Nakon sedam godina analiza različitih rješenja, promišljanja, izrada studija i osiguranja potrebnih sredstava jučer je konačno krenuo u realizaciju jedan od najvećih strukturnih prometnih projekata. Hrvatske autoceste raspisale su međunarodni natječaj za odabir izvođača elektroničkog sustava naplate cestarine, piše Jutarnji list.
Natječaj obuhvaća ugradnju novog sustava na svih 1312 kilometara autocesta u Hrvatskoj kojima upravljaju Hrvatske autoceste, Bina Istra i Autocesta Zagreb - Macelj. Procijenjena vrijednost nabave i ugradnje novog sustava je 100 milijuna eura, od čega je u Nacionalnom planu oporavka i otpornosti bespovratno osigurano 65,9 milijuna eura.
Kriterij za odabir
Rok za dostavu ponuda je 5. lipnja, a HAC je propisao da će odluku o odabiru donijeti u roku od 90 dana od otvaranja ponuda ako ga u tome ne onemoguće brojne žalbe. Ako se s odabranim ponuditeljem ove godine potpiše ugovor, novi sustav naplate cestarine mogao bi proraditi 2025. jer je rok za gradnju novog sustava 24 mjeseca od potpisa ugovora.
Od potencijalnih ponuditelja traži se bankovna garancija za ozbiljnost ponude u iznosu od dva milijuna eura te mora dokazati da je u posljednje tri financijske godine imao prosječni promet od 50 i više milijuna eura.
Tijekom javnog savjetovanja najviše je primjedbi bilo na procijenjenu vrijednost cijelog posla za koju se smatra da je preniska. Jedna od zainteresiranih tvrtki izračunala je da je ponuđena cijena za 32 posto manja od realne. Natječajem je definirano da će se ponude bodovati po principu da 70 posto bodova nosi financijski dio ponude, a 30 posto kvalitativni dio ponude. Dakle, ponuđena cijena bit će glavni kriterij za odabir.
Aparati za registraciju
Kao što je već poznato, naplata će se obavljati putem ENC uređaja ili očitavanjem tablica ALPR sustavom, ovisno o tome što korisnik odabere. U novom sustavu ENC uređaji bit će vezani uz registarsku oznaku, a jedan uređaj moći će se koristiti za najviše tri vozila.
Svi korisnici, bez obzira na to koriste li ENC ili ALPR, registrirat će se u sustav jednog od koncesionara, pri čemu će morati dostaviti registraciju, državu izdavanja registarske oznake i način plaćanja, podatak o EURO emisijskom razredu vozila, presliku prometne dozvole itd.
Sadašnji korisnici ENC-a moći će koristiti postojeće uređaje. Na benzinskim crpkama i namjenskim prometnim stazama bit će postavljeni aparati za registraciju putem kreditne kartice.
Na autocestama kojima upravlja HAC bit će sagrađeno 100 namjenskih staza za registraciju, a bit će napravljene i na graničnim prijelazima pri ulazu u zemlju. Usto, vozači će se moći registrirati i putem aplikacije, web stranice u stanicama za tehnički pregled gdje će moći kupiti i ENC uređaje.
Neplatiše će loviti po benzinskim crpkama i odmaralištima
Jedan od najvećih prijepora bio je tko će i kako zaustavljati vozače koji će pokušati bez plaćanja proći autocestom. Natječajna dokumentacija otkriva da će taj posao biti prepušten upraviteljima autocesta.
Naime, natječajem je određeno da ponuditelj mora isporučiti i 74 opremljena kombija za mobilni nadzor plaćanja i prisilnu naplatu cestarine. Od toga će 60 mobilnih jedinica biti razmješteno na autocestama kojima upravlja HAC, devet na Istarskom ipsilonu, a 5 na autocesti Zagreb - Macelj.
Vozila će biti opremljena uređajima čitačima i ALPR kamerama. U natječaju je određeno da uređaji moraju ENC uređaj u vozilu ili registarske tablice očitati s udaljenosti od 10 m i pod kutom širine od 90º.
Te jedinice bit će u funkciji detekcije, potvrđivanja i naplate cestarine eventualnim prekršiteljima, što će obavljati na različite načine, za vrijeme pretjecanja u vožnji, kad je vozilo parkirano na zaustavnom traku, itd. Mobilne jedinice moći će biti parkirane na zaustavnoj traci i provjeravati vozila koja prolaze pored njih, te će imati ovlasti zaustaviti ih i naplatiti kaznu.
Provjeravat će i vozila tijekom vožnje autocestom te na parkiralištima, benzinskim postajama ili odmorištima duž autocesta. Kako će cijeli sustav naplate cestarine biti povezan sustavom granične policije te Europskim informacijskim sustavom prometnih i vozačkih dozvola, jedinice će u svakom trenutku imati sve podatke o autu koji prate, njegovom korisniku te podatke je li platio cestarinu.
Cjenovni razredi: Cijene će ovisiti o sezoni, vikendu...
U novom sustavu korisnicima će se naplaćivati onoliko koliko se voze, a sustav će se moći podesiti da su cijene različite u ljetnoj sezoni i vikendom. Cestarina će se moći definirati ovisno o emisijskom razredu vozila.
Najavljuje se i da će popuste na cestarinu imati korisnici koji više koriste autoceste ili se njima voze kada su manja zagušenja.
Izazov: Propisani rok za gradnju je 24 mjeseca
Pravi izazov za izvođače bit će dostići propisane rokove za gradnju. Iako je propisani rok 24 mjeseca, u natječaju je određeno da se tijekom godine na autocestama ne smije raditi skoro šest mjeseci.
To se odnosi na razdoblje turističke sezone od 15. lipnja do 15. rujna te od 1. studenoga do 15. ožujka kada je na snazi zimsko održavanje.
Velik trošak: Naplatne kućice neće se rušiti
Nakon uvođenja novog sustava naplate podsjetnik na stari sustav bit će samo naplatne kućice koje će ostati na svome mjestu.
Naime, HAC i ostali koncesionari zasad ne predviđaju rušenje postojećih naplatnih kućica. To bi bio iznimno velik trošak, a time se ne bi dobila nikakva bolja protočnost prometa.
Čitači i kamere: U cijeloj mreži gradit će se 260 portala
Za potrebe novog sustava naplate cestarine na cijeloj mreži autocesta bit će sagrađeno 260 novih portala. Riječ je o portalima koji će biti postavljeni na samoj autocesti i na kojima će biti postavljeni čitači ENC uređaja te kamere za očitavanje registracijskih prednjih i stražnjih oznaka.
Osim njih, bit će postavljeni kontrolni portali pokraj autocesta čija je uloga izrada transakcijskog okvira, tj. jedinstvene transakcije i ID sa svim potrebnim parametrima za naplatu.