U Umjetničkoj galeriji Dubrovnik a na Međunarodni dan muzeja, otvorena je izložba akademskog kipara Josipa Ivanovića „Autići, 2012. - 2022.” Umjetnik se predstavlja djelima nastalim u razdoblju od 2012. do 2022., a riječ je o slikama rađenim tehnikom akrila na platnu, grafikama i drvenim skulpturama autića kao i njihovim 3D printevima. Inače, izložba je nastala u suradnji sa Sveučilištem u Mostaru.
Okupljene je pozdravio domaćin, ravnatelj Galerije, Tonko Smokvina.
- Izložba ciklusa na kojemu autor radi posljednjih deset godina a koji je započeo 2012., prvi put je predstavljen na izložbi u Zagrebu u Galeriji "Josip Račić", u izložbenom prostoru Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti koju je kurirao Milan Bešlić, a na kojoj su bile izložene grafike. Mogu reći da sam upoznat od samog početka, od samog nastanka ovog ciklusa. Sjećam se kako je autor, Josip Ivanović, sve posjetitelje upoznao kako je došlo do nastanka "Autića". Naime, kao student bilježio je svoje ideje u rokovnik te pretraživanjem arhivskog materijala, došlo je do same realizacije ciklusa na kojemu već predano radi čitavo desetljeće, ispričao je ravnatelj UGD.
Pomoćnik rektora za umjetnost Sveučilišta u Mostaru Stjepan Skoko otkrio je kako je impresioniran velebnim zdanjem Galerije te je umjetniku uputio najljepše želje.
- Neću govoriti kao likovni kritičar, nego kao ja: imam osjećaj kao da je Josip dočekao ljubav svojeg života. Tema je jednostavno pogođena, zaželio bih mu da punim plućima diše, grli i ljubi, poručio je Skoko.
Kustosica izložbe je kustosica Umjetničke galerije Dubrovnik, Andrea Batinić Ivanković.
- Živimo u jednom modernom i suvremenom društvu gdje prevladavaju moderni načini proizvodnje i samim tim život je predstavljen kao akumulacija niza prizora, sekvenci života, život je taj koji konstantno teče. Ivanovićeva akumulacija prizora autića u sebi objedinjuju i vrijeme i prostor te postaju, a i već jesu, simbol suvremene civilizacije i tog modernog načina života. Naime, središnji motiv Ivanovićeva slikarstva jest auto kao polazište za stvaranje jednog modula, jednog oblika suvremenog civilizacijskog društva. Autić kao vizualni znak možemo promatrati kao privid kretanja, privid gibanja ili čisto kao privid autića, ali Ivanović je započeo s tim jednostavnim oblikom autića. Uhvatio se jednog arhetipa, jasno vidimo konture autića i njegov predložak u grafikama koje je počeo izlagati prije desetak godina, ali danas nakon deset godina vidimo slike odnosno platna velikih dimenzija na kojima se zapravo gubi taj motiv autića. Isprepliću se tim gustim, vibrantnim linijama koje se međusobno križaju na tom jednom kolorističkom polju. Samim tim on taj realni momenat koji stvara akcentira bojom, a zanimljivo je da zapravo umnaža motive stvarajući redove i kolone koji simboliziraju gustoću prometa, kazala je kustosica izložbe dodavši:
- Likovno ishodište od kojeg Ivanović polazi je kiparstvo. Po vokaciji je kipar i za njega skulptura predstavlja jednu oznaku za unutarlikovno, sintaktičko i apstraktno organiziranje čvrstih statičnih modela. Radi s više medija, ne lišava se ni kiparstva ni slikarstva, za ovu izložbu stvorio je niz drvenih autića, isto tako i njihovih 3D-printeva i na taj način je htio prenijeti dvodimenzionalnost u treću dimenziju i dobivamo trodimenzionalnost. Autići su simbol modernističkog načina života koji živimo i na koji smo prisiljeni živjeti. Ivanović se uhvatio u koštac raditi s više medija i on nastavlja tu svoju misiju, pomiče granice svoje umjetničke osobnosti, istražuje vlastite poetike svog unutrašnjeg bića. Ovom izložbom dao je jedan obol svom stvaralaštvu zadnjih desetak godina, svoju umjetničku osobnost. On će nastaviti stvarati i razvijati se dalje u tom pogledu, uvjerena je Batinić Ivanković.
Autor teksta u katalogu je Milan Bešlić.
- Autići Josipa Ivanovića jesu oblik, jesu motiv, jesu poticaj. Vidio sam u Galeriji „Josipa Račića” likovna djela koja su oblikovana, konceptualno promišljena, slikarski obrađena, autora koji s tim sredstvima zna napraviti to što smo u 'Račića' čitali. Čitali smo visokoprofesionalno oblikovanje onoga što je nekad bio autić, čitali smo djelo Josipa Ivanovića. Minule su godine, imao sam radost kroz ovo desetljeće u nekoliko navrata pratiti kako se autić ili "Autići" pretvaraju u ciklus s potpisom Josipa Ivanovića i kako sve više pulsira likovna činjenica koja je postala metafora, koja je veliko, intrigantno, metaforičko slikarstvo puno simbolike, poetike i puno egzistencijalnih dvojbi koje sam motiv, rekao bih, tako proizvodi. Pitamo se o egzistencijalnim pitanjima: zašto je Ivanović uzeo baš motiv koji generira dinamiku, prolaznost, koji pita kako i u kojem kontekstu funkcionira odnos čovjeka i tog pomagala bez kojega naša civilizacija teško može funkcionirati? Problematizira li Ivanović ekološki, politički, socijalno, društveno, psihološki, emocionalno? Sva ta pitanja nameću se svakome onome tko hoće pročitati to djelo u njegovoj slojevitosti. Ono pak, što će svatko od nas čitajući Ivanovićeve nove radove moći čitati s višim ili s nižim slojevitostima, moći će najprije prepoznati pulsiranje likovnog djela, kultiviranu pismenost, opremljenost profesionalca koji je svoj motiv u minulom desetljeću pretvorio u intrigantnu metaforu koja je primarno likovnim jezikom izražena. Riječ je i o skulpturama koje s istim tim energetskim nabojima pulsiraju u svim smjerovima vladajući prostorom, tako je i u grafičkom crno-bijelom pulsiranju znao govoriti pokazujući da je znalac koji je svoju metaforu autića u sva tri diskursa uzvisio u likovne činjenice koje s radošću i poštovanjem prepušta vama večeras na čitanje, zaključio je Bešlić.
Na kraju je autor zahvalio svim okupljenima rekavši u šali da će ga oni koji nisu došli na otvaranje 'tek čuti', ali i svima koji su sudjelovali u realizaciji izložbe te svojim prijateljima iz Mostara.
Izložba ostaje otvorena do 3. srpnja.