StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetgdje je tu vjera?

Za 13 žena ubijenih ove godine nije se molilo: ‘Ne možemo se vraćati u 19. stoljeće ako se katolički muškarci osjećaju nesigurno ili im je emancipacijom žena ugrožen identitet‘

Piše Marijana Cvrtila
7. prosinca 2022. - 10:25

Već smo duhovno zauzeli središnji prostor Hrvatske (Trg bana Jelačića) i ne da ga nećemo predati, nego ćemo duhovno osvajati cijelu Hrvatsku. Časna riječ.

Zajamčio je to u objavi na Facebooku čelnik udruge Vigilare Vice John Batarelo nakon što je u subotu skupina od 300-tinjak muškaraca na glavnome zagrebačkom Trgu bana Jelačića klečeći molila krunicu. Običaj je to koji su muževi iz katoličkih udruga "Muževni budite" i "Vitezovi bezgrešnog srca Marijina" uveli za svaku prvu subotu u mjesecu, objavila je Slobodna Dalmacija.

"Muška krunica" molila se u subotu i u Splitu na Peristilu. Klečanje i molitva kao javna manifestacija imaju, ako smo dobro shvatili, u osnovi istu svrhu – izmoliti od nebeskog autoriteta društvo i obitelj prema ‘aršinu‘ molitelja: prestanak predbračnih odnosa, prestanak pobačaja i otvorenost bračnih parova životu, ali i čednost u odijevanju i ponašanju (pretpostavljamo žena) kao i to da muškarci postanu duhovni autoriteti u obitelji.

Nema tu teologije...

Zasad o ovome nismo puno čuli od vodećih ljudi u Katoličkoj crkvi, ali komentara u javnosti – uglavnom negativnih - ali i onih neformalnih unutar same Crkve, je dosta. Neki od sugovornika unutar Katoličke crkve u neslužbenom su nam razgovoru otvoreno rekli kako na takve poruke "ideologizirane maskulizirane grupe" ne gledaju dobronamjerno te da se na ovaj način "bez imalo teologije ide na duboko profaniranje katoličkog nauka". Drugi smatraju kako im ne treba davati prenaglašeni publicitet. Uglavnom, u podijeljenom društvu komentari "za" ili "protiv" nisu nešto na što nismo navikli.

Vidjelo se to i u subotu kada je manja skupina "protuprosvjednika", predvođenih umjetnicom Arijanom Lekić Fridrih, performansom "Tiha misa" i 13 ruža na tlu trga podsjetilo na 13 žena žrtava femicida ove godine u Hrvatskoj. Za njih se nije molilo.

Ana Marija Raffai, mirovna aktivistkinja i katolička teologinja, kaže za naš list kako nije problem ako netko moli za ono što oslobađa, a ne zarobljava određenu traumu ili bol.

- Ako molitva oslobađa te dečke, neka se mole. Ali, ako molite za to da se vjerničke intencije preliju u pravila politike, ne vidim smisao. Živimo u društvu koje je pluralno, nisu svi u društvu katolici. Dostigli smo određene vrijednosti i jako je važno da ne stvaramo nekakvu "moralnu policiju". Vidimo da je ukidaju čak i u Iranu.

Ako se katolički muškarci osjećaju nesigurno ili da im emancipacijom žena ugrožen identitet, idemo zajedno vidjeti gdje je problem. Nema potrebe cijelo društvo vraćati u 19. stoljeće ili čak u rimsko doba kada su očevi i muževi bili gospodari žena – kaže katolička teologinja. Ističe i kako je ta molitva na otvorenom više doživljena kao "okupiranje prostora", a to nije u skladu s katoličkim naukom.

- Da ne spominjem rečenice iz Svetog pisma: "Kada molite, ne budite kao licemjeri. Vole moliti stojeći u sinagogama i na raskršćima da se pokažu ljudima. Ti, naprotiv, kada moliš uđi u svoju sobu, zatvori vrata".. Smisao naše vjere treba biti u tome da se šire ljepota i mudrost katoličkog nauka, a ne nameće nešto što, bojim se, neki od njih i ne razumiju – kaže Ana Marija Raffai.

Kako se molitelji nerijetko pozivaju na određene rečenice iz Biblije koje tumače sebi u prilog, ona podsjeća kako je Papinska biblijska komisija 1993. godine objavila dokument o Tumačenju Biblije u Crkvi, u kojemu, uz ostalo, stoji kako fundamentalističko čitanje Biblije, koje drži kako Bibliju treba tumačiti doslovno, nije primjereno Svetom pismu.

- Takvo doslovno tumačenje može biti intelektualno samoubojstvo – upozorava katolička teologinja.

- Koja su to prava njima oduzeta da moraju javno demonstrirati molitvu? Kada žene ili gay zajednica prosvjeduju, prosvjeduju zato što su im uskraćena ili im se oduzimaju određena prava. Ako želiš da se žene oblače na određeni način, ne znam što bi to trebalo značiti. Brani li tebi kao muškarcu netko da se oblačiš kako želiš?

Ili, ako želiš biti autoritet u obitelji - budi. Tko bi ti to drugi trebao dati, od koga točno tražiš to pravo? Tko te u tome diskriminira? Problem je što oni žele da se taj autoritet shvaća kako su oni zamislili, a to je da jedino oni znaju što je dobro, a što loše – ističe Ana Marija Raffai, dodajući kako se protivi takvom izokretanju metodologije civilnog društva koje se bori za ljudska prava.

Vjera uči da budemo bolji ljudi

Odnos molitelja prema ženama koje su žrtve nasilja, kaže, najbolje se vidio po tome što se ni u jednom trenutku u subotu nisu osvrnuli na žene koje su izvele performans "Tiha misa".

- Nemoj raditi svijet prema svojoj slici. Moliš li za to da budeš bolji muškarac, da ne tučeš ženu i djecu, klečiš li za to da prestane nasilje nad ženama? Katolička vjera sve nas uči da budemo bolji ljudi. Bez obzira što i među katoličkim vjernicima postoje razlike, svima nam je cilj raditi na dobrobiti društva – poručuje mirovna aktivistkinja i katolička teologinja Ana Marija Raffai.

Ivica Maštruko, sociolog religije i bivši veleposlanik pri Svetoj Stolici, "mušku krunicu" na javnim mjestima vidi kao pokušaj širenja određenih ideja i pasivno nametanje takvih stavova društvu u cijelosti, koje neće dobiti potporu ni u samoj Katoličkoj crkvi.

- Radi se o ciljevima jednog retrogradnog načina razmišljanja koje u suvremenom svijetu nije ni ozbiljno ni utjecajno. To su smiješna nastojanja grupe ljudi da pošto-poto budu prisutni i vidljivi u sredstvima javnog informiranja. Pojedini ciljevi koje zagovaraju nisu baš ni u skladu s kršćanskim uzusima, nego prije manifestacija određene propagande – zaključuje Maštruko.

15. studeni 2024 20:38