakle nisu prepušteni onome' spavajte ispod bora' – kaže Bakić. Dodaje kako ni aviokompanije više nisu toliko fleksibilne oko rezervacija kao ni drugi pružatelji usluga.

06. prosinac 2022 08:27