Europska unija predlaže stroža pravila kako bi se utvrdilo kada bi automobil nakon svog životnog vijeka trebao biti otpisan. Prema tome, vlasnici vozila više ne bi imali pravo sami odlučiti kada je njihov automobil spreman za otpad.
Cilj prijedloga EU je promicanje kružne ekonomije u automobilskoj industriji kontrolom cjelokupnog životnog ciklusa vozila, od proizvodnje do otpisa, a sve kako bi se osiguralo odgovorno postupanje s automobilima nakon završetka njihovog radnog vijeka, recikliranjem za posredno čišći okoliš. Prijedlog sadržava jasne kriterije za to kada se automobil smatra da je na kraju životnog vijeka. To uključuje da je vozilo ozbiljno oštećeno, ili da nije podvrgnuto potrebnom pregledu kroz određeni period.
Doduše, postoje iznimke ali su vrlo stroge i usko segmentirane - za vozila od povijesnog interesa, ali moraju biti stara najmanje 30 godina, u izvornom stanju i da nisu prošla značajne tehničke izmjene, piše Jutarnji list.
Međutim, prijedlog nailazi na oštre kritike. Podsjetimo, EU direktiva o otpadnim automobilima primjenjuje se još od 2000. godine, međutim predložena nova regulativa koja ima za cilj olakšati prijelaz na održiviju automobilsku industriju, tzv. "kružnim" gospodarstvom je vrlo kontroverzna.
Odbor za promet je još 2022. pokušao predložiti da proizvođači sami donesu odluku o tome kada su vozila za otpis nakon što su prodani kupcima. Dakle, trebali su odrediti kad bi pojedini automobil došao do kraja svog vijeka u kružnom gospodarstvu.
To bi prema prijedlogu trebali utvrditi tako da procijene je li automobil koji prolazi kroz njihove službene radionice u stanju nastaviti vožnju ili ne. No, to je odgovornost koju proizvođači ne žele preuzeti. Razlog: vozači bi morali smjeti popravljati i održavati vlastite automobile sve dok prolazi tehnički pregled i dok ih služi i to im nitko ne može oduzeti, a i zakonski, proizvođači ne mogu oduzeti kupcu pravo na privatno vlasništvo nad robom koju je platio i upisao na svoje ime.
Ovaj najnoviji prijedlog EU-a je čista kontroverza jer se njome utvrđuju vrlo specifični kriteriji za određivanje kada se smatra da je vozilo na kraju svog vijeka trajanja, kao i koji se zahtjevi nameću vlasniku. Na primjer, morate ostaviti vozilo za otpis bez nepotrebnog odgađanja i pod kaznenom odgovornošću, ako ispunjava kriterije onoga što se prema regulativi smatra otpadom.
Automobil bi otišao na otpad primjerice ako su kočnice, ili upravljanje previše istrošeni, ako nije prošao potreban godišnji pregled dvije godine zaredom, ili ako zanemarite popravke koje biste morali izvršiti da biste ih prošli. U tim bi se slučajevima automobil smatrao otpadom i morao bi se otpisati. Ako je bilo koja od točaka ispunjena, pravo vlasništva se oduzima. Dakle, nema više starog automobila ljubimca u garaži koji je odjavljen dok se ne skupi novac za restauraciju (što često može trajati i godinama) pa makar to bila i stara Vectra ili Golf.
Sporna jest ta intencija da više ne bi vlasnik vozila mogao odlučiti kada je vrijeme za otpis već da bi se ta praksa temeljila na jasnim kriterijima definiranim u prijedlogu. Vlasnici će prema tome biti dužni poslati svoje automobile na reciklažu ako vozlia ispunjavaju uvjete za otpad, čime se prenosi odgovornost s vlasnika na propisane standarde.
Švedski klub Motorhistoriska Riksförbundet (MHRF) piše Teknikens Varld , tvrdi da prijedlog krši prava pojedinaca na njihovu imovinu te da ide suprotno švedskom obliku vlasti i Povelji EU-a o temeljnim pravima (članak 17.). Osim toga, kritike se usmjeravaju prema mogućem utjecaju na povijesne automobile i entuzijaste, kao i na trkaće automobile na nižim razinama natjecanja koji bi mogli teško stradati pod novim pravilima.