StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetŠok u sandučiću

Žena iz Kaštela doživjela ‘strujni udar‘: HEP mi je ukrao 4000 kuna, ne mogu vjerovati što se događa!; Iz HEP-a joj poručili: Čvrsto se držimo propisa; Stručnjak tumači jesu li u pravu

Piše mirela goreta/sd
7. lipnja 2022. - 14:46

- Ispričat ću vam kako mi je HEP ukrao 4000 kuna. Još uvijek ne mogu vjerovati što mi se događa i spremna sam ići do kraja, na sud. Ne zato što mi je stalo do novca nego zato što me netko uporno pravi budalom - s tim je riječima na vrata naše redakcije pokucala 63-godišnja povratnica iz Amerike Ljiljana Martinović, s adresom u Kaštel Štafiliću u koji je doselila u veljači 2020, piše Slobodna Dalmacija.

Rođena Travničanka najprije je trbuhom za kruhom otišla u Njemačku gdje je živjela i radila deset godina nakon čega se preselila u američku saveznu državu Texas, u grad Forth Worth gdje je radila još dvadesetak godina.

U iščekivanju zaslužene mirovine s partnerom Rankom Žužom danas uživa u svom stanu u Kaštelima. Malo, kaže, osim u Ameriku i sada odu u njezinu BiH, malo skoknu kod rodbine u Zagreb, malo u Crnu Goru odakle je Ranko rodom. I sve je, priča, bilo u redu do 31. svibnja 2021. kada su ponovo otišli za Ameriku jer joj se preko oceana rodilo prvo unuče, pa je htjela biti uz sina i nevjestu i pomoći im oko bebe. Zatvorila je stan, ključeve, za ne daj Bože nevolje, ostavila predstavnici stanara i susjedi Senki Jakelić, a još jedne Kati Reloti koja joj je zalijevala cvijeće.

- U Hrvatskoj nisam bila devet mjeseci, sve do ove veljače. Svi moji susjedi u zgradi to mogu potvrditi. Znači nitko nije boravio u stanu. Čak i iz druge zgrade imam svjedoke da nismo bili tu. Prije nego sam krenula na put, stara mi je to navika, fotografirala sam brojilo i isto učinila po povratku u stan. Razlika u potrošnji bila je oko 500 kw jer je povremeno unutra ulazila gospođa Kata Relota koja ga je provjetravala i zalijevala cvijeće, a ostao je samo uključen hladnjak.

image
Privatni album
No, i prije nego sam se vratila iz Amerike stigao je obračun s ogromnim ratama struje. Senka mi je javila da mi je mjesečna rata izračunata na 650 kn. Rekla sam joj da nema problema i da to plaća računajući kako ću, kad se vratim, ionako biti u pretplati. Tako se, dok Ranko i ja još nismo bili tu, akumulirao novac na mom računu u HEP-u za nešto što se nije potrošilo - priča Ljiljana Martinović.

U Hrvatsku se vratila 21. veljače ove godine. I kad je HEP nedavno svima slao nove rate za struju, a njezine nisu došle, proradio joj je crv sumnje.

- Prošlo je tjedan, dva, tri..., svi u ulazu dobili su izračun novih rata osim nas. Ponovo pogledam u brojilo, kad ono okreće samo skupu tarifu. Nazvala sam distribuciju da provjere što se događa nakon čega su HEP-ovi djelatnici 23. ožujka došli i promijenili ga. Dobila sam potvrdu o izvršenim radnjama, zatečenom stanju i zamjeni plombe. I ja sam opet fotografirala zatečeno stanje, ali novi računi i dalje nikako nisu stizali.

Otišla sam u HEP, pitala što je s novim računima na što su mi rekli kako još nisu obračunali. Samo nama u ulazu... Slali su nas ovamo i onamo, od njihova ureda do ureda, ali novi obračun nigdje nismo uspjeli dobiti. Još su mi rekli da što se bojim kad sam u tolikoj pretplati, da idem kući i da će računi stići - prebirući po papirima u nevjerici priča Ljiljana Martinović. A onda je uslijedio šok. Stigao je obračun...

Novo brojilo

image
Joško Ponoš/Cropix
image
Privatni album

- Nisam mogla vjerovati svojim očima što su krivovorili. Oni su na, od njihovih djelatnika potvrđeno i zatečeno stanje, dodali još 3100 kw napisavši kako je mjerilo očitano 1. ožujka što je čista laž. Pa kako je 1. ožujka bilo 3000 kw više nego 23. ožujka kada su bili njihovi djelatnici kod nas i mijenjali brojilo?! Zapravo su samo, saznavši da je promijenjeno mjerilo, izračunali koliko je kw potrebno za 'pokrivanje' preplate na mom računu. Užas. Pa 3000 kw jedno domaćinstvo ne može potrošiti u godinu dana, a pogotovo ne u tako kratkom razdoblju i još u njemu nitko nije boravio.

Tražila sam nekoga od HEP-ovih šefova za razgovor, rekli su mi:”Ne može” i uputili me da zovem korisničku službu ili da napišem mail, a ukoliko to ne znam da nekoga nađem za pomoć. Čisto ponižavanje... Najgore od svega što u HEP-ovom odjelu za obračun nisu ni imali pojma da je zamijenjeno mjerilo, jer su to saznali od nas i reagirali, te nam poslali nove račune tek na naše obijanje njihovih vrata i molbe da nam ih pošalju.

Dakle, HEP-ovi terenci, koji su promijenili brojilo uopće nemaju komunikaciju s ovima, koji obračunavaju rate. A na dnu svakog maila adresiranog na gospođu Martinović stoji "srdačan pozdrav, HEP" bez ijednog imena i prezimena odgovorne osobe za napisani sadržaj, pa tako ni ne možete znati s kim komunicirate - govori Ljiljana Martinović. Nije joj, kaže, bilo druge nego krenuti pisati mailove... I slati dokumentaciju.

image
Privatni album
- Pisala sam im lijepim tonom, nisam se svađala. Ali samo su me 'skidali', po kratkom postupku. Prije bi došla do predsjednika države nego do nekoga iz HEP-a. Nažalost... Na kraju sam dobila i obrazloženje - ljutito će Ljiljana Martinović navodeći kako u njemu stoji da "nema nikakve zakonske osnove po kojoj se može procjenjivati potrošnja ovisno o tome koliko tko boravi u stanu".

"Neispravno brojilo nije ničija krivica i odgovornost, te su tom slučaju postupa prema članku 73. Općih uvjeta za korištenje mreže i opskrbu električnom energijom”, poručili su gospođi Martinović iz splitske Elektrodalmacije pozivajući se na stavak 2. članka 73. u kojemu stoji kako se "u slučaju neispravnog registriranja električne energije, ako se količina isporučene električne energije i snage ne može utvrditi na temelju registriranih podataka iz brojila, količina isporučene električne energije i snage određuje prema prvom dostupnom prethodnom odgovarajućem obračunskom razdoblju kada je registriranje bilo ispravno osim ako operator sustava na zahtjev korisnika mreže energije utvrdi da u razmatranom razdoblju, uslijed izmijenjenih okolnosti koje su utjecale na isporuku električne energije, nije primjereno procjenu temeljiti na prvom dostupnom prethodnom odgovarajućem obračunskom razdoblju kada je registriranje bilo ispravno”.

Uvidom u dosadašnje postupanje nadležnih u HEP-u razvidno je kako potonje nije uzeto u razmatranje u slučaju gospođe Martinović. Iz HEP-ove dalmatinske filijale poručili su joj kako se "čvrsto drže propisa", te da "očitanje koje je upisano na potvrdi, odnosno stanje skinutog brojila, u slučaju kvara nije relevantno za obračun".

"Nema nikakve zakonske osnove po kojoj možemo procjenjivati potrošnju ovisno o tome koliko tko boravi u stanu ili po bilo kojoj drugoj osnovi. Svako odstupanje procjene od gore navedenog članka značilo bi da ne radimo prema zakonu i propisu. Zato smatramo da vaš prigovor nije utemeljen i da smo sve korektno odradili", izričiti su u HEP-u.

Kakva prethodna potrošnja kad nismo ni bili tu?

- Nema što, vidjeli su da smo puno u preplati, u međuvremenu se promijenilo brojilo i kako bi, bez obzira što nismo bili u stanu, zadržali preplaćeni novac, odlučili su preplatu ‘pokriti’ adekvatnim brojem novootkrivenih kilovatsati i naštimati priču.

Sada smo dobili i nove rate od 450 kuna mjesečno. Pobogu, na osnovu koje prethodne potrošnje, a nas nije bilo tu. I sad ćemo nastaviti trpati novac HEP-u, koji nas je već opljačkao. Znači, kvaka je u činjenici da se non-stop, iz lažirane potrošnje, proizvoljno izvlače novi obračuni za iduća razdoblja. Pa ovo nema nigdje... Strašno - zgrožena je Ljiljana Martinović. 

'Sve na moju štetu'

"Javljam vam se opet u nadi za razumijevanjem s vaše strane. Kreirali ste (krivotvorili) račune tako što ste slobodno, sa svoje strane, donosili procjene na moju štetu. Kakve procjene ako je vaš službenik očitao stanje brojila?

Smatram da sam prevarena i molim vas još jednom (prije nego predam tužbu) da sagledate problem i odgovorite u najkraćem roku", napisala je, prilažući popratnu dokumentaciju, u svojemu ponovljenom dopisu gospođa Martinović nadležnima u HEP-u. No, još jednom je dobila odgovor kako je sve napravljeno po zakonu.

Stručnjak Nenad Kurtović: Razotkrili su se...

- Na osnovu uvida u dostavljene nam podatke, mogu zaključiti kako HEP pokušava prikriti o kojem se kvaru radi, odnosno, na kojem je dijelu mjernog uređaja bio kvar, te slijedom toga i primijeniti dio članka 73. Općih uvjeta koji se uopće i ne odnosi a vaš slučaj (stavak (2) članka 73.).

U jednoj su se rečenici doduše otkrili, i to u poruci koju su vam poslali 06. svibnja 2022. godine gdje kažu:"Dana 22. ožujka 2022. zamijenjeno je neispravno brojilo (bucalo tarife)". Isto tako u tablici 'Očitanja' daju netočne podatke da je brojilo moglo biti očitano u vrijednosti višoj od one koja se nalazila na brojilu (65270,40) kad je brojilo zamijenjeno (23. ožujka 2022.).

Iz navedenog je razvidno da je kvar bio na mjernom uređaju koji prebacuje tarife, a on ih ne može 'bucati', već davati ili ispravne ili neispravne upute brojilu za radnu energiju za razvrstavanje utrošene energije na razdoblje više i niže tarife tijekom dana. Ukratko, vaš utrošak energije na zamijenjenom brojilu bi trebao biti točan, znači 353 kWh i tu količinu kWh treba raspodijeliti na višu i nižu tarifu u skladu sa stavkom (3) članka 73. općih uvjeta.

Znači ne 'izmišljati' nove količine kWh, već onu registriranu na brojilu fakturirati prema točno utvrđenoj metodologiji u slučaju da uređaj za prebacivanje tarifa neispravno radi. Vi ste vaše obavili sa samom činjenicom da ste ih odmah izvijestili da uređaj neispravno radi", reagirao je na molbu za pomoć gospođe Martinović Nenad Kurtović, savjetnik za energiju u udruzi Splitski potrošač, kazavši joj i kako ju je HEP morao uputiti koja su njezina daljnja prava u slučaju da nije zadovoljna njihovim odgovorom (u skladu sa Zakonom o zaštiti potrošača (NN, br. 41/14., 110/15. i 14/19.).

To znači da Ljiljana Martinović može uputiti novi prigovor HEP-u i to Povjerenstvu za reklamaciju potrošača što je naša sugovornica i učinila.

HEP: Odgovorili smo gospođi

"Temeljem GDPR smjernica i odredbi energetskih zakona nismo u mogućnosti u medijima iznositi osobne podatke o konkretnom korisniku. Možemo potvrditi da su u slučaju koji navodite nadležne službe HEP ODS-a odgovorile na upite korisnika te mu dostavile tražene informacije.

Ukoliko korisnik nije zadovoljan očitovanjem na pisani prigovor može se obratiti Povjerenstvu za reklamacije potrošača HEP ODS-a", odgovorili su nam iz HEP-ove službe za odnose s javnošću na upit o slučaju gospođe Martinović i tako joj tek preko nas poručili koje korake može dalje poduzeti. 

16. studeni 2024 20:26