StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetKORONA U SUSJEDSTVU |

S IVANICE PORUČUJU Cijelo ljeto nismo vidjeli nijedan jedini autobus, ali i dalje smo jeftiniji od Dubrovnika

Piše Ahmet Kalajdžić
9. rujna 2020. - 10:41
Slab promet vozila preko granice kao uvod u rujan na Ivanici miriše na neizvjesnost. Visoravan iznad Župe djeluje istodobno smireno i otužno. No, dojam je varljiv jer izostanak turista skriva ono po čemu Hercegovcima nema ravna: žale se na stvarnost dok istodobno u rukave "guraju" adute da bi normalizaciju spremno dočekali i iskoračili u bolji život.
 

Slab promet


O iskoraku kasnije, a o stanju na početku i krajem sezone valja reći da se promet tek neznatno razlikuje: u lipnju su u sat vremena prolazila do dva, a početkom rujna ne više od 15 vozila. Ali, od takvog znatno većeg prometa nema i jednako veće koristi jer prolaze uglavnom vozila dnevnih migranata između Ivanice i Trebinja. Turista ni za lijek! Mještani kažu kako već punih šest mjeseci nije prošao nijedan turistički autobus. Nema ni kombija, taksija... Najviše je vozila s dubrovačkim registracijama, ali im odredište nisu trebinjske trgovine i u restorani nego, najčešće, benzinska pumpa na Ivanici. To kažu i u restoranu "El Paso", ni 50 metara od granice:

image
Vlasnik restorana "El Paso" Ivo Vukelić
Ahmet Kalajdžić


-Ovo je jedna od najlošijih godina. Ali, nema koristi plakati. Istina, bilo je turista ovog ljeta, ali samo iz BiH i tek nešto iz Srbije u dijelu kuća i apartmana. Nitko izvan ex-Yu prostora. Lani su se najavili Englezi, ali zbog nepopustljivosti Velike Britanije oko obvezne izolacije, ništa od toga! Nešto bolje je bilo tek u prvoj polovici kolovoza. No, o stvarnom stanju najbolje govori da od veljače uopće nisam palio oganj gradela! Nisam imao kome. Općina Ravno mi je za dvojicu radnika pomogla glede doprinosa na plaće, ali još ne znam kako prezimiti do sezone 2021. Lani je bilo oko tri tisuće radnika što su iz BiH išli na rad u Dubrovnik. Ali, sezoan je izostala te su diskonti već mnoge otpustili i već ih nema više od 1200. Carinici su lani na Ivanici imali 150 povrata poreza dnevno, a ove sezone tek 5 do 10- priča vlasnik restoran "El Paso" Ivo Vuletić dok sa susjednog stola, više za sebe nego za novine, profesionalni vozač Manojlo Pikić ironično dodaje:

image
Iz apartmana pogled na župsku valu
Ahmet Kalajdžić


- Dobro je, nema gužvi, imamo nužni razmak u betuli. Ne treba čekati ni red za prelazak granice! Vjerojatno su neki građani, zbog sezone već u nevolji, ali ne mogu utrjecati na posljedice da im pomognem.
 

Jeftinije gorivo


Mnogi nas gosti upućuju do kilometar udaljene benzinske pumpe i restorana "BSP oil" koji su, rekoše nam, primjer uspješnog poslovanja i u doba korone. Da ne ovise od sezone potvrdio nam je i poslovođa Đorđe Čabrilo:

image
Đorđe Čabrilo je poslovođa "BSP oil" pumpe i restorana
Ahmet Kalajdžić


- Kakve su bile prognoze, sezona je odlična! Imamo redovite kupce koji dolaze bez obzira na sezonu! Istina, benzin i dizel su 1,71 KM, što je oko 2 kune jeftinije nego u susjednoj Hrvatskoj, što je rezultat propisa da je BiH do unazad 20 dana ograničila trgovačke marže na 0,25 KM/litri. U Trebinju su bile i po 0,5 KM/l te su i Trebinjci dolazili da tankaju gorivo na Ivanici. Sad kad ograničenja više nema, nitko ne diže cijene jer strahuju od potpunog gubitka kupaca kojih je manje no ikada. Zbog blizine Dubrovnika svugdje osim na Ivanici. Ali, cijene se u RS mogu više puta dnevno mijenjati, dok u FBiH trgovci promjenu moraju dan ranije najaviti- kaže Čabrilo i priznaje kako kupci, nakon kratkog perioda uhodavanja, dolaze i zbog hrane:

image
Grade se apartmani i kamene vile s bazenima
Ahmet Kalajdžić


-U usporedbi s veljačom ove godine, u kolovozu je promet upola manji. Najviše je vozila s registracijama Zagreba, Rijeke, Splita i Dubrovnika. Ove ih je godine malo iz Daruvara jer nema turista s rent-a-car vozilima, ali ni vozača Ubera koji su obično dolazili nakon ponoći. Lani smo u trgovini imali promet po četiri puta veći nego ove godine, dok je restoran u kolovozu imao tek 60 posto prometa iz veljače. Primjera radi, treba reći kako je prihod u svibnju iove godine bio u visini PDV kojeg smo plaćali svibnja prošle godine!

image
Radnici "BSP oil" pumpe Saša Marković, Biljana Ivković i Danijela Gudelj
Ahmet Kalajdžić


Čabrilo otkriva da unatoč rastu prometa, svi strahuju od recesije. No, njhovo je da rade, a to nam ističu i zaposlenici pumpe Danijela Gudelj, Biljana Ivković i Saša Marković. Otkriva nam kako će vlasnik iz Bijeljine uskoro pored pumpe izgraditi pekaru i pet luksuznih apartmana veličine 60- 80 kvadrata, svaki s bazenom. Dok priča kako nema problema s komšijama nego samo s onima iz Trebinja koji šire glasine da im je loše gorivo, tvrdi da inspektori sve redovito uzorkuju i nalazi su pozitivni. Vodi nas do gradilišta villa koje su već dobile konačne konture, ali će se bazeni produžiti za još 3 metra. Pokazuje nam na 200 metara udaljene kameneom obložene kućice:- Svaka je s bazenom i iznajmljuju se po 400 konvertibilnih maraka dnevno! Unatoč koroni, bile su pune- otkriva o objektima banjalučkog informatičara Jovice Božića koji već godinama radi u Londonu, ali novac pametno ulaže na Ivanici.
 

Loša infrastruktura


Iako ih spremaju kao adute za novu sezonu, mještani su neskriveni pesimisti i strahuju što će biti s početkom rujna. Željno iščekuju da se riješe voda i kanalizacija, ali i elektroopskrba jer struje nestaje "svako malo". Na lošu opskrbu ukazuju trgovci: promet im je nemjerljivo pao i hrana, iako je u frižiderima, može lako pokvariti. Najjači agregat, snage čak 66 kW, imaju pumpa i restoran, ali nemaju svi novac ni za približno jake agregate. Ni u Boniti koja od svih trgovina ima najbolji promet:ž

image
Mnogi Dubrovčani, osobito Župljani, dolaze tankati gorivo na "BSP oil" pumpi
Ahmet Kalajdžić


- Najviše se kupuje kruh. Promet je pao za 75 posto! Mnogi uopće nisu ni dolazili u kuće koje su tu izgradili, sve zbog straha da se neće moći vratiti preko granice- ljubazno kaže trgovkinja. Dubrovčanin kojeg susrećemo nije se htio fotografirati, ali skoro vizionarski pokazuje na gradilište ispod trgovine:- Tu poduzetnik iz Ljubuškog radi brzi autoservis. Gradnja je usporila zbog korone i zabrana prelaska granica općina i entiteta. Uz dobre majstore preotet će posao Trebinjcima i Dubrovčani će dolaziti u kolonama. Inače, s lošim meštrima bit će mu to bačen novac te stoga ne sumnjam u uspjeh!

image
Budući brzi autoservis 
Ahmet Kalajdžić

 

Ćevapi i Karađorđeva


S otvaranjem granica u Trebinju su cijene skočile do 2 konvertibilne marke za svako jelo no ne i na BSP-u.  - Mi nismo mijenjali cijene i još uvijek je espresso 1,2 KM; čaj, cedevita, loza i travarica po 1,5 KM; kapućin 1,8 KM; ledeni čaj 2,5 KM; malo pivo 2,5- 3 KM; a Henessy i Jack Daniels 5 KM. Pristojne su nam i cijene hrane: mala porcija ćevapa je 5 a velika 8 KM; miješano meso i Karađorđeva šnicla 13 KM a teleće pečenje 42 marke za kilogram; porcija rolane piletine je 14 KM; junećeg gulaša 7 a graha 6 KM; sezonska salata 3 KM; šopska 4 KM i tuna salata 9 KM, a salata šefa kuhinje s biftekom 12 KM; jaja na oko 3,5 a "BSP doručak" koji uključuje tri jaja na oko, dvije kobasice, po 50 grama slanine i pršuta, pavlaka, pomadore i 2 decilitra soka samo 6,5 maraka - otkriva nam Čabrilo razlog zašto se mnogi Dubrovčani i u jeku koronakrize nakon punjenja goriva zadrže u njihovu restoran.
15. studeni 2024 18:59