StoryEditorOCM

U Hrvatsku je stiglo moćno američko oružje - potpuno je novo, hrvatski vojnici skidaju zaštitnu foliju i dive se: ‘Ovo što smo dobili, to je pravi ratni stroj‘

Piše dv
23. prosinca 2022. - 15:09

Ušli smo u veliki zatvoreni hangar uz zrakoplovnu stajanku u vojarni "Pukovnik Marko Živković" na Plesu. Dva crna jastreba na kraju su hangara, sklopljenih rotora. Na nekim dijelovima helikoptera, i vanjskim i unutarnjim, još je zaštitna folija. Letjelice su potpuno nove, stigle su prekjučer, a obilazi ih desetak civila, neki od njih s velikim blokovima u koje unose bilješke, prenosi Slobodna Dalmacija.

image
Ronald Gorsic/Cropix

To su Amerikanci, zaposlenici civilnih tvrtki koje surađuju s američkim ministarstvom obrane, a sad i Hrvatskim ratnim zrakoplovstvom kod isporuke, obuke i održavanja novih helikoptera. S njima je i nekoliko ljudi u hrvatskim vojnim odorama, radnim i pilotskim. Svi komuniciraju na engleskom, a ne možemo ne primijetiti da su Hrvati iznimno dobrog raspoloženja. To su zrakoplovni tehničari i piloti iz 194. eskadrile višenamjenskih helikoptera 91. krila HRZ-a koji čine posebnu Grupu UH-60M, piše Hrvatski vojnik.

image
Damir Krajac/Cropix
image
Damir Krajac/Cropix
image
Damir Krajac/Cropix

U protekle dvije godine, svi su prošli cikluse školovanja i obuke za Black Hawk u Sjedinjenim Američkim Državama. S prva dva nova HRZ-ova helikoptera već intenzivno lete i rade gotovo deset mjeseci, od veljače ove godine kad su letjelice isporučene. Prihvat još dva sada za njih znači proces koji su već prošli, i to vrlo uspješno.

Proizvod velikog sustava

Grupu UH-60M većinom čine mladi tehničari i piloti. Na neki način, oni su istaknuti dio procesa uvođenja letačkog dijela HRZ-a u digitalno doba. Započeo je uvođenjem lakih izvidničko-jurišnih helikoptera OH-58D, nastavlja se s Black Hawkovima, a slijede višenamjenski borbeni avioni Rafale. Taj proces često se opisuje kao zamjena istočne tehnologije zapadnom. On je i puno više, kažu nam na Plesu.

Dok razgovarate s pripadnicima Grupe, u prvi plan ističu moderne tehnologije tih letjelica koje omogućuju nov pristup zadaćama i misijama, taktikama i doktrinama. Unatoč mladosti, većina ima iskustva s, primjerice, helikopterima Mi-8 i Mi-171. S tim također izvrsnim, ali potpuno drukčijim letjelicama, oni su i postali kvalitetni, obučeni piloti i tehničari. Ali crni jastrebovi u najmodernijoj inačici M (Mike) i njihova tehnologija daju im šire horizonte, šire mogućnosti, a oni su itekako odlučni to i iskoristiti. Jedan od pilota govorio nam je o danu kad mu je rečeno da postoji mogućnost da ode u SAD na školovanje te prijeđe na Black Hawk. "Odmah sam pomislio da je nova tehnologija to što želim, da je to izazov koji želim prihvatiti!

image
Damir Krajac/Cropix
image
Damir Krajac/Cropix
image
Damir Krajac/Cropix

A u Americi sam postao svjestan koliko je moja odluka bila dobra jer sam vidio da je Black Hawk sam vrh, proizvod jednog velikog sustava i razmišljanja," prisjeća se. Naravno, nije realno očekivati da HRZ može potpuno preslikati američki ili francuski sustav, no može transferirati dio znanja koji mu je potreban za vlastite potrebe. I na tome se intenzivno radi, dakle, HRZ gradi vlastiti sustav.

Dio Grupe UH-60M Vod je za održavanje, natporučnik koji mu je na čelu u svojem je dijelu također prošao američki put. Njegova uloga u prihvatu novih helikoptera takva je da mu mobitel ne prestaje zvoniti. Zahvaljujući njemu i hrvatsko-američkoj ekipi, neće proći puno vremena, i dvije najnovije letjelice u zraku će se priključiti "nešto starijoj braći". Ipak, odvaja nešto vremena za Hrvatski vojnik.

"Udariti temelje održavanju Black Hawka u HRZ-u praktički od nule, to je za nas prilika sudjelovati u procesu u kojem će opći sustav održavanja u HRZ-u biti moderniji, još sigurniji i bolji. Zato sam se i prijavio," naglašava časnik. Obojica sugovornika slažu se u tome da su za školovanje imali dovoljno predznanja i da su Amerikanci to itekako primijetili. Međutim, kako je Black Hawk platforma kakvu HRZ još nije imao, kroz neke su stvari prolazili od samih temelja. No, napredak je bio toliki da su hrvatski tehničari s vremenom kroz školovanje došli do faze u kojoj su s Amerikancima praktički rastavili cijeli helikopter i ponovno ga sastavili.

image
Damir Krajac/Cropix
image
Damir Krajac/Cropix
image
Damir Krajac/Cropix
image
Damir Krajac/Cropix

"Ne mogu reći da je bilo lako, no mislim da smo svi, i piloti i tehničari, u SAD-u u međunarodnom okruženju vidjeli koliko smo zapravo jaki. A jaki smo! Dodatnim obukama naš će kadar biti još stručniji," tvrdi natporučnik. Dodaje da kod procesa održavanja Mi-8 i Mi-171 veliku ulogu još uvijek ima papirnata dokumentacija što je za njih i predviđeno i oni i tako dobro funkcioniraju. Kod Black Hawka gotovo je sve digitalizirano, sustav održavanja počiva na računalnoj dijagnostici i drugim računalnim tehnologijama, što pojednostavljuje opće održavanje i planiranje održavanja.

"Dosta ljudi pita se koji je helikopter bolji, Mi-8/171 ili Black Hawk? Ne treba ih miješati, svaki je izvrstan za svoje zadaće! Mi-8 nema puno premca u transportnim kapacitetima, a Black Hawk pravi je vojnički višenamjenski taktički helikopter, boljih letnih sposobnosti," naglašava časnik-tehničar.

Pilot se slaže, to nisu isti helikopteri. Black Hawk je baš ratni stroj, okretniji, bolji za letenje noću, tiši, manjeg infracrvenog odraza. Ne propuštamo pitati ga: na kojem je veći gušt letjeti? Njegov je izbor UH-60M. "Letački je agilniji, a tehnologija koja vam je na raspolaganju pruža vam veće mogućnosti za koncentraciju na samu vojničku zadaću, a ne na samo letenje. Nudi vam i veće mogućnosti umrežavanja s drugim platformama. Zadaće koje smo obavljali s Mi-8 sad obavljamo preciznije, brže i tiše," argumentira pilot.

image
Damir Krajac/Cropix
image
Damir Krajac/Cropix
image
Damir Krajac/Cropix
image
Damir Krajac/Cropix

Većina HRZ-ovih pilota UH-60M dosad ima oko 200 sati naleta na tom helikopteru. To znači da su prva dva intenzivno korištena, u obukama i vježbama, pa i u suradnji s drugim granama i rodovima OSRH. Puno naleta znači i puno posla za tehničare, koji su u nekim ključnim trenucima uspostavljanja sustava održavanja imali veliku potporu kolega iz Nacionalne garde Minnesote, "iskusnih savjetnika i saveznika". Ključne riječi kod korištenja helikoptera dobro su planiranje te koordinacija pilota i tehničara, tako da se letenje i održavanje uspješno usklađuju, "kad nam preventivno održavanje ide po rasporedu, korektivnog neće ni biti".

Simbol budućnosti HRZ-a

Naravno, iako svoje zadaće dobro obavljaju i na Plesu, piloti i tehničari jedva čekaju dovršetak dvaju hangara za Black Hawkove na letjelištu Lučko, kad će raditi "u svojoj kući" i u najboljim uvjetima. "Tehničarska ekipa jako je motivirana, svi želimo i volimo raditi svoj posao. Stvara se jedan tim koji će u budućnosti prenositi znanje na još mlađe. Nadam se da će se suradnja s Amerikancima nastaviti i dalje, jer želimo usvajati sve nove tehnologije, najviše one softverske," naglašava zapovjednik Voda za održavanje.

image
Damir Krajac/Cropix
image
Damir Krajac/Cropix
image
Damir Krajac/Cropix

Pilot naglašava da je velik broj od letnih sati u Hrvatskoj obavljen noću, posade su još otprije obučene za let s naočalama za noćno gledanje, a u SAD-u su to dodatno "izbrusile" za crne jastrebove. U tom kontekstu, uloga HRZ-ovih tehničara-letača u američkim se helikopterima povećava, ako je potrebno još su više dodatne "oči i uši" pilota. Trenutačni dijapazon letačkih zadaća još će se proširiti, kako s dva helikoptera, tako i s nabavom još dodatne opreme. U svakom slučaju, 194. eskadrila višenamjenskih helikoptera 91. krila HRZ-a na neki način simbolizira budućnost HRZ-a. Mlada ekipa zaljubljenika u ratno zrakoplovstvo i tehnologiju, koja će moći ponuditi karijeru u modernom sustavu s modernim letjelicama. Kako najavljuje ministar obrane Mario Banožić, ambicija MORH-a jest nabaviti još osam helikoptera UH-60M Black Hawk. HRZ-ova komponenta višenamjenskih helikoptera time bi definitivno ušla u potpuno novo razdoblje.

image
Damir Krajac/Cropix

Ministar obrane Mario Banožić i načelnik GS OSRH admiral Robert Hranj, ujedno izaslanik Predsjednika RH i vrhovnog zapovjednika OSRH, nazočili su 3. prosinca 2022. u Međunarodnoj zračnoj luci Zagreb "Franjo Tuđman" prihvatu dva helikoptera UH-60M Black Hawk iz projekta opremanja OSRH helikopterima, a koji je započeo u prosincu 2018. godine u suradnji s Vladom SAD-a.

"Dokaz ovom snažnom partnerstvu dolazak je ova dva helikoptera Black Hawk, kao i donirana dva helikoptera koja su isporučena u veljači ove godine. Možemo se pohvaliti da će Hrvatsko ratno zrakoplovstvo koje je od danas bogatije za još dva helikoptera, dolaskom helikoptera značajno ubrzati rad u svim zadaćama i operacijama," rekao je ministar.

image
Ronald Gorsic/Cropix

Admiral Robert Hranj zahvalio je Vladi SAD-a na kontinuiranoj potpori u opremanju i modernizaciji Oružanih snaga RH istaknuvši kako je projekt nabave helikoptera UH-60M Black Hawk iznimno važan za Hrvatsku vojsku. "Ovo je samo jedan od koraka u projektu zamjene helikoptera sovjetske tehnologije zapadnom koji ćemo nastaviti u skladu s financijskim planovima i mogućnostima," rekao je admiral Hranj i dodao kako je uvjeren da će se suradnja s najvažnijim strateškim partnerom SAD-om nastaviti i u budućnosti na brojnim drugim projektima. Svečanosti su nazočili i otpravnik poslova a.i. Veleposlanstva SAD-a Mark Fleming, zapovjednik Hrvatskog ratnog zrakoplovstva Michael Križanec, vojni izaslanik SAD-a brigadir Matt Denny, šef Ureda za obrambenu suradnju (ODC) Brian Devlin i drugi.

01. studeni 2024 17:51